Jump to content

prm hydraulisk gir, vanlig at disse bråker litt på sakte fart?

kipp36

Recommended Posts

Hei!jeg har en prm kasse på min hønngamle bmc,det jeg lurer litt på er om det er vanlig at disse bråker litt på sakte fart.Så fort jeg gir litt pådrag roer det seg ned,eller så holder det med at jeg holder akslingen igjenn med hånden sånn at den får litt motstand,da blir det betraktlig roligere.Noen som har noen erfaringer,råd osv?????

mvh Christian

Jeg har PRM 401. Med motoren i gir på tomgang klakker den litt. PRM har veldig grove tannhjul og vil derfor gi fra seg litt klakking. Med 4 sylindret motor klakker den mye, med 6 sylindre noe mindre.

Dette skal du ta med ro, det er helt normalt.

Redigert: Dette er typisk for PRM 4play og trenger ikke være demperplaten

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sikkert en god kombinasjon om det er ille. Unngå tomgangskjøring så sliter du ikke unødvendig på kassa inntil du har tid til å fikse.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tar du en telefon til Halaas & Mohn så bekrefter de dette mer PRM og klakking. Surkling har jeg aldri hørt på min 401 i hvert fall.

Det er en klakke lyd på tomgang ja.Men får håpe det holder ut sesongen,for nå har jeg skrudd nok for en stund.Begynte enkelt med at jeg skulle ta dysene,men ende opp med og kjøpe ny topp,så ny sjøvannspumpe som igjenn førte til masse ombygging.Når jeg da enderlig var ferdig med det og fikk sjøsatt så lakk jaggu den båtdriten inn flensen mellom hælen og stevnlageret.Så da var det opp igjenn og demontere flyndre,ror,aksling,hylserør,stevnlager osv.Fikk sjøsatt i dag,og i den samenheng kjørte en runde med alt av dørk åpent for følge med på hærligheta,da hørte jeg den klakkelyden ganske tyderlig.Men ikke noe oljeforbruk,eller vond lukt fra girolja.Så jeg får håpe det holder ut sesongen ivartifall(sikkert ikke med min flaks :headbang: )Det var i det minste tett rundt hylserøret\stevnlageret da :flag: samtidig som at den gamle sliter`en tente når jeg kjinna inn litt diesel før jeg gløda.Tror det er et skjeldent fenomen på en gammel bmc,utifra tidliger innlegg om bmc her ivartifall.Er jo en liten trøst. :cheers:

Å nå begynner ting å falle på plass her,da er det vel også mulig det er årsaken til at den slår en liten tanke i det den sjalter inn giret????Har igrunn stussa litt på det.Hadde en md5 med hydraulisk gir i min forige båt.Men den var en del mykere i overgangen.

Takker for raske svar folkens,BP er gull verdt.Fått mye nyttig info fra denne plasse gitt :flag:

Redigert av hanto1978 (see edit history)

Girkassa di skal ha oljeskift hvert år. Hvis du i tillegg tapper den om høsten og fyller opp med diesel som står på under vinteren i stedet for olje så har du kassa di lenge. Dette er et tips jeg fikk av Halaas & Mohn.

Diesel vil ikke virke nedbrytende på kassa i samme grad som olje når båten står i opplag.

Hos meg er det ikke filter. Var det filter ville jeg skifta det sammen med påfylling av ny olje. Ta for sikkerhet skyld en telefon til Halaas & Mohn. De er utrolig servicevennlige og kjenner disse gira ut og inn.

Halaas & Mohn

kjører nå på tredje året med olje jeg byttet.. ser ut som ny den oljen som jeg får lirket ut av bunnpluggen før jeg satt bunnpluggen i på igjen.. bør oljen byttes uansett? selv om den ser ny ut. vet oljen blir redusert over tid, men alikevel....

jeg har også en forferdelig rakling fra gearet når båten står på land og settes i gear.. trodde først det var noe aldeles stein gale med kassen, men lyden forsvinner umiddelbart den får motstand fra vannet. mulig en bitteliten raklelyd på tomgangskjøring som er 500rpm for meg med 6 er... bryr meg ikke ..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Kan være at du har "bakklakk/tannklapring".

Bakklakk er når giret støyer når det blir innkoplet på lavt turtall, dvs under 1000-1100 o/min. Når turtallet øker forsvinner støyen. Støyen forkommer ikke så lenge giret er i fri.

