Førstereisgutten Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Jepp, på marinemotor så følger avgiften blokka. Men blokk til bilmotor kan importeres uten hk-avgift. (Men importeres bilmotoren sammen med mariniseringsutstyr - så blir den avgiftspliktig igjen.... ) Dette har vel noe med at en bil regnes som luksuriøs nødvendighet, mens båt menes å være en unødvendig luksus. Og da kan du ta deg .... på at staten mener du skal straffes Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 grattis vi fikk sydd kalasje hos alf hansen i trondheim (7000,-) de hadde målene så det gikk ok fin båt Her fikk jeg til svar at kalesjen ville komme på i overkant av 10'000,- UTEN bøyler... Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hva er egentlig årsaken til at du anbefaler å kvitte meg med det drevet? Skal ikke si at jeg anbefaler deg å dumpe drevet, det var vel egentlig bare en tanke om at det kanskje er billigere og enklere å få tak i en komplett Merc pakke. OMC lages vel ikke lengre så vidt jeg vet (?). Har iallefall sett på amerikanske forum at folk sliter med å få tak i deler til den del av motorene og drevene fra OMC. Hva slags løsninger som er aktuelle for deg er jo også avhengig av hva du kan gjøre selv og hvor motorkyndig du er. Fixer du det meste selv er jo mulighetene større. Lykke til Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Førstereisgutten Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 om man ser bort ifra sjølve motoren mht ferskvannskjøling så gir ferskvannnskjøling fordeler som varmevann og varmluft under gange. 4.3literen en gm 262 som kom i 1985. forøvrig så bygges desse på 2 forskjellige fabrikker og er ikkje like.. det finnes et utall små variasjoner , alt i fra små detaljer til store forskjeller som med balanseaksel og uten.. men alt dette har ingen betydning så lenge du bruker motoren som den er. skifte av kamaksel er ikkje nødvendig da desse motorane er så seige fra før. Av praktiske problemer du vil komme ut for med en komplett motor er at svinghjulet må passe innpå transomen. det anbefales ikkje å bytte til annet da desse motorene visst er balansert i etterkant med å putte vekter på.. og at der ikkje er tillaget for sjøvannspumpe. at feste for pumpa på den motoren du har passer skal godt gjerast da det som nevnt finnes et utall små variasjoner. men dette lager du jo sjøl Hmmm, høres ut som det faktisk er litt arbeid ja. Kjenner ikke til muligheten for å få balansert den, og er ikke sikkert svinghjulet fra den "nye" motoren passer overens med drevet jeg har... Men, jeg har kontaktet AMA Trading, som vil sjekke for meg hva det vil koste å ta inn en blokk fra statene. Så jeg får ta av toppene i ettermiddag og se hvordan tilstanden er inni dem. I og med at det kun er ferskvann som har kommet inn var det sjans for at disse kunne reddes. Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Jeg hadde jo kjøpt nytt manifolier, raisere og spacere. Så de ble jo skiftet, men de var jo bare 10 år gamle og gått i ferskvann mye av tiden. Med sandblåsing og motorlakk hadde de jo vært som nye. Du kan gjerne få kjøpt dette billig fra meg Har også nytt ubrukt skruer og pakkningssett for dette. Jeg skal jo ikke skifte dette da min båt bare går i Mjøsa (ferskvann) Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
Førstereisgutten Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Jeg hadde jo kjøpt nytt manifolier, raisere og spacere. Så de ble jo skiftet, men de var jo bare 10 år gamle og gått i ferskvann mye av tiden. Med sandblåsing og motorlakk hadde de jo vært som nye. Du kan gjerne få kjøpt dette billig fra meg Har også nytt ubrukt skruer og pakkningssett for dette. Jeg skal jo ikke skifte dette da min båt bare går i Mjøsa (ferskvann) He he he, ikke meningen å le... Hvor masse vil du ha for delene? Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hva med 3000.- Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
Førstereisgutten Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 IM sendt Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Da får jeg ta ut manifoldene og toppene idag og se hvordan det ligger an. Jeg gleder meg så masse til å få den på vannet nå, at det innimellom kommer irrasjonelle tanker om rett og slett bare sette i en helt ny motor så jeg får den fortest mulig på bølgene!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Hva med bilder, Førstereisgutten? Hadde vært kjekt å se båten nå og hvordan den ser ut når du etterhvert får den på vannet! Motor er alltid en avveining. Vil jo tro at du med en ny motor vil heve verdien på båten betydelig og gjerne også få mer problemfritt båthold i mange år framover. Det kan fort koste mye å flikke på noe gammelt også, hvis en må bruke verksted til stadighet. Forstår det jo slik at du har fått båten rimelig og da kan jo ny kalesje og motor virkelig gjøre susen. Kanskje under forutsetning av at du kan beholde dagens drev. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Førstereisgutten Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Ja, det er dette med drevet... Jeg får vel tvinne litt tommeltotter i helgen og høre hva folk har å tilby på mandag. Kikket forresten på hjemmesiden din, utrolig artig side med flotte bilder. Skal se om ikke jeg kan få ut noen bilder av min i ettermiddag... