Jump to content

Må en trebrygge males eller impregneres under vannlinjen?

Sabrina

Recommended Posts

Hei,

En kamerat av meg skal bygge trebrygge av trykkimpregnert materiale.

Han spør om delene som går under vann bør /må impregneres ytterligere for å unngå skade fra pelemark eller andre skadelige organismer i sjøvann.

I så fall hva er best å bruke, beis, maling eller finnes det fremdeles tjæreprodukter som er tillatt?

Har noen av dere synpunkter på dette, og hva bør evt. også benyttes på resten av bryggen over vann, - for best mulig beskyttelse?

Mvh

sabrina

Det som kalles "trykkimpregnert" idag er omtrent bare "misfarget". Impregneringen er ihvertfall ikke mye tess, så den våte delen av bryggen kommer fort til å gå i oppløsning :headbang:

Det eneste som holder av treverk er den spesialimpregnering, visstnok kreosotbasert, men den selges kun på spesialbestilling og kun til registrerte firma.

Sjekk "Larvik impregnering" så finner du mer info . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg hadde en flytebrygge for en god del år siden som var bygget i vanlig "hvitt" tre. Hver vår brukte jeg en hagesprøyte og mettet treverket med diesel før jeg satte den ut. Brygga hadde jeg i mange år uten at treverket ble dårlig. Måtte gjøre en reperasjon på den en gang etter at den hadde rekt i land. Da jeg trakk ut noen galvaniserte spikere var den delen av disse som hadde vært inne i treværket blank og fin.

Det luktet selvfølgelig litt av brygga, men jeg erfarte at det var en billig og god løsning...

Gamle kreosot behandlede telefonstolper er å foretrekke som trevirke under vannlinjen.

Har du mulighet så sjekk med det lokale kraftverket. Gamle telefonstolper/lysstolper blir jo skiftet ut kontinuerlig til fordel for ljordkabel, stålstolper.

Er brygga i saltvann så er jo saltet i seg selv å regne for impregnering. Se bare på trevirke i nærheten av ferskvann kontra sjøvann!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei

Før så nytta folk osp til bryggjer, lunnar og liknande. Kjølmakken likar ikkje osp.

Det går makk i telefonstolpar òg. Spesielt dersom ikkje enden kjem godt ned i sanden/mudderet

Eg skal byggja brygga dersom ikkje kommunen lagar helv... Då kjem eg til å bruka ventilasjonsrøyr fylt med armering og betong.

Ask

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...