Jump to content

Trenger tips vedr. tv-antenne, dekoder osv for båt.

Ulv I

Recommended Posts

Vi har tenkt litt på det, og det er sjeldent at vi har behov for tv i båt, men en gang i blandt hadde det vært kjekt når været er dårlig, og "mini" blir rastløs og alle filmer er sett osv.

Jeg har en en Nextbase dvd spiller, den har også analog tv, og DVB-T (elns) inngang, så jeg tenkte jeg skulle ha en liten diskre antenne på targaen, samt en bakkenett dekoder som går på både 12 og 220v.

Er det noen av dere som har hatt slikt utstyr som kan dele litt erfaring med hvilke modeller jeg bør gå for?

Finnes det noen små diskre antenner som en kan "gjemme bort" på targa bøylen?

Er det en måte en kan splitte vhf antenna (coax kabelen altså) med en tv antenne eller må det strekkes opp en ny coax?

Noen som har noen tips å komme med?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg bruker også Grundig tuner m/ 12 volts kabel, og "UFO" antenna. Videre har jeg også splittet kabelen slik at en går til radio og en til tv.

Koblet dette i vinter, og var i utgangspunktet skeptisk til hele greiene, men det fungerer knallbra!

Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715

Som mange andre har jeg den store Glomexe'n å Grundig decoder'n ,detta funka bra i forige båten .Her ombord i nybåten var det ferdig montert ,men har kjørte dem decoder og tv via 220 v omformer.Da flatskjermer lever lenger da ,sies det. Men funka så som så her i nybåten , så jeg måtte sjekke litt .Har montert noen Glomexe'r , så har lært litt ettervært . Lagde nytt panel i taket over førerplass igår,inne i taket der satt antenneforsterkeren.Tok av kabel fra antenna ,det var den tynne typen.Så jeg lagde lengre inneleder og teipa litt rundt kabelen før jeg skrudde innpå kontakta , slik at den sitter bedre . Med da bedre feste til jord pga teipen og kansje pga lengre inneleder , så funker tv'n her i båsen uten antenneforsterkeren på .

Så dette er et lite tips ved montering av ny antenne og tv ,men nye antenner idag så følger det med mye tykkere kabel .Så da slipper du teipen , gjorde foresten samme jobben oppi antenna . Så nå er tv'n i vater , ¨å det gjør jo itno .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...