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Hyggelig at du likte siden! Synes det er litt moro å presentere båten litt skikkelig....når jeg først har valgt en båt er jeg nokså entusiastisk; dessuten har vi stort sett slekt i andre deler av landet - da er det en fin måte for de å følge vårt båtliv på, samt å få et skikkelig inntrykk av båten. Skibsplast har også vist interesse... - se her Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Førstereisgutten Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Hyggelig at du likte siden! Synes det er litt moro å presentere båten litt skikkelig....når jeg først har valgt en båt er jeg nokså entusiastisk; dessuten har vi stort sett slekt i andre deler av landet - da er det en fin måte for de å følge vårt båtliv på, samt å få et skikkelig inntrykk av båten. Skibsplast har også vist interesse... - se her Det er alltid artig for en produsent også, å kunne presentere entusiater av deres produkter... Er det noen i Bergensområdet som har en båthenger ledig for utleie i 3-4 uker? Der jeg har båten nå har jeg ikke vann, så jeg kunne tenkt meg å leie en henger slik at jeg kan kjøre den over på jobb for å få vasket den, og likeledes bort til verkstedet for motorskifte, og sist men ikke minst... PÅ SJØEN! Regner med de fleste som har henger, gjerne har fått båten sin på vannet nå. Så det er vel verdt et forsøk... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 (redigert) Jeg skal sjekke med en kamerat - sender han link til denne diskusjonen - han har en henger stående ennå, tror jeg, selv om han har konvertert til Seilbåt. Han sender deg sikkert en IM hvis han har henger tilgjengelig. Sender han en e-post og så får vi se hvor kjapt han reagerer. Kan være at din båt er noe stor for hans henger, men det vet han bedre. Redigert 23.Mai.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fanafjord Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 (redigert) Heisann, jeg har denne båthenger. Du kan gjerne låne den, men kan hende den er litt for liten for en Skibsplast 670? Har en vugge montert i tillegg som gjør det enklere å få båten opp og ned i vannet. Redigert 23.Mai.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Skipper Båtløs Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Heisann, jeg har denne båthenger. Du kan gjerne låne den, men kan hende den er litt for liten for en Skibsplast 670? Har en vugge montert i tillegg som gjør det enklere å få båten opp og ned i vannet. Tror nok den hengeren holder...han skal jo bare kjøre en kort distanse Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Jo, har selv hatt en båt som var egentlig nesten 100 kg for tung og det gikk. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Førstereisgutten Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Heisann, jeg har denne båthenger. Du kan gjerne låne den, men kan hende den er litt for liten for en Skibsplast 670? Har en vugge montert i tillegg som gjør det enklere å få båten opp og ned i vannet. Sier hjertelig tusen takk! Jeg vil bare forhøre meg litt om vekten på båten, og når den er klar for sjøen. Tar kontakt med deg så snart jeg har fått svar... Har hørt rykter om at båtfolket er inkluderende og hjelpsomme, men dette folket på dette forumet må være de beste representantene båtfolket kan ha! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Sier hjertelig tusen takk! Jeg vil bare forhøre meg litt om vekten på båten, og når den er klar for sjøen.Tar kontakt med deg så snart jeg har fått svar... Har hørt rykter om at båtfolket er inkluderende og hjelpsomme, men dette folket på dette forumet må være de beste representantene båtfolket kan ha! Det er ingen fare om båten veier 2-300 kg mer enn hengeren er registert på, om den bare skal kjøres en kort strekning Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Det er ingen fare om båten veier 2-300 kg mer enn hengeren er registert på, om den bare skal kjøres en kort strekning Ok, ar bare ikke lyst til å ta noen sjanser med utstyr som ikke er mitt... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg tror også det går bra. Det man bør gjør når hengeren har overvekt og parkerer den for en stund er å løfte hengeren noen cm på hver side og sette noen bjelker/murstein under for å avlaste fjærene i hjuloppheng. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Førstereisgutten Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg tror også det går bra. Det man bør gjør når hengeren har overvekt og parkerer den for en stund er å løfte hengeren noen cm på hver side og sette noen bjelker/murstein under for å avlaste fjærene i hjuloppheng. Jeg har nok av paller, så jeg skal nok få det til... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg tror også det går bra. Det man bør gjør når hengeren har overvekt og parkerer den for en stund er å løfte hengeren noen cm på hver side og sette noen bjelker/murstein under for å avlaste fjærene i hjuloppheng. I følge salgsprospekt på finn veier Skibsplast 670 1200 kg Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 I følge salgsprospekt på finn veier Skibsplast 670 1200 kg Men var det 670 eller 670VS? Tenkte jeg ville høre med fabrikken imorgen om det er mulig å få tak i originalbrosjyrer til båten gjennom dem enda, så da får jeg høre med dem om vekten. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Er ikke dette de 2 sidene i en type orginalbrosjyre? og ligger ikke vekten i denne oversikten fra Veritas? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.