Jump to content

Hvor på motoren sitter oljetrykkbryteren på min VP tmd30?

Seesnake

Recommended Posts

hei på dere. Jeg har et manometer som vist på bilde. Men lurer på hvor giveren til dette instrumentet sitter på min vp tmd30?? :confused: og hva det skal vise ?

Fikk se en giver høyt oppe over vannpumpa. (se bilde) Vet kontaktene er litt rustene men har et lite problem med at oljetrykket danser av og til.

håper noen har svar til meg.

Hilsen seesnake :flag:

oljetrykk.jpg

bba.jpg

Det på bildet er giveren til turtelleren. Oljetrykksføleren finner du på høyre side av motoren og som det sies ved oljefilteret (litt lengre frem såvidt jeg husker. Giveren ser ut som en slag "sopp". Disse kan bli slitne og da kan de vise for lavt trykk. Oljetrykket ligger vel på 4,5-5 bar avhengig av oljetemperatur og rundt 2 bar på tomgang.

Jeg har selv undret mig over olietrykket på min tmd30, og da det nu er oppe til debat vil jeg skrive mine kommentar.

Nåt jeg starter og motor er kold viser min ca. 4 bar. Når motoren bliver varm, ligger det på ca 3 bar. I tomgang på lige under 2 bar. Dette med volvopenta motorolie til dieselmotor.

Har kigget på olietryksføleren og vil skifte den når jeg får mulighed for og handle i en biltema butik.

Min bekymring er at olien bliver for varm, og derved tynd, og at det giver for lavt olietryk.

Kan dette skyldes tilstoppet oliekøler? At olien bliver for varm?

Har nogen af Jer set hvordan en oliekøler ser ud indvendig? Jeg ville gerne skille min ad, men er bange for at noget bliver ødelagt og en større udgift, hvis det er tæret og rustet sammen. (det prøvede jeg med varmeveksler til FV køling).

En TMD30 virker som en stabil og enkel motor, jeg ville dog ønske at den ikke var snart 25 år gammel, og kunne fås i en nyere udgave. Ville langt hellere foretrække og have en fabriksny TMD30 end en ny VP D3 i min båd.

God Weekend :smiley:

Redigert av KIMA (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...