Kotnes Startet 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2009 Har en bayliner 2858 1996 mod med mercruiser 320 hk og bravo 2 drev med 1.81 utveksling. Noen som vet hva slags propell (stål) jeg kan bruke på denne. Har prøvd 17 og en halv toms med 23 pitch 3 bladers alu men den ble for liten. Fikk 27 knop og forventer iallefall 30 knop. Merket på turtallet når jeg lå i 3200 omdr og ga full gass så gikk turtallet rett opp på maks(4000) uten at båten reagerte så veldig mye. Noen som har maken båt eller lignende med samme motor og drev som kan gi meg et tips hva jeg bør prøve. Båten veier ca 4 tonn. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
trikkern Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 (redigert) Jeg har også 3-blads 17/23 på min 3058 med 310 Hk GM diesel, men skal bytte til 4-blads etter råd fra Mercruiserforhandler. På forumet sitter de folk med ekspertise på dette som bør komme på banen nå. Men de trenger kanskje flere opplysninger fra deg. Redigert 23.Mai.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Jeg klarte 34kn med min 320 og B2. Husker desverre ikke propellstørrelsen.......men tror det var 17 3/4 x23 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kotnes Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Har prøvd nå i helga med 19 1/4 x 21 3 blader aluprop men fikk bare 28 knop og fortsatt synes jeg den går alt for lett opp i maks turtall som er ca 4000 omdr. Vurderer å kjøpe stålprop med samme måla da jeg har fått høre at den gir mere skyv enn aluproppelen. Noen som har noen meninger om dette. Er også inne på tanken om 4 bladers stål eller aluprop men må da starte på nytt å prøve meg frem hvis ikke noen vet hvordan man regner seg frem til hva slags 4 blader man må ha som tilsvarer den 3 blader som sitter der nå. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Trophy Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Har prøvd nå i helga med 19 1/4 x 21 3 blader aluprop men fikk bare 28 knop og fortsatt synes jeg den går alt for lett opp i maks turtall som er ca 4000 omdr. 1 3/4 tomme opp på diameter og nesten ingen endring her er noe som ikke stemmer, tror jeg.... Uansett må du ha høyeste pitch for det er den som skal gi farten Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kotnes Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Merket at båten er mye raskere opp i plan med den propen jeg prøvde i helga. Som du ser gikk jeg opp på dia men ned på pitch så sånn sett var det bra men savner å passere 30 knop da. Skal ta en ringerunde i morgen til div proppelforhandlere og få litt mere info om hva jeg bør gjøre. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Kotnes Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 (redigert) Jeg har også 3-blads 17/23 på min 3058 med 310 Hk GM diesel, Stålpropell ? Trophy Postet 23.05.09 23:39 Jeg klarte 34kn med min 320 og B2. Husker desverre ikke propellstørrelsen.......men tror det var 17 3/4 x23 Stålpropell ? Og hvordan var det å komme i plan med disse propellene. Min går rett opp i plan nå uten bruk av trimplan. Vil heller det enn å passere 30 knop og bruke lang tid på å få båten i plan. Venter spent på tilbakemeldinger på deres erfaring. Trophy. Var du fornøyd med kalesjen du kjøpte til 2858en du hadde. Søm og glidelåser og ikke minst passformen på den. Er i dialog med det firma som leverte din nå. Redigert 25.Mai.2009 av Kotnes (see edit history) Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Trophy Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Trophy Postet 23.05.09 23:39 Jeg klarte 34kn med min 320 og B2. Husker desverre ikke propellstørrelsen.......men tror det var 17 3/4 x23 Alu, og du trenger ikke bekymre deg på å bruke lang tid for å komme i plan Kalesjen var jeg veldig fornøyd med, men er vanskelig og montere så det forlangte de å gjøre selv. Litt tungvint med 2 kalesjebøyler på flybridge, men det går seg til. Burde også vært et feste ved glidelås mellom flybridge og hovedkalesjen for å feste kalesjen ned i "taket" så den ikke blafrer når flybridgetrekket er av, men det har de kanskje allerede modifisert.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
arnulfs Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 (redigert) Siden denne tråden handler om propeller så lurer jeg på hvem jeg skal ringe til for å få hjelp med å finne riktig propell til min Halco 29 offshore, utstyrt med Mercruiser og bravo 2 drev. Får ikke mer enn ca 3100/3200 omdreininger og skal i følge boka toppe på 3600 omdreininger. Tips om flinke "propell-folk" ønskes Redigert 25.Mai.2009 av arnulfs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Siden denne tråden handler om propeller så lurer jeg på hvem jeg skal ringe til for å få hjelp med å finne riktig propell til min Halco 29 offshore, utstyrt med Mercruiser og bravo 2 drev. Får ikke mer enn ca 3100/3200 omdreininger og skal i følge boka toppe på 3600 omdreininger. Tips om flinke "propell-folk" ønskes Ring Ebbestad performance på fornebu. Vet hva han snakker om. Tlf 67 53 39 11. Han selger propeller også. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Trophy Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Her er litt lesestoff. Prøv prop selectoren http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Truckduck Svart 5.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2013 Noen som har 3058 m/steyr 258 motor Bravo2 ? Lurer på proppel type, som kan anbefales.Er ikke sikker på utveksling på drev. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.