Førstereisgutten Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Er ikke dette de 2 sidene i en type orginalbrosjyre? og ligger ikke vekten i denne oversikten fra Veritas? He he, jeg har allerede sjekket begge de plassene flere ganger. Men der er det ikke opplyst spesifikasjoner på vekt. Ligger en VS på nettet med samme motor som har oppgitt vekten til 1800kg, men jeg synes da dette virket meget drøyt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Ja, det synes jeg. 660`en veier ca 1200 kg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Førstereisgutten Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Har saumfart Finn.no - Zett.no - Tinde.no og Autodb.no På sistnevnte fant jeg AutoDB-kode: 852541 Snakket med eieren tidligere idag, og han opplyste at han var villig til å selge alt sammen for 12'000,- Grei pris, men jeg vet ikke om det blir overkill å sette inn en slik motor. I tillegg må den først til verksted for å få fikset en sylinderskade... Har fått beskjed om at denne båten overhodet ikke trenger større motor enn 170 hestern da den bare vil overplane. Noen synspunkter fra dere som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16570&mid=25280 Vekten er ifølge linken 1200kg.... Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16570&mid=25280 Vekten er ifølge linken 1200kg.... Ja der kan du se, det dukker stadig opp sider som man ikke kjenner til. Takker for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Jeg hadde en tilsvarende båt for to år siden med OMC 170 hk. Den gjorde ca 28/29 knop på maks. Synes ikke den var overmotorisert akkurat - men ingen problemer med å få båten i plan med 7 personer i. Hvis jeg kunne velge ville jeg nok gått for en V8 med litt mer hk enn 170. Husker at jeg måtte gi full gass for å løfte båten helt opp fra vannet - hadde vært greit om man kunne marsje i denne hastigheten. Hva mener du med "overplane"? Det er vel bare å trimme drevet og så løfter man baugen opp... Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Førstereisgutten Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Jeg hadde en tilsvarende båt for to år siden med OMC 170 hk. Den gjorde ca 28/29 knop på maks. Synes ikke den var overmotorisert akkurat - men ingen problemer med å få båten i plan med 7 personer i. Hvis jeg kunne velge ville jeg nok gått for en V8 med litt mer hk enn 170. Husker at jeg måtte gi full gass for å løfte båten helt opp fra vannet - hadde vært greit om man kunne marsje i denne hastigheten. Hva mener du med "overplane"? Det er vel bare å trimme drevet og så løfter man baugen opp... Ok, da får jeg sjekke litt med større motor i forhold til pris. Når det gjelder overplaning, så har jeg ikke peiling. Bare blitt fortalt av båtfolk... Som du ser av "nicket" mitt så er jeg ikke full av erfaring selv, og blir derfor avhengig av andres meninger og synspunkter. Har dessverre ikke muligheten til å få båten på sjøen med denne motoren slik den er for å få gjort meg opp egen mening skjønner du... Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Da har jeg tatt tipset til Wrooar seriøst i og med at han har selv hatt slik båt med samme motor. Jeg reiser og henter en 5.0 V8 Mercruiser med 230 hester. Masse nye deler til motor og drev. Men har ingen komp på èn av sylindrene, så den må til mekanikeren en tur før jeg kan få den inn... Men jeg får den for en veldig lav pris, så det blir nok bra... Satser på å få tatt noen bilder imorgen, har tegnet litt idag etter å ha sett på Bergendørk sine bilder. Lurer på å lage skipsgulvdørk istedet for respatexen som er der idag... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Vi gleder oss til å se bildene dine og følge med prosjektet. Du må dokumentere innsetting av ny motor også. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Førstereisgutten Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Vi gleder oss til å se bildene dine og følge med prosjektet. Du må dokumentere innsetting av ny motor også. Det skal jeg få ordnet. Var forresten på Nemo idag, det er vel der nede du har båten din? Utrolig masse pent å se på der nede gitt... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Jepp, der finner du min. Er du interessert i å se på løsninger (det er jo standard Skibsplast jeg har da) så må du bare si fra så kan jeg vise deg jeg. Bare hyggelig det! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Førstereisgutten Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Høres kjempebra ut, skal ned der en tur i løpet av uken. Gir deg en lyd, så ser vi om det passer for deg... Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 VERITAS Ifølge linken skal båten min være godkjent for 170KW, er det noen som med sikkerhet kan si at denne listen stemmer? I så tilfelle balanserer jeg på grensen med den nye motoren jeg vil sette i den. Ser også ut til at jeg har fått sporet opp en blokk til V6 motoren slik at jeg kan få denne komplett og klar for salg. (Eller bør jeg beholde denne? Ble jaggu i tvil gitt...) Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Kan da legge til at jeg må gå tilbake på V8 planene. Viser seg at V8 motoren blir 9 cm høyere enn sittebenken, og jeg tror det ville blitt en smule ubehagelig å sitte på toppen av den... Så da har telefonen gått varm idag for å få fatt i V6 motor, har svar på den saken imorgen. Ellers går det i skrubbing og gnikking. Bilder kommer imorgen... Nå trenger jeg Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Foreløpig står hun der ensom og forlatt med en presenning over seg, har sendt mail til Skibsplast idag og håper å ha kalesjen i løpet av neste uke. De var noe dyrere enn Jens Sagen, men der måtte jeg ventet til september for å få den Stoler er tatt ut for rensing... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Flott båt dette Hadde selv en 600vs 1985 mod med "bare" 200 hk mariner V6 påhenger Den gikk utrolig godt.. logget 44 knop. Flott båt men litt rank så trimflaps gjorde underverker mildt sagt Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Wrooar Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Kan da legge til at jeg må gå tilbake på V8 planene.Viser seg at V8 motoren blir 9 cm høyere enn sittebenken, og jeg tror det ville blitt en smule ubehagelig å sitte på toppen av den... Så da har telefonen gått varm idag for å få fatt i V6 motor, har svar på den saken imorgen. Ellers går det i skrubbing og gnikking. Bilder kommer imorgen... Nå trenger jeg Merkelig - jeg har da virkelig sett denne båten med volvo penta V8 tidligere. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Førstereisgutten Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Svaret jeg får fra selger, er at V8 motoren er 15 cm høyere en 6'ern. Og da blir det vanskelig å få plass til den når det er 6 cm fra den motoren jeg har idag til motorkassen... Det går sikkert an å få motoren inn i båten, men jeg har såpass lite peiling at jeg vil ha noe som nærmest er Bolt-On. Hvis ikke kommer ikke båten på sjøen denne sommern Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Foreløpig står hun der ensom og forlatt med en presenning over seg, har sendt mail til Skibsplast idag og håper å ha kalesjen i løpet av neste uke.De var noe dyrere enn Jens Sagen, men der måtte jeg ventet til september for å få den Stoler er tatt ut for rensing... Da hadde det tatt like lang tid om du skulle kjøpt kalesje vi meg...jeg får jo også fra Sagen, men du for si fra om du trenger noe båtutstyr Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Det skal jeg gjøre- Forferdelig å se aktiviteten på¨sjøen denne helgen, og samtidig vite at jeg har ikke engang klart å få tak i motor til min... Sitér dette innlegget Link to post
Førstereisgutten Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Merkelig - jeg har da virkelig sett denne båten med volvo penta V8 tidligere. Nå ser jeg på Finn.no at det ligger en lik båt med en V8 motor, med andre ord er dette fullt mulig... Noen som kan anbefale meg et verksted her i Bergen som kan uttale seg om saken, og eventuelt sette inn en V8 motor for meg med medfølgende drev??? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Drange Båtservice i Lysefjorden er iallefall "Skibsplast-verkstedet" på disse kanter...om det gjør de kvalifisert til å ta jobben, vet jeg ikke. Tror de gjør bra jobb (egenerfaring og andres erfaringer på mindre reparasjoner)....men er kanskje noe dyre. Det vet man vel ikke før man har hentet inn pris fra flere, vil jeg tro. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Førstereisgutten Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Da har jeg fått ut motoren,plukket den i biter, lokalisert sprekken i blokken og kan konstatere at det er ingenting feil på sylindre bortsett fra rustvann... Det vil i utgangspunktet si at blokken kan sveises eller sys sammen. Venter svar fra et par aktører i morgen, og vil ta en liten tur i tankeboksen med tanke på kostnad på "ny" motor fra statene (bilmotor) eller overhaling av den jeg har. Forhåpentligvis får jeg hentet henger kommende uke slik at jeg kan få vasket og polert båten innvendig og utvendig. Da bør vi forhåpentligvis være på sjøen før midten av juli... PS, flere bilder kommer imorgen! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Hvis du velger og sveise blokka, anbefaller jeg deg og foreta et syrebad av blokka før sveising, urenheter fra kjølekappa kan hindre en gjennom god sveis i godset, Blokka kan bli god som gull den hvis det blir gjort riktig Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Førstereisgutten Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Joda, det sies at blokka blir like god som ny. Men jeg har hverken kunnskap eller mulighet til å sveise selv, så det blir et regnestykke opp i mot hva som vil lønne seg for meg i forhold til å ta inn en nyoverhalt bilmotor. Regner uansett med at det blir ikke noe problem å bli kvitt de delene jeg har til overs da jeg har skjønt det er mange som har det samme problemet, med de har det i større gra i og med at de har fått sprekk i sylinder... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.