Jump to content

Endelig har jeg kjøpt meg båt! (Skibsplast 670VS)

Førstereisgutten

Recommended Posts

Ser at det er mange "skrotnisser" i Sverige som sitter på slike motorer, og prisen varierer ikke så masse så jeg vil helst kjøpe så ny som mulig. Forutsatt at den passer med det jeg har fra før...

Noen tips?

Gratulerer med ny båt, det er storebroren til den jeg hadde en gang. 600 med OMC 3l

Jeg hadde samme problemet med motor, og kjøpte helt ny motor fra USA Online.

Rask og grei levering, og siden motoren mariniseres i Norge er det ingen hk avgift. :yesnod:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

såvidt jeg husker så er OMC cobra drevet forløperen til Volvos SX drev...? Har ikke hørt noe spesielt negativt om det...

Men de enda eldre OMC drevene var sære greier såvidt jeg husker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dette drevet skal være helt identisk med volvo sx drev (teknisk). Ble annbefalt å kjøpe båt med dette av VP forhandler, da det skulle være veldig solid. Endte opp med å kjøpe båt med drev, satt inn en 4,3 l mercruiser (205hk). Denne kjøpte jeg pent brukt for 30 000 kr for 4 år siden. Kjørte denne kombinasjonen i 2 sesonger uten problemer, og jeg har ikke hørt om problemer i ettertid, da båten fortsatt går i byen :smiley: Så mitt tips er kanskje å få tak i en god, brukt motor fra Mercruiser/VP.. Lykke til.

Mulig du finner motor i det prisleiet du søker, Problemet er bare at de fleste av disse er saltvannskjølte, Derfor er de ikke så gode som man gjerne ønsker.

Ser det har vært nevnt motor fra chevy astro tidligere i tråden, Og hvis det er noen forskjell innv i motoren, så tviler jeg på at det er noe annet en kamakselen, Denne har du jo fra eksisterende motor så det er jo ikke noe problem,

Se på denne,[AutoDB-kode: 905087 autodbHvis motoren er lik har du jo en svinebillig motor :flag:

Redigert av Draco aq140 (see edit history)

Norske båter er best!

Mulig du finner motor i det prisleiet du søker, Problemet er bare at de fleste av disse er saltvannskjølte, Derfor er de ikke så gode som man gjerne ønsker.

Ser det har vært nevnt motor fra chevy astro tidligere i tråden, Og hvis det er noen forskjell innv i motoren, så tviler jeg på at det er noe annet en kamakselen, Denne har du jo fra eksisterende motor så det er jo ikke noe problem,

Se på denne,[AutoDB-kode: 905087 autodbHvis motoren er lik har du jo en svinebillig motor :flag:

Den motoren jeg har idag er saltvannskjølt, og den har da holdt i 18 år før den sprakk i blokken...

Jeg vet ikke hvor lenge dere regner at en slik motor skal leve med saltvannskjøling kontra ferskvann, men ombyggingssett til ferskvannskjøleng koster jo ca 30-40% av prisen på en brukt motor...

33 000,- pluss mva er 41 250,-

Pris på denne motor LOVLIG inkl HK avgift vil da bli 66 275,-

Er ikke dette en delemotor?? Dvs den er ikke komplett, men mangler marinisering og andre vitale deler..?? Da slipper du vel unna med kun moms? Og husk å trekke fra kursen..

Grunnen til at blokka på motoren du har, har sprukket har vel kanskje heller ikke noe med saltvann å gjøre? Det er vel mer sansynlig med dårlig konservering og frost..

Gratulerer med båt!

På Åsheim Slipp as i Sagvåg, Stord, (tlf. 53493518) ligger det to utskifta Cobramotorer. Den ene har ok blokk. Men du finner vel blokk i Bergen.

Lykke til med restaureringen, da. :yesnod:

Hmmm, disse motorene skulle visst til Tyskland for overhaling. Ifølge han som tok telefonen var kunden ikke interessert i å selge dem..

Selv om det har vært vann innv i eksisterende motor, er det ikke sikkert at resterende innv er defekt, ta ut motoren du ,demonter den og se hva som kan brukes om igjen,

Da har du jo et godt utgangspunkt til og reise til en bilopphugger og lete fram en lik motor, mulig du også finner et motor/serienr på blokka, da kan du sjekke med gm hva motorens oprinnelse er :flag:

Norske båter er best!

