Jump to content

25hk Evinrude 2t vil ikke opp i turtall ved kjøring.

leohrvik

Recommended Posts

Idag så var jeg ute å kjørte med min Rana 17 som det står en 25hk Evinrude fra midten av 80 tallet på. I marsjfart så begynte motoren å hoste før den stoppa. Fikk rodd meg til ei kai i nærheten og sjekka pluggene, og de var ok. Sjekka også om slangen til kontrollstrålen på kjølevannet var tett, men det var den ikke.

Etter en halvtimes tid så fikk jeg start igjen, men da jeg tok løs så fikk jeg ikke noe særlig fart. Selv om jeg hadde bra med gass på så ville ikke motoren opp i turtall. Turtallet kom tidvis opp igjen, men gikk ned like fort som det kom.

Jeg tenkte at det kunne være noe tull med bensinen, så da jeg var kommet meg hjem så henta jeg en plasttank, satte et bensinfilter på den nye slangen og bytta ut den gamle ståltanken med den nye plasttanken.

Når motoren står i fri så virker det som alt er i orden, men så snart jeg setter den i gir så får jeg ikke opp turtallet...

Noen som vet hva som kan være galt??

Redigert av feirik (see edit history)

Først endre emne tittelen :yesnod:

Så bør du sjekke propell og girhus, kan være problemer der nede

• Siv/tang som har satt seg i propellen
  • Fremed objekter som kan ha kilt se imellom propell og girhus.
  • Sjekk også om du har rikelig med olje på girhuset... og om den er fri for vann.
  • Kjenn også fysik etter om alt kjennes godt ut ved å rotere svinghjulet med motoren i gir ( TA AV PLUGGLEDNINGER )

Arne Kjetil

Jeg har samme motor. Sjekk om bensinfilteret på siden av motoren begynner å bli tett. Det sitter skrudd inn i siden på motoren, på motsatt side av styrepinnen (på venstre side når du står i båten og ser bakover) Det er en rund plastgreie med en bensinslange på.

Sjekk som nevnt over også girhus. Sett motoren i fri og drei propellen for hånd (motoren må være stoppet selvsagt) Den skal gå lett og fint rundt uten lugging.

Føkk deg...

Da har jeg vært nede i båten og sjekka igjen. Girolje er det bra med da jeg fylte på for 3 dager siden. Propellen var fri for tang/tare og gikk fint irundt.

Jeg bytta begge pluggene, motoren gikk faktisk finere nå men fikk den fortsatt ikke opp i turtall når den sto i gir. Kan det være forgasseren som trenger en rens?

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...