Planke Startet 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2009 Tegning (velg carburetor assembly, deretter get image/parts) Del nr 30 på den tegningen er jeg på jakt etter. Jeg var så sterk at jeg klarte å knekke den da jeg skulle skru den ut... Dette er til den øvre forgasseren på en mercury 40hk 4cyl 96mod. Den lokale forhandleren sa at de ikke var å få tak i lengre Kan det virkelig stemme at en del til en 96mod ikke kan være å oppdrive? Jeg har sittet i hele dag og kveld å lett etter en, både på ebay, mercury sider og andre forhandlere, alle sier det samme; Ute av produksjon eller ikke å oppdrive... Noen her som vet om de er erstattet av en annen type? Isåfall hvilke? Eller enda bedre hvor man kan få fatt i en ny en? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 (redigert) Brukt får du tak i om du leter nok i USA. Iallefall en brukt forgasser. Men dette ser jo bare ut til å være fittingen som slangen festes til? Ta vare på restene og få en med dreiebenk til å lage en lik. Burde være en smal sak. Sjekk også her http://www.laingsoutboards.com/ Jeg kjøpte noen deler av disse for en tid siden. Redigert 20.Mai.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Planke Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Ja det er en dyse med overløp til nederste forgasser, tror den tar bensin til injektoren (Choken) derfra. Deie jo kansje, noen som vet hvor de kan dreie slike i sør, helst kr.sand. Hvis ikke så må en kansje begynne å lete etter brukt. Men kan ikke helt fatte at man skal slite med å få tak i deler til en 1996mod Men kansje forventet levetid til mercury er sånn ca 13år kan jo begynne å lure. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Men kansje forventet levetid til mercury er sånn ca 13år Well , ser du er ute etter #1395-823621 ?? ..... grunnen til at den er NLA er antagelig at den kun ble bruke på noe få modeller, er ellers normalt ikke noe problemer å finner deler til nærmere 40 år gamle motorer .... Du kan egentlig være glad den er NLA... kostet $51.15 , gang med ca 2>2,5 for Norsk pris .... Har du fått ut den gamle ?? Mulig løsning: Blokker hullet i den gamle eller finn en plugg som passer. Finn deg en T kobling som du setter inn på slangen imellom forgasserne ( ble koblet slik på noen motorer ), viderefør slangen til injectoren ... Har du en lokal Tess butikk så er det mulig de har de delene du trenger... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Mercury deler = Kontakt Ravn's garage De har mye deler til Mercury motorene. Billigere enn orginalt også. Samt at jeg fant ut en gang at det var like rimelig og langt raskere/ sikrere å få delene jeg trengte fra dem. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Planke Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Ja den gamle er ute, har funnet en tette propp i messing som passer i gjengene. Men klarer motoren å suge bensin fra flotør huset uten dysen? kommer med noen bilder snart. Sitér dette innlegget Link to post
Planke Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Hei da er jeg tilbake, har dessverre jobbet litt for mye i det siste og har ikke hatt tid før nå. Takk for all hjelp, og ja Grand B. Ravns klarte å skaffe dysen. Riktig nok til den nederste forgasseren, så får gå for Droll sin løsning. Men det ene leder til det andre. Motoren går bare på 3 syl, ikke på nr 2 fra bunn. Litt info om motoren/problemet -Pluggen er våt -Det ser ut til at det er god gnist. -Statoren er helt ny. -Nye plugger, har også krysset dem. -Hadde ute coilene og krysset dem også. -Har jo som vi alle vet hatt ute forgasserne disse har jeg blåst med trykk luft. -Tommelen min mener det er god komp. Huff håper båt sesongen ikke er slutt riktig ennå Glad for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Sitter statoren i svinghjulet - slik som på min gamle Mercury? Er du i tilfelle 100% sikker på at den sitter riktig? - Hvis den ikke sitter riktig så vil den gi gnist på feil tidspunkt... På min motor mener jeg det var en grønn malingsprikk som var malt på org. stator og på svinghjulet, som viste hvordan statoren skulle monteres... Kan jo høres ut som feil tenningstidspunkt i og med at den får både bensin, forhåpentligvis riktig bansing/ luft blanding og i utgangspunktet gnist... