Førstereisgutten Startet 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2009 Sitter hjemme og samfarer nettet etter informasjon, bilder og ideer. Kom over en -89 modell Skibsplast 670VS med 170hk OMC Cobra motor. Har ikke sett denne båten på tre-fire år. (Den har vært i eie av bekjente tidligere) Den ble solgt til svigersønnen for 2 år siden, og grunnet en sprekk i blokken har den blitt stående på land siden den gang. Fikk tilbud om å kjøpe den for en latterlig lav sum, og hadde ingen valg... I skrivende stund er den på vei over fjellet til Bergen, og jeg kan knapt vente til å få kloa i den. Men, er det noen her som har kjennskap til, eller erfaring med denne motoren? Skal såvidt jeg vet være en 4.3 liters V6 motor. Har blitt anbefalt Metalock til å reparere sprekken i blokken, og har og fått beskjed om å jetspyle manifoldene (hvem kan gjøre det i Bergen?) Drevet er overhalt og klargjort da båten ble tatt på land (til en kostnad av 30000,-!!!) I tillegg mangler kalesjen til båten, så om noen har tips om hvor jeg kan få tak i det rimelig, skrik ut (gjerne med prisantydning...) Ha en flott kveld videre alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 4,3 V6 motoren florerer alle veier. Skift blokk. Tror det er best. Chevy Astro har samme motor for eks. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Når det gjelder kalesje er jo sjelden disse å få fatt i brukt...sikkert mulig, men neppe en god løsning. Jeg ville sjekket direkte med Jens Sagen i Kristiansand, som leverer kalesjer til Skibsplast-båtene. De er meget servicevennlige og kjappe med svar. Hvis du har fått båten svært rimelig vil det jo gjerne både heve inntrykket og ta bedre vare på båten å ha en tett og skikkelig kalesje på den. Tipper at Jens Sagen har mål for denne båten. Du kan også kontakte Skibsplast vedr dette, for å få råd. Tror du må regne med at det koster et sted mellom 5 og 9000 for en ny kalesje. Send en e-post til: kalesje@jens-sagen.no. Alternativt kan du også høre med Irene på Marked hos Skibsplast: irene@skibsplast.no Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Førstereisgutten Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Her var det kjappe svar gitt... Jeg ønsker ikke "kjappe" løsninger, så jeg kommer til å kjøpe ny kalesje. Har allerede snakket med Skibsplast som ville ha 11300,- for den. Hadde håpet å kunne få den noe rimeligere enn dette, gjerne via en seilmaker eller noe?!? Når det gjelder motoren, er det et godt alternativ å ta blokken fra en Astro? Er det noe spesielt jeg må gjøre med den, eller kan jeg bare dytte den rett i? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Det var dyr kalesje, ja. Sjekk med Jens Sagen direkte. Har hørt om andre som har fått langt rimeligere tilbud herifra, selv om Skibsplast faktisk leverer kalesjer fra Sagen. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skipper Båtløs Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Her var det kjappe svar gitt...Jeg ønsker ikke "kjappe" løsninger, så jeg kommer til å kjøpe ny kalesje. Har allerede snakket med Skibsplast som ville ha 11300,- for den. Hadde håpet å kunne få den noe rimeligere enn dette, gjerne via en seilmaker eller noe?!? Når det gjelder motoren, er det et godt alternativ å ta blokken fra en Astro? Er det noe spesielt jeg må gjøre med den, eller kan jeg bare dytte den rett i? Kan sjekke litt på fredag hva jeg kan levere kalesje til deg for...om jeg kommer frem på telefon til produsenten da...er et vanvittig rush der om dagen Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Det var dyr kalesje, ja. Sjekk med Jens Sagen direkte. Har hørt om andre som har fått langt rimeligere tilbud herifra, selv om Skibsplast faktisk leverer kalesjer fra Sagen. Jeg vet at Skibsplast legger på mye mer enn veiledene pris fra Sagen, selv om de får rabatt Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Det var dyr kalesje, ja. Sjekk med Jens Sagen direkte. Har hørt om andre som har fått langt rimeligere tilbud herifra, selv om Skibsplast faktisk leverer kalesjer fra Sagen. Tusen takk for tips, mail sendt Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Gratulerer med båt! På Åsheim Slipp as i Sagvåg, Stord, (tlf. 53493518) ligger det to utskifta Cobramotorer. Den ene har ok blokk. Men du finner vel blokk i Bergen. Lykke til med restaureringen, da. