Fru Jacobsen Startet 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2009 (redigert) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3086263.ece Redigert 21.Mai.2009 av Kingsea (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Brynjar Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Tragisk... Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Khaoz Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Triste saker... Uten å spekulere noe som helst rundt denne tragiske hendelsen, så viser det nok en gang hvor utrolig viktig det er å sikre seg med sele og flyteplagg når man seiler alene... Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Hei. I og med at vi på det tidspunktet lå godt fortøyd på Kommersøya ikke langt unna ulykkesområdet, fikk vi all kommunikasjonen mellom Tjøme Radio, redningshelikopteret, redningsskøytene og andre båter rett inn i båten via VHF kanal-16. Slikt er skremmende å lytte på, spesielt da vi fikk høre at personen var funnet og hvordan det var foretatt forsøk på gjenoppliving, men til ingen nytte. Igjen vil jeg slå et slag for det fortreffelige hjelpemidlet VHF er. Her kunne alle som deltok i søket kommunisere på samme kanal, båter i nærheten meldte seg for søk osv. Vurderte også selv å melde meg, men det var så pass mange båter med i søket, at jeg droppet det. Vi ville selv om vi var i nærheten brukt vel mye tid bare på å komme frem til søkområdet i snekkefart. Nei, nå er det leggetid, håper jeg ikke drømmer om denne saken. Lars H. (pt. Kommersøy) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Dette var veldig trist. Vi dro fra Drøbak til Son i går, og var neppe så langt bak den gjeldene båten. Alarmen gikk etter vi hadde lagt til i Son, og måtte konstatere at vi trolig var for langt unna til å kunne bidra i søket. Vi hadde full dekning på VHF'en og jeg er veldig enig i det som Lars H skriver i sitt innlegg. To ting jeg har i hodet etter denne opplevelsen er 1) var jeg nøye nok med egen sikkerhet under seilasen (hadde et par turer frem på dekk uten god nok sikring), 2) min bærbare VHF var ikke i stand til plukke opp noe av denne trafikken. Vi plukket forøvrig opp en annen situasjon på VHFen i går, det var en annen seiler som hadde falt overbord sør for Moss. Nå skal jeg ut å montere sikringslinene på dekk. Redigert 22.Mai.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bamse 815 Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hei, dette er trist! Var med på søket som gikk fra Holmestrand (Ruseberget) til Tofte, syntes det var dårlig oppmøte, kun 3 sivile båter + 1 Rødekorsbåt og 1 fra Redningsselskapet. Jeg tror mange fler kunne vært med hvis de hadde oppfordret til det (jeg hørt ikke noe, har bare bærbar VHF). Det hadde blitt et mye bredere søk med mange båter. Det ble ei søkestripe med bredde på 1000 m. Bamse 815 Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post
Framtia Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Da DSC-alarmen gikk ble det spurt etter båter som kunne bistå (mener de sa at hvis det var hurtiggående eller motorbåter i Son-området så ble de bedt om å delta). Jeg så ingen som la avgårde (og jeg tror de færreste lyttet på VHFen). Jeg var alene med 4 barn ombord, men det var ikke et lett valg å forbli i havn. I starten var forøvrig fokus på området i vest, men det var en kar som meldte at han hadde sett båten uten folk ombord ved Mølen som gjorde at innsatsen ble flyttet østover etterhvert. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
fru_strert Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Meget triste nyheter! Det viser nok en gang hvor viktig det er å følge med på VHF selv etter at man har lagt til kai og det er også viktig å ikke tenke "det er sikkert mange andre som deltar". Har man mulighet så tror jeg det er viktig at vi båtfolk holder sammen og hjelper hverandre i nødsituasjoner så vi slipper flere slike hendelser. mine tanker går til familien som sitter igjen uten en far og mann. Redigert 22.Mai.2009 av fru_strert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Alene om bord, har ikke regelen at "nok "vester" til alle skal finnes ombord i båten - noen mening. Alene ombord, skal vest på. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Gripende tragisk ulykke! Har dessverre vært avstandsvitne til et håndfull antall lignende episoder tidligere. Jeg tror første gang var da Gro Harlem Brundtland holdt på å bli enke. Ikke alle fikk like lykkelig utfall, dessverre. Sikkerhet er viktig! Shit can happen! Jeg synes at det viktige sikkerhetssystemet "VHF" har vært overrepresentert i kommentarene hittil i denne tråden, sett i forhold til det viktige sikkerhetssystemet "Sikkerhetsline". Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Ekstra trist når noen i en slik alder mister livet, enten det nå er til sjøs eller på land. Forøvrig syns jeg de som har så flotte kommentarer om sikkerhet til sjøs kan vente til dødsårsaken er kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Forøvrig syns jeg de som har så flotte kommentarer om sikkerhet til sjøs kan vente til dødsårsaken er kjent. Jeg er ikke enig. Jeg mener at det er alt for lite oppmerksomhet mot lærdommen vi bør trekke fra alvorlige ulykker i fritidsbåtverdenen. De spede forsøkene i denne tråden, om at det er fornuftig at flest mulig båter har VHF, og om at det er fornuftig å benytte sikkerhetsline - ja, de framstår dessverre som nettopp dét: Spede forsøk. Slike ulykker burde ha vært gjenstand for en offentlig gransking, hvor offentligheten ble gjort kjent med hvilken lærdom vi bør trekke fra hendelsen. Når det ikke skjer, så mener jeg at det er positivt at man i et forum som dette benytter anledningen til å drøfte mulighet for forbedret sikkerhet til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Når jeg seiler alene har jeg alltid en vanntett VHF på meg, sikret med karabinkrok. Nettop med tanke på at jeg kan falle over bord, uansett hvor forsiktig jeg er. Sikkerhetsline alene er ikke nødvendigvis nok. Faller du utenfor og blir slept etter båten, uten mulighet til å komme deg om bord igjen, så må du kunne rope om hjelp. Husker forøvrig at marinejegerne svømte rundt med et kombinert nødbluss tapet til vesten i hine hårde. Røyk i den ene enden av blusset, og lys i den andre. Det var en kompakt, vanntett sylinder som var ca. 10cm lang. Noen som vet hvor man får kjøpt noe slikt? Edit: fant det her: http://www.sailgb.com/p/night_/_day_distre.../_smoke_signal/ Noen som vet hvem som importerer Ikaros i Norge? Redigert 2.Juni.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Worry II Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Kjedelig ulykke, ja ! Det skjer flere slike ulykker når det er fint vær enn dårlig, det er et tankekors ! Selv har jeg en regel om alltid å bruke toalettet i båten om jeg er utpå alene. Tror nok en del tar turen ned på badeplattformen. Ikke så lurt om seilet er oppe, nei.. Men det kan bare spekuleres i hva som har hendt her.. Lei sak! Redigert 2.Juni.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Faller du utenfor og blir slept etter båten så er sikkerhetslina di alldeles for lang. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Dette er for generelt, Mulligan. Enkelte situasjoner kan kreve at sikringslina er lang nok til at du teoretisk kan havne på utsiden av rekka. Mye avhenger av geometrien i båten, og den kan man ikke nødvendigvis gjøre så mye med. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Mulig du har rett i det Herman. Men lina mi er så lang at jeg kommer til rekka, men ikke lenger når den er klipset på jackstay. Og strongpoint i cockpit er plassert slik at jeg kommer til rekka, men ikke lenger. Mulig det er annerledes på nye båter med ratt helt akterut og ingen sarg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.