Jump to content

Haster ikke!: anode


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Hadde tenkt å sjøsette båten i morgen. Hadde bestillt anode, men denne var feil type! :smiley::crazy:

 

Har ikke plass til noe akselanode. Nå står det en gammel anode på propellmutteren. Denne er begynt å bli ganske tynn og i dårlig stand slik at eg tar ikke sjansen på å la den stå på en sesong til. Det er forøvrig den eneste anoden eg har.

 

Så til spørsmålet:

Vet noen om hvor eg kan kjøpe slikt?

Har sett på en del lokale båtustyrsbutikker, men finner bare anselanoder og roranoder.

Fant heller ingenting på maritim...

 

Så da blir det heller ikke noe sjøsetting denne helgen heller. Skroget er rubbet, polert og vokset og har aldri vært blankere.

 

Så et annet spørsmål.

Skal ikke det vere anode på det som går under propellen og som holder roret?

Link to post

Plastikkbåt?? Ta det med ro. Sjøsett, den gamle prop.anoden holder mesteparten av sesongen. Ingen grunn til stress så sant du ikke har aluminium under vann. Hulda gikk på sjøen i fjor med 1/3 av propellanoden intakt. Hulda er "korrosjonsingeniør". Hulda er jernbåt. Hulda kommer ikke på land i år, men sommeren 2005. Og det går helt greit.

Link to post

takker for svar.

Trur ikke det tæres så veldig mye i løpet av sommeren, men var ikke helt sikker på om propellen kom til å tære bort dersom sinkanoden falt av.

 

Da ble eg glad!

:confused::sailing:

 

Gleder meg som vare det. Er veldig på etterskudd. Planen var å få den ut etter påske, så det er på tide!!!

Link to post

Hmm..

 

Ikke for å være negativ, men jeg er etterhvert blitt skeptisk til å ikke ha tilstrekkelig Zink. Helt uten Zink bør du ihvertfall ikke være, men er det noe igjen av den gamle kan det jo gå, og så skifte i vannet til sommeren før det forsvinner helt.

 

Til ditt andre spørsmål :

Har ikke ror selv (har drev), men under vårpussen sto jeg på siden av to båter som begge hadde ror, og som begge var festet via ett rør ut fra kjøl, og som festet ror i underkant.

 

Det var to ulike båter (Tror det var en NB740?? og en Viksund ??), men ror og ror oppheng var rimelig like hverandre. Den ene hadde Zink på dette røret (Helt inne ved kjølen), den andre ikke.  Dette undret oss litt, og vi sjekket da den uten, og fant tydelige tegn på tæring, røret  hadde store hull.

 

Ville derfor satt på Zink for sikkerhets skyld, selv om dette ikke er der orginalt. Tror det var en slags kuleformet Zink med hull i midten, og som var delt i to som var brukt, men her er jeg ikke helt sikker.

 

Helt sikker er jeg imidlertid på at mangel på Zink der det burde vært Zink gir kjedelige resultat på kort tid... :yesnod:

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Kjenner du ikke noen som går på mekk på yrkesskolen?

Det burde være en smal sak å fabrikere en ny anode. Støpte og maskinerte selv en del anoder i når jeg gikk på yrkesskolen. Det eneste man bør være obs på er at røyken fra sinken der noe djevelskap.

Tror som Hulda at den gamle anoder holder greit.

Link to post

da er båten sjøsatt med gammel anode. Får heller følge med litt. Har inspeksjonsluke over propellen slik at dette skulle gå fint...

Ta det helt med ro.  Fattern har hatt båt i samme brakkvannsbukta som deg i 22 år nå.  Han har ikke hatt anoder på sin Myra 22" i det hele tatt og har sikkert kjørt 3000 timer i samme perioden.  Har ennå ikke hatt korrosjonsskader (ikke som han vet om i hvertfall) ala akselbrudd, rorstilkbrudd etc..  Vannet er så ferskt at det tærer veldig lite. Du får jo vannet fra "halve" Breheimen rett ned i havna der du ligger. Så det går sikkert bra med noen måneder til.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Den ene hadde Zink på dette røret (Helt inne ved kjølen), den andre ikke.  Dette undret oss litt, og vi sjekket da den uten, og fant tydelige tegn på tæring, røret  hadde store hull.

 

Ville derfor satt på Zink for sikkerhets skyld, selv om dette ikke er der orginalt. Tror det var en slags kuleformet Zink med hull i midten, og som var delt i to som var brukt, men her er jeg ikke helt sikker.

 

Erik.

 

Må være hæljernet du mener tror jeg? På min båt er det anode på hæljernet som er forbundet til hylsa med en ledning.Da båten ble innkjøpt stod det en anode på propellmutteren,denne stod på til den falt av helt av seg selv. Siden jeg aldri har hatt sansen for disse propellmutter anodene gikk jeg over til "egg" på propellakselen. Anodene byttes hvert 2. år minimum.

Anodene ofres ikke like mye hvert år.Hvorfor skjønner ikke jeg,men kanskje Hulda kan forklare det?

Link to post

Ta det helt med ro.  Fattern har hatt båt i samme brakkvannsbukta som deg i 22 år nå.  Han har ikke hatt anoder på sin Myra 22" i det hele tatt og har sikkert kjørt 3000 timer i samme perioden.  Har ennå ikke hatt korrosjonsskader (ikke som han vet om i hvertfall) ala akselbrudd, rorstilkbrudd etc..  Vannet er så ferskt at det tærer veldig lite. Du får jo vannet fra "halve" Breheimen rett ned i havna der du ligger. Så det går sikkert bra med noen måneder til.

Ja det stemmer. Vannet er ikke så veldig salt akkuratt, men veldig kaldt!!

Eg har også en liten elv som går over tomten og renner ut rett ved siden av båten, så eg håper eg slepp å bekymre meg, derfor endret eg overskriften...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...