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 gratulerer med ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Blir jo helt overveldet av hjelpsomheten i forumet... Båten er fremme imorgen tidlig, og jeg gleder meg så utrolig til å endelig få meg en grei båt! Noen som vet hvor jeg kan få sjekket tilstanden på manifoldene her i Bergensområdet. Til dere alle som har svart, tusen hjertelig takk!!! Dere har gjort hele båtkjøpet enda bedre! Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Gratulere med ny båt. Jeg har mercruiser 4.3 liter V6 i min Bayliner og er kjempefornøyd. Har akkurat hatt full service og gjennomgang. Skiftet manifoiler raisere og speisere, service på drev med ny impeller etc. Motor maler som bare det, bare kos med båtlivet. Bare spør dersom du lurer på noe. Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Har sans for Bayliner 2355 og 2655. Hva er din erfaring med drivstofforbruk og har du ferskvannskjølt motor? Litt OT, men jeg spør allikevel. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Og til førstereisgutten - du har vel sett denne infoen fra Skibsplast? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
litt peiling Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 grattis vi fikk sydd kalasje hos alf hansen i trondheim (7000,-) de hadde målene så det gikk ok fin båt Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Når det gjelder hjelp til motoren har jeg ikke så mye peiling på gode eller dårlige verksted i Bergen (dyre eller billige, for å si det slik), men Båt og Motor Service A/S i Sandviken kan sikkert hjelpe deg. Det går an å begynne her iallefall. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Førstereisgutten Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Da har båten ankommet, og jeg har fått satt den på land i første omgang. Var endel vann å få ut, og det gjenstår ganske så masse vasking og gnikking. Men er overbevist om at det blir en riktig så fin båt om ikke så lenge... Motoren stod det nok verre til med enn jeg håpet. Skrudde ut pluggen og når jeg sveivet på motoren kom det vann ut av plugghullene. I og med at den har stått på land uten kalesje i to år regner jeg da med at motoren egentlig bør brukes til søkke eller noe annet lurt ;) Fikk beskjed igår fra Birchwood 33 om at jeg kan ta ut motoren fra en Chevrolet Astro, da denne har samme motoren. Men denne kommer vel gjerne i forskjellige utgaver etter hvor gammel den er? Ser at det er mange "skrotnisser" i Sverige som sitter på slike motorer, og prisen varierer ikke så masse så jeg vil helst kjøpe så ny som mulig. Forutsatt at den passer med det jeg har fra før... Noen tips? Dersom jeg skulle finne på å gå for tipset til Trikkern med å kjøpe motoren fra Åsheim Slipp, hva kan man finne seg i å betale for en slik motor? Ellers må jeg bare få sagt at jeg er overlykkelig etter å ha fått båten hjem, og ser frem til å få den på vannet! Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Og til førstereisgutten - du har vel sett denne infoen fra Skibsplast? He he he, selvfølgelig. Det er skjermsparer på alle maskiner hjemme og på jobben nå! He he he Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Gratulere med ny båt. Jeg har mercruiser 4.3 liter V6 i min Bayliner og er kjempefornøyd. Har akkurat hatt full service og gjennomgang. Skiftet manifoiler raisere og speisere, service på drev med ny impeller etc. Motor maler som bare det, bare kos med båtlivet. Bare spør dersom du lurer på noe. Regner med at dette var en relativt dyr affære. Drevet på denne båten ble overhalt når den ble tatt på land for to år siden, og kostnaden var høyere enn jeg har betalt for hele båten! Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Finner ikke nettsiden desverre. Men noen karer fra Arendal traktene (Carlsen eller noe?). Driver med mye ombygging av Astro vaner. De kalte seg for C.I.A. - Craft In Action tidligere. Ut i fra det jeg forstod lot de nesten aldri original motorene stå i. Så mulig han har tilgang på en del av de motorene som har blitt plukket ut opp gjennom årene. Redigert 21.Mai.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Førstereisgutten Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Finner ikke nettsiden desverre.Men noen karer fra Arendal traktene (Carlsen eller noe?). Driver med mye ombygging av Astro vaner. De kalte seg for C.I.A. - Craft In Action tidligere. Ut i fra det jeg forstod lot de nesten aldri original motorene stå i. Så mulig han har tilgang på en del av de motorene som har blitt plukket ut opp gjennom årene. Søkte litt etter denne, men ikke så enkelt å finne noen nummer eller nettside...Har bekjente i Arendal jeg kan høre med imorgen. Tusen takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Etter et Google søk på "craftinaction" - norske sider, kom det opp litt referanser. Kan se ut som at nettsiden www.craftinaction.com er parkert. http://www.valhall-van-truck.com Kan kanskje sette deg litt på sporet, selv om den også ser ut til å inneholde mange år gammel innformasjon. På en av sidene stod dette: CIA - tlf 986 32 888 mail: johnny@craftinaction.com www.craftinaction.com Og på en av de andre at de holdt til mellom Arendal og Grimstad. Redigert 21.Mai.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Førstereisgutten Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Sier tusen takk for hjelpen. Er det noen som har noen ide om jeg kan putte i en hvilken som helst Astro motor inn i båten og bruke de gamle manifoldene? Er det noe jeg må gjøre med selve motoren for å kunne bruke den i sjøen med saltvannskjøling? Har funnet endel motorer nå fra nabolandet Sverige med priser fra 3000-8000 svenske krone inkl. mva... (enklere å kjøpe i Sverige enn i Norge, da www.nbfbildeler.no ikke annonserer med pris, og jeg ikke gidder å spørre hver enkelt skroter etter tilstand og pris) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Det er endel forskjeller på båt- og bilmotorer selv om de er basert på samme blokk. Frostplugger skal være av messing (?) det er de ikke på bil. Tror også det er forskjell på stempler og ventiler m.m. Den beste løsninga vil nok være å skaffe en blokk og så flytte over mest mulig deler fra den gamle motoren. Båtmotorer er og bygd for å håndtere 3-4000rpm med belastning over lang tid, det er ikke bilmotorer så å bare bytte ut båtmotoren med en tilsvarende bilmotor kan bli en kortvarig glede. Nå skal det sies at mange har kjørt bilmotor i båt i årevis uten store problemer så det kan jo fungere.. meeeenn... Edit : Lurer på om en Mercruisermotor kan passe på drevet? Disse finnes det jo endel av.. Redigert 21.Mai.2009 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Førstereisgutten Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Det er endel forskjeller på båt- og bilmotorer selv om de er basert på samme blokk. Frostplugger skal være av messing (?) det er de ikke på bil. Tror også det er forskjell på stempler og ventiler m.m. Den beste løsninga vil nok være å skaffe en blokk og så flytte over mest mulig deler fra den gamle motoren. Båtmotorer er og bygd for å håndtere 3-4000rpm med belastning over lang tid, det er ikke bilmotorer så å bare bytte ut båtmotoren med en tilsvarende bilmotor kan bli en kortvarig glede. Nå skal det sies at mange har kjørt bilmotor i båt i årevis uten store problemer så det kan jo fungere.. meeeenn... Edit : Lurer på om en Mercruisermotor kan passe på drevet? Disse finnes det jo endel av.. Problemet er at motoren er full av vann, så problemet var altså større enn bare en sprekk i blokken... Det vil da si at jeg trenger også nye topper, eller må overhale de jeg har. Det vil uansett bli utrolig kostbart. Trodde motorene var like bortsett fra frostplugger og manifolder stort sett men... Men, får søke litt på nettet og se hva jeg kan finne... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.