Jump to content

lekkasje jabsco sjøvannspumpe

fanntomas

Recommended Posts

img_06451.jpg

Ja, braketten er vinklet, men det er slissespor både oppe og nede på pumpa. Er ikke sikker på om dette er originalt, braketten ser forholdsvis ny ut.

Har du noe nr. på den johnson pumpa? Ikke billige pumper akkurat syns jeg :-)

ja,på pumpa er det nok det.Men når du strammer reima,så drar du vinkelen sideveis.Pumpa står skrudd fast med huset mot innsiden på vinkelen,og vinkelen er skrudd fast på motorbrua.Mener det var sånn det var....Det jeg gjorde med jhonson pumpa,var og snu vinkelen rundt 180 grader,for og få plass til huset.Problemet var da at pumpa kom litt lenger ut fra motorbrua og gikk da seff i skottet på siden av motorrommet(skal legges til at motorrommet mitt er nokso trangt)men jeg ordna det greit med fein multimaster`n :flag: skal se om ikke jeg kan få tatt et bilde.En annen ting er at jeg ikke behøver og ut med hele stasen for og bytte impeller.Husker ikke nr det ligger i båten,skal prøve og få det med i morra.Men kontakter du kdtrading,så vet han med en gang hva det er.Det er en erstattnings pumpe for jabsco.Prisen er stiv ja,han kunne vel skaffe orginalpumpe også,men så vidt jeg husker var den prisen rundt 4-5 lapper eller no i den duren,husker ikke helt.

Jeg prøvde og bytte lageret i jabscopumpa mi også,ga den til gammlingane på jobb,vakke mulig og få pressa det ut uten og øderlegge reimhjulet.Jeg tok da kontakt med et verksted for og høre hva i gjøssenam de brukte for og få det ut,da lo de godt :giggle: Det var vist intregert i reimhjulet,og om vi hadde fått det ut hadde det ikke hvert enkelt og få tak i.....men sikkert mulig.

Redigert av hanto1978 (see edit history)

ok, men hvem vei skal akslingen ut??? vet ikke om lageret er slitt, ikke noen ulyder hvertfall, men i våres så gikk ikke reimhjulet rundt pga. et eller annet. Jeg pøste på med WD40 og vannfast fett imellom drivhjul, innvendig i impellerhus, og stort sett overalt, løsan etterhvert, og sviver rundt nå. Så jeg vet ikke om det kan ha vært lageret som hadde satt seg. Er vel ikke så stor sjans for at simringen kan ha forårsaket dette!!!

Redigert av fanntomas (see edit history)

jabsco pumpa . jabsco pumpa er ei mye bedre pumpe med kulelager og simmring, den andre er vel bare en syrefast aksel som går i bronseforing. Du må varme på reimhjule til det kan bankes av , bruk stekovn på 200- 300c Aluminium utviderseg mer en rustfritt. Og når du førs tar denne jobben så sparer du vell ikke på 200 kr på ikke å bytte lager, for så å gjøre jobben en gang til.

Ps ikke slå så du ødeleger det tynne messing lokket som ligger bak reimhjulet!

Bernt

vet ikke jeg,har ikke plukket den fra hverandre.Men ifølge boka er det kulelager...Men her er det ivartifall bilder av en jabsco som er delt

jabsco_3.jpg

jabsco2.jpg

jabsco.jpg

Du ser den messing plata som bernt nevnte.Når du har kommet så langt er det vel bare og trekke ut aksel og lager.Simmeringen sitter vel imellom impeller og lageret vil jeg tro.(ikke mine bilder,fra finn.no)Akselen må vel ut motsatt veg av det mutteren strammer\altså ut på impeller siden.Eller hva Bernt???

Redigert av hanto1978 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...