Jump to content

Oslo-mann (50) omkom i seileulykke

Fru Jacobsen

Recommended Posts

Hei.

I og med at vi på det tidspunktet lå godt fortøyd på Kommersøya ikke langt unna ulykkesområdet, fikk vi all kommunikasjonen mellom Tjøme Radio, redningshelikopteret, redningsskøytene og andre båter rett inn i båten via VHF kanal-16. Slikt er skremmende å lytte på, spesielt da vi fikk høre at personen var funnet og hvordan det var foretatt forsøk på gjenoppliving, men til ingen nytte. Igjen vil jeg slå et slag for det fortreffelige hjelpemidlet VHF er. Her kunne alle som deltok i søket kommunisere på samme kanal, båter i nærheten meldte seg for søk osv. Vurderte også selv å melde meg, men det var så pass mange båter med i søket, at jeg droppet det. Vi ville selv om vi var i nærheten brukt vel mye tid bare på å komme frem til søkområdet i snekkefart.

Nei, nå er det leggetid, håper jeg ikke drømmer om denne saken.

Lars H.

(pt. Kommersøy)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette var veldig trist.

Vi dro fra Drøbak til Son i går, og var neppe så langt bak den gjeldene båten. Alarmen gikk etter vi hadde lagt til i Son, og måtte konstatere at vi trolig var for langt unna til å kunne bidra i søket. Vi hadde full dekning på VHF'en og jeg er veldig enig i det som Lars H skriver i sitt innlegg.

To ting jeg har i hodet etter denne opplevelsen er 1) var jeg nøye nok med egen sikkerhet under seilasen (hadde et par turer frem på dekk uten god nok sikring), 2) min bærbare VHF var ikke i stand til plukke opp noe av denne trafikken.

Vi plukket forøvrig opp en annen situasjon på VHFen i går, det var en annen seiler som hadde falt overbord sør for Moss.

Nå skal jeg ut å montere sikringslinene på dekk.

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hei, dette er trist!

Var med på søket som gikk fra Holmestrand (Ruseberget) til Tofte, syntes det var dårlig oppmøte, kun 3 sivile båter + 1 Rødekorsbåt og 1 fra Redningsselskapet. Jeg tror mange fler kunne vært med hvis de hadde oppfordret til det (jeg hørt ikke noe, har bare bærbar VHF). Det hadde blitt et mye bredere søk med mange båter. Det ble ei søkestripe med bredde på 1000 m.

Bamse 815

Bamse 815

Da DSC-alarmen gikk ble det spurt etter båter som kunne bistå (mener de sa at hvis det var hurtiggående eller motorbåter i Son-området så ble de bedt om å delta). Jeg så ingen som la avgårde (og jeg tror de færreste lyttet på VHFen). Jeg var alene med 4 barn ombord, men det var ikke et lett valg å forbli i havn. I starten var forøvrig fokus på området i vest, men det var en kar som meldte at han hadde sett båten uten folk ombord ved Mølen som gjorde at innsatsen ble flyttet østover etterhvert.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Meget triste nyheter! Det viser nok en gang hvor viktig det er å følge med på VHF selv etter at man har lagt til kai og det er også viktig å ikke tenke "det er sikkert mange andre som deltar". Har man mulighet så tror jeg det er viktig at vi båtfolk holder sammen og hjelper hverandre i nødsituasjoner så vi slipper flere slike hendelser.

mine tanker går til familien som sitter igjen uten en far og mann.

Redigert av fru_strert (see edit history)

Gripende tragisk ulykke!

Har dessverre vært avstandsvitne til et håndfull antall lignende episoder tidligere. Jeg tror første gang var da Gro Harlem Brundtland holdt på å bli enke. Ikke alle fikk like lykkelig utfall, dessverre.

Sikkerhet er viktig! Shit can happen!

Jeg synes at det viktige sikkerhetssystemet "VHF" har vært overrepresentert i kommentarene hittil i denne tråden, sett i forhold til det viktige sikkerhetssystemet "Sikkerhetsline".

• 2 uker senere...
Forøvrig syns jeg de som har så flotte kommentarer om sikkerhet til sjøs kan vente til dødsårsaken er kjent.

Jeg er ikke enig. Jeg mener at det er alt for lite oppmerksomhet mot lærdommen vi bør trekke fra alvorlige ulykker i fritidsbåtverdenen. De spede forsøkene i denne tråden, om at det er fornuftig at flest mulig båter har VHF, og om at det er fornuftig å benytte sikkerhetsline - ja, de framstår dessverre som nettopp dét: Spede forsøk. 

Slike ulykker burde ha vært gjenstand for en offentlig gransking, hvor offentligheten ble gjort kjent med hvilken lærdom vi bør trekke fra hendelsen. Når det ikke skjer, så mener jeg at det er positivt at man i et forum som dette benytter anledningen til å drøfte mulighet for forbedret sikkerhet til sjøs.

Når jeg seiler alene har jeg alltid en vanntett VHF på meg, sikret med karabinkrok. Nettop med tanke på at jeg kan falle over bord, uansett hvor forsiktig jeg er. Sikkerhetsline alene er ikke nødvendigvis nok. Faller du utenfor og blir slept etter båten, uten mulighet til å komme deg om bord igjen, så må du kunne rope om hjelp.

Husker forøvrig at marinejegerne svømte rundt med et kombinert nødbluss tapet til vesten i hine hårde. Røyk i den ene enden av blusset, og lys i den andre. Det var en kompakt, vanntett sylinder som var ca. 10cm lang. Noen som vet hvor man får kjøpt noe slikt?

Edit: fant det her: http://www.sailgb.com/p/night_/_day_distre.../_smoke_signal/

DayNight.jpg

Noen som vet hvem som importerer Ikaros i Norge?

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Kjedelig ulykke, ja ! Det skjer flere slike ulykker når det er fint vær enn dårlig, det er et tankekors ! Selv har jeg en regel om alltid å bruke toalettet i båten om jeg er utpå alene. Tror nok en del tar turen ned på badeplattformen. Ikke så lurt om seilet er oppe, nei.. Men det kan bare spekuleres i hva som har hendt her.. Lei sak!

Redigert av Worry II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...