leohrvik Startet 21.Mai.2009 Del på Facebook Startet 21.Mai.2009 (redigert) Idag så var jeg ute å kjørte med min Rana 17 som det står en 25hk Evinrude fra midten av 80 tallet på. I marsjfart så begynte motoren å hoste før den stoppa. Fikk rodd meg til ei kai i nærheten og sjekka pluggene, og de var ok. Sjekka også om slangen til kontrollstrålen på kjølevannet var tett, men det var den ikke. Etter en halvtimes tid så fikk jeg start igjen, men da jeg tok løs så fikk jeg ikke noe særlig fart. Selv om jeg hadde bra med gass på så ville ikke motoren opp i turtall. Turtallet kom tidvis opp igjen, men gikk ned like fort som det kom. Jeg tenkte at det kunne være noe tull med bensinen, så da jeg var kommet meg hjem så henta jeg en plasttank, satte et bensinfilter på den nye slangen og bytta ut den gamle ståltanken med den nye plasttanken. Når motoren står i fri så virker det som alt er i orden, men så snart jeg setter den i gir så får jeg ikke opp turtallet... Noen som vet hva som kan være galt?? Redigert 21.Mai.2009 av feirik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Først endre emne tittelen Så bør du sjekke propell og girhus, kan være problemer der nede Siv/tang som har satt seg i propellen Fremed objekter som kan ha kilt se imellom propell og girhus. Sjekk også om du har rikelig med olje på girhuset... og om den er fri for vann. Kjenn også fysik etter om alt kjennes godt ut ved å rotere svinghjulet med motoren i gir ( TA AV PLUGGLEDNINGER ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Hobby 430 Sport Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Du kan også sjekke membranene som sitter rett på innsiden av forgasseren, hvis en av disse er knekt får du problemene du nevner!!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Brodern Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Jeg har samme motor. Sjekk om bensinfilteret på siden av motoren begynner å bli tett. Det sitter skrudd inn i siden på motoren, på motsatt side av styrepinnen (på venstre side når du står i båten og ser bakover) Det er en rund plastgreie med en bensinslange på. Sjekk som nevnt over også girhus. Sett motoren i fri og drei propellen for hånd (motoren må være stoppet selvsagt) Den skal gå lett og fint rundt uten lugging. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
leohrvik Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Bensinfilteret er sjekket, og det ser bra ut. Har vært å kjøpt meg nye plugger og splittpinne idag. Tenkte jeg skulle ta å se over det jeg har fått tips om her. Sitér dette innlegget Link to post
leohrvik Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Da har jeg vært nede i båten og sjekka igjen. Girolje er det bra med da jeg fylte på for 3 dager siden. Propellen var fri for tang/tare og gikk fint irundt. Jeg bytta begge pluggene, motoren gikk faktisk finere nå men fikk den fortsatt ikke opp i turtall når den sto i gir. Kan det være forgasseren som trenger en rens? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hansen Svart 13.September.2013 Del på Facebook Svart 13.September.2013 (redigert) Fant du noen løsning på dette? Jeg har omtrent samme problemet på en 70HK fra 1988 ruser fint i fri, men brummer og vil ikke opp i turtall når den settes i gir. dvs. hvis den har vært stoppet en liten stund fikk jeg noen hundre meter med full fart før den døde ned :-( Redigert 13.September.2013 av Geir Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.