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Planke Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Det var mercury forhandler som byttet statoren, så vi må jo gå ut ifra at de kan jobben sin. Feil tenning, hadde jeg ikke tenkt på, men vi har kjørt den 5/6 timer etter byttet. Kan den endre tenningen selv? (feil montert?). Har lest litt på nettet, begynner å mistenke switch boxen. Kan det stemme at gnisten er der når pluggen er ute, men ikke er der når den sitter i syl med komp. Er det noen måte å kontrollere switch box på, kan jo bli dyr feilsøking hvis en bare kjøper en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Det var mercury forhandler som byttet statoren, så vi må jo gå ut ifra at de kan jobben sin.Feil tenning, hadde jeg ikke tenkt på, men vi har kjørt den 5/6 timer etter byttet. Kan den endre tenningen selv? (feil montert?). Tror ikke selve statoren kan monteres så feil, den skal jo bare produsere strøm til switchboxen, selve tenningstidpunktet bestemmes av triggeren... Det du kan gjøre er bruke ei tennings lampe til å verifisere om du har gnist på pluggen under gange, test på ALLE pluggledninger. Ellers har jeg en feilsøking guide her ( PDF fil ifra CDI ) Du nevner du har hatt opp forgasserene og rengjord di.... ble flottør høyden sjekket/justert ?? , ble forgasserene synkronisert etterpå ( så ALLE beveger seg likt, åpner likt ?? ) Ble forgasserene justert etterpå, eller har de bare grunnjustering ( ca 1.5 omdr ut ), har liggende en service manual til forgasserene på ene prosjekt motoren min her... er helt feil forgasser for deg.... MEN SISTE kappitelet er helt relevant ( bare bruk 1.5 omdreining istedet for 1 som de skriver i manualen ). Prøv å juster forgasserene FØR du begynner å feilsøke for mye .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Brodern Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Sjekka om det er brudd i pluggledningen ? Det er gnist helt til pluggen monteres. Typisk kabelbrudd Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Planke Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Ja sikker på at det ikke er ledningene. Har et gammelt stroboskop liggende, du vil bare se at det blinker? Hvis det blinker kan man anta at det er gnist på plugg inni cyl da? Nei gjorde ikke noe annet med flotøren enn å sjekke at den åpnet og lukket, men spjeldene på forgasserne er synkronisert. Hvis jeg ikke tar helt feil så sto dem ca 1,25 omdr ut fra begynnelsen, prøvde vel å skru dem 0,25 ut i dag. Men skulle ikke den ha fusket på alle begge cyl som forgasseren går på hvis det er luft/idle skruen som er gal. Kommer meg ikke ned i båten før tirsdag, skal prøve å justere litt på dem, skal også ta med lampa. Fikk kun åpnet linken på forgasserne ikke feilsøkings guide. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Hvis det blinker kan man anta at det er gnist på plugg inni cyl da? Hvis det blinker går det strøm i ledningen, noe det IKKE vil gjøre hvis den blir kortsluttet eller det er noe feil... En kan også se om tenninga er ugjevn ( fusker ) Fikk kun åpnet linken på forgasserne ikke feilsøkings guide. Ops... prøv her Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg hadde en gammel modell Mercury, så det er jo mulig det var annerledes på den. Lurer på om den var fra 80-tallet - 50 eller 60 HK. Den hadde en stator-ring som lå under svinghjulet, og det kunne monteres feil. Ravn´s garage var veldig påpasselige med å fprtelle meg hvordan jeg skulle merke den før demontering, slik at det ble lett å sette den nye riktig. Som nevnt var dette en i alle fall 10 år eldre påhengs. Vet ikke om de ble forandret mye siden da, men tipper det egentlig... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Planke Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Tja ikke sikkert det er så veldig stor forskjell mellom ti år. Tskk nå fikk jeg åpnet linken, da har jeg fått litt å gruble på :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.