Dette fenomenet oppstår som funksjon av at motoren går ujevnt på lavt turtall. Da motoren via den elastiske koplingen er montert sammen med girets inngående aksel og drev, vil også girets drev gå ujevnt (avhengig av koplingens dempende virkning). På utgående side har man imidlertid både et større tannhjul, samt også flenser, propellaksel og propell. Til sammen danner disse enhetene som er koplet fast sammen en relativt stor roterende masse som danner et gyrosystem som ved lave turtall (dvs før de blir belastet i større grad) roterer langt jevnere enn mange motorer. Resultat er at det ujevnt roterende drevet begynner å slå sine tenner vekselvis mot begge tann-flankene på utgående tannhjul. Slik oppstår støyen. Når turtallet øker, øker propellbelastningen, og tannflankene

blir presset så hardt sammen at klapringen forsvinner. Med høyere turtall begynner for øvrig motoren også å gå jevnere. Tannklapring er for øvrig ikke skadelig for giret.

Sitat fra PROGRESS Ingeniørfirma AS sin brosjyre om Twin Disc og Technodrive Marinegear

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Interessante greier dere forteller om PRM. Jeg har selv hatt min 401 i snart 20års drift nå, og aldri hørt noen som helst ulyd fra gearet. Nå husker jeg ikke helt tomgangsturtallet mitt (Scania D7), men jeg tror nok kanskje det ligger litt under de fleste 100 hesterne her. Dette er en 6 sylinders motor så det er kanskje den jevne gangen som gjør at jeg hører bare gode lyder fra mitt maskinrom. Det er ikke noe filter på mitt gear heller, men jeg har montert en oljekjøler selv om de fleste kanskje vil si at det er unødvendig med så lav belastning som jeg kjører med.....

Per

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Kan være at du har "bakklakk/tannklapring".

Sitat fra PROGRESS Ingeniørfirma AS sin brosjyre om Twin Disc og Technodrive Marinegear

kan nok passe greit den teorien der for min del ivartifall.Men jeg har en liten mistanke mot demperplata,hadde den hvert helt 100 så ville det nok blitt noe roligere.Men men sånn er det med det gamle,det server og går.Får se til neste år om ikke jeg tar et tak.

kan nok passe greit den teorien der for min del ivartifall.Men jeg har en liten mistanke mot demperplata,hadde den hvert helt 100 så ville det nok blitt noe roligere.Men men sånn er det med det gamle,det server og går.Får se til neste år om ikke jeg tar et tak.

Hvis man titter i instuksjonsbøkene til Newage (PRM), er de meget nøye med å ta forbehold mot hva man kan kalle systemvibrasjon. PRM er meget plaget med dette. Grunnen kan være at kassene er heller gammeldagse i sin konstruksjon og har meget høy vekt i forhold til sine konkurrenter. Forholdet fungerer slik (nå og da) at egensvingningen til kassa treffer egensvingningen til motor, propell og aksling. Hulda hadde et svare rabalder med sitt nye PRM, ny demperplate uten fjærer, og lavt turtall med gearet innkoblet. Det samme har nabobåten, kan høre at han kommer flere hundre meter unna (tidligere skyssbåt, altså proffbåt).

Jeg hadde to muligheter; Bytte propell og få større masse, eller bytte demperplate til en som var mykere (fra Centaflex). Men først skulle jeg geare om gearet fra 2:1 og til 3:1. På testturen for et par år siden ble jeg nokså forbløffet over at sperrelåten hadde forsvunnet. Endringen av massen inne i kassa (endrede tannhjulsmasser) hadde flyttet gearet utenfor systemfrekvensen.

Konklusjon: Kjør du trøstig videre, hold deg mest mulig utenfor bråkeområdet. Sjekk en gang i året om du har spon på magnetpluggen.

• 6 år senere...

Jeg har PRM 401. Med motoren i gir på tomgang klakker den litt. PRM har veldig grove tannhjul og vil derfor gi fra seg litt klakking. Med 4 sylindret motor klakker den mye, med 6 sylindre noe mindre.

Dette skal du ta med ro, det er helt normalt.

Redigert: Dette er typisk for PRM 4play og trenger ikke være demperplaten

Hei. Min har denne klakkelyden ved laveste rpm. Gir seg når jeg går opp 100 rpm. Gøres det kjent ut? Har lik båt du hadde på dette tidspunktet

Redigert av stian83 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...