Da har jeg kontaktet en som henter bilmotorer fra USA og gjør dem klar for sjøen her i Norge.

Det han gjør med motor er følgende:

- Skifter kamaksling ( den kan jeg ta fra den gamle motoren)

- Frostplugger i messing eller bronse

- Toppakning og andre pakninger som tåler saltvann.

Og ellers da selvsagt manifolder.

Så slik JEG ser det, er det ingen problem å bruke en bilmotor og sette over de delene jeg har per idag.

Så kommer spørsmålet, er det masse arbeid og kostnad ved ombygg til ferskvannskjøling? Og vil det lønne seg i det lange løp, eller er det bare en "luksus" og ekstra trygghet?

Den beskjeden jeg har fått er at det ikke anbefales å hente inn slikt fra statene om man ikke har kalkulert inn pris på HK avgift.

Synes å ha sett at BLOKKEN gjelder som hel motor...

Jepp, på marinemotor så følger avgiften blokka. Men blokk til bilmotor kan importeres uten hk-avgift. (Men importeres bilmotoren sammen med mariniseringsutstyr - så blir den avgiftspliktig igjen.... :crazy: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

om man ser bort ifra sjølve motoren mht ferskvannskjøling så gir ferskvannnskjøling fordeler som varmevann og varmluft under gange.

4.3literen en gm 262 som kom i 1985. forøvrig så bygges desse på 2 forskjellige fabrikker og er ikkje like.. det finnes et utall små variasjoner , alt i fra små detaljer til store forskjeller som med balanseaksel og uten.. men alt dette har ingen betydning så lenge du bruker motoren som den er. skifte av kamaksel er ikkje nødvendig da desse motorane er så seige fra før. Av praktiske problemer du vil komme ut for med en komplett motor er at svinghjulet må passe innpå transomen. det anbefales ikkje å bytte til annet da desse motorene visst er balansert i etterkant med å putte vekter på.. :rolleyes: og at der ikkje er tillaget for sjøvannspumpe. at feste for pumpa på den motoren du har passer skal godt gjerast da det som nevnt finnes et utall små variasjoner. men dette lager du jo sjøl :smiley:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Regner med at dette var en relativt dyr affære. Drevet på denne båten ble overhalt når den ble tatt på land for to år siden, og kostnaden var høyere enn jeg har betalt for hele båten!

Alt med båt er dyrt. :flag: Jeg betalte 10.000 nok for Manifoilere, raisere og spacere. For alt arbeide med utskifting av dette samt service (motor og drev), oljeskift, frostvæske etc betalte jeg 5.000 nok.

Dette er egentlig noe som jeg kunne gjordt selv, men det er alltid lett og si i etterkant når du har vært med fagmann og sett og lært.

Men nå kan jeg mye mer om motoren så jeg syntes det var verdt pengene. Motor er ferskvannkjølt og det er klart for påkobling til varmtvann både på motor og bereder, men jeg syntes det blir mye slager og styr. Det som hadde vært mere interessant er hva som må til for og få til varme inn i båten og hva som trengs for det. Dersom noen vet det er jeg lutter øre.

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Alt med båt er dyrt. :flag: Jeg betalte 10.000 nok for Manifoilere, raisere og spacere. For alt arbeide med utskifting av dette samt service (motor og drev), oljeskift, frostvæske etc betalte jeg 5.000 nok.

Dette er egentlig noe som jeg kunne gjordt selv, men det er alltid lett og si i etterkant når du har vært med fagmann og sett og lært.

Men nå kan jeg mye mer om motoren så jeg syntes det var verdt pengene. Motor er ferskvannkjølt og det er klart for påkobling til varmtvann både på motor og bereder, men jeg syntes det blir mye slager og styr. Det som hadde vært mere interessant er hva som må til for og få til varme inn i båten og hva som trengs for det. Dersom noen vet det er jeg lutter øre.

Var ikke det relativt billig? Etter som jeg har skjønt er det mariniseringopplegget som koster penger. Manifolder til denne motoren koster ca 13'000,- her i Bergen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...