Jump to content

Tohatsu 25HK - Stopper når dekselet settes på.

Gomlers

Recommended Posts

Hei - Hjelp! :headbang:

Tohatsu 25HK - 1999 modell dør ut når dekslet står på, men går fantastisk når dekselet er av.

I det øyeblikket jeg setter på dekselet så går det under et minutt, til den dør. Den dør sakte men sikkert og uten ulyder.

- Den starter også veldig lett når dekslet ikke er på.

Dette skjedde på tur nummer 2 i år, etter ca. 1 times kjøring - gått fint alltid ellers.

Jeg antar at dette er fordi den ikke får luft nok?

Noen som har noen kostnadsbesparende idéer?

Redigert av Gomlers (see edit history)
Jeg antar at dette er fordi den ikke får luft nok?

jeg kan se spjellene på forgasseren gjennom dekslet. og det kunne jeg vel ikke gjort om det var et filter der?

Hvis du kan se forgassere igjennom dekslet ( spalte/hull/?? ) burde den ha tilgang på nok luft.... men du bør sjekke og eventuelt rengjøre litt under dekselet, kan være lufte spalter som er tette .

Sjekk også eventuelle ledninger ( kan komme i klem og kortslutte )

Gjelder også eventuelle bensinslanger.

Siste forslag .... kan du ha en eksoslekasje ?? slik at motoren med dekselet på ikke får tilgang på ny ren oksygen rik luft, men kveles av sin egen eksos ??

Arne Kjetil

Da er det vel ikke usannsynlig at du har fått drit i forgasseren. Kanskje på tide å ta forgasseren av og blåse den godt rein. Legg gjerne ut et bilde av motoren, det hjelper alltids.

Ellers er det vel endel folk her som kan mye mer om påhengsmotorer enn meg.

.

.

bmhe

Hei , hadde en 2000 mod 25 hk Tohatsu, hvor bensinslangen var litt for lang og derav fikk en knekk så ingen bensin kom fram til forgasser. Sjekk at ikke dekselet klemmer på slangen som går inn til filteret. Bare et lite tips som muligens kan hjelpe. :yesnod:

Også sånn som jeg digger forumer som er så aktive at det renner inn med masse gode svar!

Takker til alle sammen!

Smaapala tror jeg er veldig inne på noe!

Jeg reiste en tur ned til båten igjen i stad for å se om jeg fant noe.. jeg tenkte kanskje det var tett på luftinntaket til dekslet eller noe, men da la jeg merke til at den ene tennpluggkabelen var litt istykker nederst ved hetta, og denne ble antakelig skvisa inntil deksel-låsen når jeg satte det på. Deksel-låsen er jo av metall.. så jeg lurer på om ikke det var den ødeleggende faktoren?

Jeg flytta litt på den iallefall, så kabelen lå klar av dekslet når jeg satte det på, og da virka det som om det gikk som normalt igjen!! :smiley:

Motoren var jo riktig nok kald nå, og lufta var litt kjøligere, så jeg får se til helgen om det faktisk hjalp!

Skal iallefall bytte plugger og kabler + en ny kjølevann-slange!

Sier ifra til dere om jeg fortsatt sliter da!

Takk igjen! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...