kipp36 Startet 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2009 Hei!jeg har en prm kasse på min hønngamle bmc,det jeg lurer litt på er om det er vanlig at disse bråker litt på sakte fart.Så fort jeg gir litt pådrag roer det seg ned,eller så holder det med at jeg holder akslingen igjenn med hånden sånn at den får litt motstand,da blir det betraktlig roligere.Noen som har noen erfaringer,råd osv????? mvh Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
VannTro Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 (redigert) Jeg har PRM 401. Med motoren i gir på tomgang klakker den litt. PRM har veldig grove tannhjul og vil derfor gi fra seg litt klakking. Med 4 sylindret motor klakker den mye, med 6 sylindre noe mindre. Dette skal du ta med ro, det er helt normalt. Redigert: Dette er typisk for PRM 4play og trenger ikke være demperplaten Redigert 20.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
4play Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Det er demperplaten som ikke tar opp svingningene fra motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Takker så meget for raske svar,men det høres ut som et gammelt treskeverk på sakte fart,og det kan tyde på demper plata er noe redusert altså???? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
VannTro Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 (redigert) Sikkert en god kombinasjon om det er ille. Unngå tomgangskjøring så sliter du ikke unødvendig på kassa inntil du har tid til å fikse. Redigert 20.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Mye tyder på det ja. Jeg kan anbefale å gå over til demperplate med gummidempere i stedet for fjærer, den førstnevnte er mye roligere. Jeg bestilte min fra Euro Marine i Stavanger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Klakking er demperplata men surkling er hydralikk støy som disse gear er kjent for på lavt turtall Bernt Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Tar du en telefon til Halaas & Mohn så bekrefter de dette mer PRM og klakking. Surkling har jeg aldri hørt på min 401 i hvert fall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kipp36 Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 (redigert) Det er en klakke lyd på tomgang ja.Men får håpe det holder ut sesongen,for nå har jeg skrudd nok for en stund.Begynte enkelt med at jeg skulle ta dysene,men ende opp med og kjøpe ny topp,så ny sjøvannspumpe som igjenn førte til masse ombygging.Når jeg da enderlig var ferdig med det og fikk sjøsatt så lakk jaggu den båtdriten inn flensen mellom hælen og stevnlageret.Så da var det opp igjenn og demontere flyndre,ror,aksling,hylserør,stevnlager osv.Fikk sjøsatt i dag,og i den samenheng kjørte en runde med alt av dørk åpent for følge med på hærligheta,da hørte jeg den klakkelyden ganske tyderlig.Men ikke noe oljeforbruk,eller vond lukt fra girolja.Så jeg får håpe det holder ut sesongen ivartifall(sikkert ikke med min flaks )Det var i det minste tett rundt hylserøret\stevnlageret da samtidig som at den gamle sliter`en tente når jeg kjinna inn litt diesel før jeg gløda.Tror det er et skjeldent fenomen på en gammel bmc,utifra tidliger innlegg om bmc her ivartifall.Er jo en liten trøst. Å nå begynner ting å falle på plass her,da er det vel også mulig det er årsaken til at den slår en liten tanke i det den sjalter inn giret????Har igrunn stussa litt på det.Hadde en md5 med hydraulisk gir i min forige båt.Men den var en del mykere i overgangen. Takker for raske svar folkens,BP er gull verdt.Fått mye nyttig info fra denne plasse gitt Redigert 20.Mai.2009 av hanto1978 (see edit history) Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
VannTro Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 (redigert) Girkassa di skal ha oljeskift hvert år. Hvis du i tillegg tapper den om høsten og fyller opp med diesel som står på under vinteren i stedet for olje så har du kassa di lenge. Dette er et tips jeg fikk av Halaas & Mohn. Diesel vil ikke virke nedbrytende på kassa i samme grad som olje når båten står i opplag. Redigert 20.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kipp36 Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 oki,jeg har pleid og ha samma intervall på giret og maskin,som er en gang i året.Men diesel var nytt for meg,skal gjøre det heretter takker så meget.Men hva med filter,er det samme intervall på det???Ser at mange faktisk har blendet dette???? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
VannTro Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Hos meg er det ikke filter. Var det filter ville jeg skifta det sammen med påfylling av ny olje. Ta for sikkerhet skyld en telefon til Halaas & Mohn. De er utrolig servicevennlige og kjenner disse gira ut og inn. Halaas & Mohn Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kipp36 Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 kan se ut som jeg har en prm260c eller d.Ut i fra oljemengden kan det se ut som d.Tror det skal være okey gir kasser Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
hifo Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 kjører nå på tredje året med olje jeg byttet.. ser ut som ny den oljen som jeg får lirket ut av bunnpluggen før jeg satt bunnpluggen i på igjen.. bør oljen byttes uansett? selv om den ser ny ut. vet oljen blir redusert over tid, men alikevel.... jeg har også en forferdelig rakling fra gearet når båten står på land og settes i gear.. trodde først det var noe aldeles stein gale med kassen, men lyden forsvinner umiddelbart den får motstand fra vannet. mulig en bitteliten raklelyd på tomgangskjøring som er 500rpm for meg med 6 er... bryr meg ikke .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
