Jump to content

Noen som kan anbefale et enkelt lite helintegrert solpanel?

Stevens

Recommended Posts

Hei,

er det noen som vet om et enkelt, lite & fleksibelt solcellepanel med innebygget regulator som kan kobles med klemmer rett på batteriet?

Mener å huske at Seatronic eller Maritim hadde noe slikt i fjor, men finner det ikke igjen på nettet. Men, er f.eks. disse fra Seatronic komplette, eller må det ekstern regulator til for å hindre overlading og/eller tapping?

Ønsker meg et slikt panel for å kompensere for belastningen fra alarmen (If Tracker). Selvom det ikke trekker mye så er det nok til å tømme batteriet på en måneds tid. Hadde derfor vært kjekt med et lite løst panel som kunne legges på kartbordet og enkelt kobles til batteriet. Det er ingen andre apparater som trekker strøm og hovedbryteren bryter alt, unntatt altså alarmen. Alternativet hadde vært en alarm uten ekstern strømforsyning, men har ikke funnet noen slike som også har geofencing-funksjon.

Takknemlig for innspill.

Har du et lite panel, trenger du ingen regulator.

Et gjennomsnittspanel gir ca 0,1A pr. dm² solcellepanel.

Et panel på 50 x 30 cm gir da 1,5A. Det er på det meste midt på dagen og med panelet vinklet etter solen. Ligger det flatt inni cockpit'en gir det under halvparten. I snitt får du, hvis du er heldig, 6-7 Ah inn på batteribanken hvert døgn med sol. Så kommer dager uten sol og gjennomsnittet synker drastisk. Så trekker du fra strømmen alarm og eventuelle andre forbrukere spiser, så trekker du fra selvutlading. Du vil fort oppdage at selv med et panel på 50 x 30 cm som da er oppgitt til kanskje 25W så er du fortsatt på etterskudd. Du får jo aldri 25 W ut av det og med dårlig montering så får du kanskje ikke engang 10W på det meste.

Ideen er god. Få deg et panel, vær litt kreativ med monteringen, men spar pengene til en regulator - hvis batteribanken din da ikke er knøttliten type under 100Ah.

På den annen side: Hvor mye strøm kan egentlig denne alarmen klare å trekke mellom hver gang du bruker båten? Bruker du ikke båten en gang i uken?

Vel, det er litt av problemet, at det noen ganger, pga. vær/jobb/andre aktiviteter, kan gå både 2 og 3 uker mellom hver tur ut med båten. I tillegg skal vi bort i 3 uker i sommer. Hadde vært greit å ikke skulle bekymre seg om flatt batteri i mellomtiden.

Noen som har noen linker til hvor de selger de minste utgavene av slike fleksible paneler? Helst av alt-i-ett typen?

Alternativt, er det noen som vet om en alarmløsning uten ekstern strømforsyning, som også har geofence-funksjon?

Redigert av Stevens (see edit history)

Ser ut som samme produkt av bildet å dømme, men da er det litt rart at Maritim er såpass mye dyrere.

Uansett. Ikke veldig imponert over dette panelet.

Det er på 60 cm², men gir bare 1,94A ladestrøm.

Mitt panel er til sammenligning på 55 cm² og gir 5,45A ladestrøm.

Det blir omtrent 3 ganger så effektivt.

Dette panelet er kanskje enkelt, men halvannen meter langt kan ikke kalles lite. Det eneste som kan kalles lite er antallet ampere det produserer.

Folk som kjøper panel, bør regne ut både antallet watt pr. krone og antallet watt pr. m².

Har et solpanel liggende, tipper 15-25watt, men det går bare 2 ledninger ut fra det ingen regulator.

Trenger kanskje ikke regulator, men en slik diode som gjør at batt ikke kan bli tappet/"revers",

hadde vært greit.

Hvor fås det billig?

Om jeg velger bare koble ledningene rett på batteriet, hvordan finner jeg hva som er pluss og hva som er minus?

(Har mulitmeter)

www.elfa.se, velg norge. tror de har butikk i oslo og.. men en diode koster ikke stort uansett... 2kroner og 17 øre på elfa ;) evnt 120kr hos en båt/fritidsforhandler.

finne pluss/minus. -> bruk multimeteret ditt ;)

kople til multi, rødt = pluss osv... står det et lite minus tegn på skjermen har du koplet den sorte ledningen fra multimeteret til plussledningen på panelet..

• 4 år senere...

Hever denne istedet for å lage ny streng...

Noen som kan anbefale et greit solpanel å ha i båten? Mye har sikkert skjedd på dette området i det siste.

Har noen erfaring med at et solpanel "kortslutter" hvis deler av det blir tildekket?

Og så "idiotspørsmålet: Hvor stort panel trenges for å vedlikeholde strømforbruket til et lite kjøleskap i båten?

Har sjøl 50X90 cm disponibelt flate til solpanel... Anbefalinger?

(Kan endel om strøm, men har liten erfaring med solpaneler og regulatorer til disse)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Vi har 2stk 68W paneler fast montert horisontalt på fordekket. Sommerstid med en del sol, kan vi da med 280Ah batteri klare oss henimot 1 uke med kjøleskapet (46liter) på uten å "drepe" batteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De er i mm 823×660×2, og du finner mer om dem hos Seatronic her. De er ikke akkurat billige, men ypperlig til å montere på et litt buet dekk. Kjøper en paneler i ramme, er fort prisen ned mot det halve for samme watt-styrke. Og monterer en dem på stativ som kan rette de inn rett mot solen, klarer en seg med nesten halve wattstyrken for å få samme lading når solen står lavt litt utpå sesongen eller langt nord i landet der du bor, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det 15W panelet fra Jula, er nok greit nok til å lade mobiltelefoner og nettbrett, men neppe noe særlig mer. Og regulatoren er neppe en avansert MPPT regulator som utnytter panelet fullt ut til den prisen.

Marwin; jeg har samme solcellepanel type som Lars på min Baltic. Disse Solara er nok "state of the art" tilnærmet-og det betyr at de faktisk virker også. Men dyre. Vi opplever 13 komma ett eller annet i ladespenning selv på litt skyggedager-noe som betyr at spetakkelet faktisk lader. Og du kan tråkke på de-noe som også betyr at de tåler litt juling. Vi har ikke all verdens erfaring ennå, men med ett 49l ganske nytt kjøleskap virker det som om den klarer å holde det igang iallefall.

Selvfølgelig går effekten da ned, det er jo et drøss med enkelceller koblet i serie. Å ha to paneler i parallell er derfor bedre enn et digert. Med et tildekket, virker det andre like bra.

Hei

Om en hadde hatt det panelet som Lars H med flere har, hvordan ville dere da montert regulatoren etc ombord?

Regulatoren monteres på en egnet plass men om vil kunne flytte rundt på panelet hvordan gjør en det da med kablene ?

Ser for meg å noen meter med kabel mellom panel og regulatoren slik at panelet kan rettes mot sola alt etter hvilken retning en ligger med båten.

Bruker en da en dekkskontakt etc eller kopper en av og på kablene i regulatoren ?

larss

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...