kipp36 Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 I følge boka er vist intervaller på olje skift.Selv har jeg bestandig tatt oljeskift på kassa samtidig med motor.Og ivartifall med den båten jeg har nå,der er det montert olje pumpe med en ventil,så jeg kan velge mellom motor og gir. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Jens_P Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Kan være at du har "bakklakk/tannklapring". Bakklakk er når giret støyer når det blir innkoplet på lavt turtall, dvs under 1000-1100 o/min. Når turtallet øker forsvinner støyen. Støyen forkommer ikke så lenge giret er i fri.Dette fenomenet oppstår som funksjon av at motoren går ujevnt på lavt turtall. Da motoren via den elastiske koplingen er montert sammen med girets inngående aksel og drev, vil også girets drev gå ujevnt (avhengig av koplingens dempende virkning). På utgående side har man imidlertid både et større tannhjul, samt også flenser, propellaksel og propell. Til sammen danner disse enhetene som er koplet fast sammen en relativt stor roterende masse som danner et gyrosystem som ved lave turtall (dvs før de blir belastet i større grad) roterer langt jevnere enn mange motorer. Resultat er at det ujevnt roterende drevet begynner å slå sine tenner vekselvis mot begge tann-flankene på utgående tannhjul. Slik oppstår støyen. Når turtallet øker, øker propellbelastningen, og tannflankene blir presset så hardt sammen at klapringen forsvinner. Med høyere turtall begynner for øvrig motoren også å gå jevnere. Tannklapring er for øvrig ikke skadelig for giret. Sitat fra PROGRESS Ingeniørfirma AS sin brosjyre om Twin Disc og Technodrive Marinegear Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Per T Kålin Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Interessante greier dere forteller om PRM. Jeg har selv hatt min 401 i snart 20års drift nå, og aldri hørt noen som helst ulyd fra gearet. Nå husker jeg ikke helt tomgangsturtallet mitt (Scania D7), men jeg tror nok kanskje det ligger litt under de fleste 100 hesterne her. Dette er en 6 sylinders motor så det er kanskje den jevne gangen som gjør at jeg hører bare gode lyder fra mitt maskinrom. Det er ikke noe filter på mitt gear heller, men jeg har montert en oljekjøler selv om de fleste kanskje vil si at det er unødvendig med så lav belastning som jeg kjører med..... Per Redigert 21.Mai.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 har du prøvd å sette båten i gir oppe på land også? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
kipp36 Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Kan være at du har "bakklakk/tannklapring". Sitat fra PROGRESS Ingeniørfirma AS sin brosjyre om Twin Disc og Technodrive Marinegear kan nok passe greit den teorien der for min del ivartifall.Men jeg har en liten mistanke mot demperplata,hadde den hvert helt 100 så ville det nok blitt noe roligere.Men men sånn er det med det gamle,det server og går.Får se til neste år om ikke jeg tar et tak. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 kan nok passe greit den teorien der for min del ivartifall.Men jeg har en liten mistanke mot demperplata,hadde den hvert helt 100 så ville det nok blitt noe roligere.Men men sånn er det med det gamle,det server og går.Får se til neste år om ikke jeg tar et tak. Hvis man titter i instuksjonsbøkene til Newage (PRM), er de meget nøye med å ta forbehold mot hva man kan kalle systemvibrasjon. PRM er meget plaget med dette. Grunnen kan være at kassene er heller gammeldagse i sin konstruksjon og har meget høy vekt i forhold til sine konkurrenter. Forholdet fungerer slik (nå og da) at egensvingningen til kassa treffer egensvingningen til motor, propell og aksling. Hulda hadde et svare rabalder med sitt nye PRM, ny demperplate uten fjærer, og lavt turtall med gearet innkoblet. Det samme har nabobåten, kan høre at han kommer flere hundre meter unna (tidligere skyssbåt, altså proffbåt). Jeg hadde to muligheter; Bytte propell og få større masse, eller bytte demperplate til en som var mykere (fra Centaflex). Men først skulle jeg geare om gearet fra 2:1 og til 3:1. På testturen for et par år siden ble jeg nokså forbløffet over at sperrelåten hadde forsvunnet. Endringen av massen inne i kassa (endrede tannhjulsmasser) hadde flyttet gearet utenfor systemfrekvensen. Konklusjon: Kjør du trøstig videre, hold deg mest mulig utenfor bråkeområdet. Sjekk en gang i året om du har spon på magnetpluggen. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 takker så meget Hulda.Det var en meget trøstende teori Kan nok hvere prm gira er litt gammle i konstruksjonen.De er ivartifall store nok i størelse.Var i båten i dag og peila girolja,ikke brukt no og ikke no lukt.Det må da være et godt tegn Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Godt tegn. Slitte- og slurende clutchpakker gir omgående brent lukt. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 jepp,kom akkurat hjem fra båten nå.Kjørt en 2-3 timers tur,kan si jeg hører no skremmende under vanlig gange... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
stian83 Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 (redigert) Jeg har PRM 401. Med motoren i gir på tomgang klakker den litt. PRM har veldig grove tannhjul og vil derfor gi fra seg litt klakking. Med 4 sylindret motor klakker den mye, med 6 sylindre noe mindre. Dette skal du ta med ro, det er helt normalt. Redigert: Dette er typisk for PRM 4play og trenger ikke være demperplaten Hei. Min har denne klakkelyden ved laveste rpm. Gir seg når jeg går opp 100 rpm. Gøres det kjent ut? Har lik båt du hadde på dette tidspunktet Redigert 12.Oktober.2015 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
weedy Svart 13.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2015 Hei Stian. Jeg har Vanntro sin gamle 880 og opplever det samme som deg. Klakking på tomgang, går litt opp så forsvinner det. Så det er nok normalt. Har du PRM401 kasse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.