eysteind Startet 3.Juni.2004 Del på Facebook Startet 3.Juni.2004 Hei! Hadde tenkt å sjøsette båten i morgen. Hadde bestillt anode, men denne var feil type! Har ikke plass til noe akselanode. Nå står det en gammel anode på propellmutteren. Denne er begynt å bli ganske tynn og i dårlig stand slik at eg tar ikke sjansen på å la den stå på en sesong til. Det er forøvrig den eneste anoden eg har. Så til spørsmålet: Vet noen om hvor eg kan kjøpe slikt? Har sett på en del lokale båtustyrsbutikker, men finner bare anselanoder og roranoder. Fant heller ingenting på maritim... Så da blir det heller ikke noe sjøsetting denne helgen heller. Skroget er rubbet, polert og vokset og har aldri vært blankere. Så et annet spørsmål. Skal ikke det vere anode på det som går under propellen og som holder roret? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Plastikkbåt?? Ta det med ro. Sjøsett, den gamle prop.anoden holder mesteparten av sesongen. Ingen grunn til stress så sant du ikke har aluminium under vann. Hulda gikk på sjøen i fjor med 1/3 av propellanoden intakt. Hulda er "korrosjonsingeniør". Hulda er jernbåt. Hulda kommer ikke på land i år, men sommeren 2005. Og det går helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Jeg ville nok også fått båten på vannet som planlagt i morgen, med eller uten ny anode Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Hei Eysteind Det er ikke sikkert det er til mye hjelp men vi legger til en link http://www.sleipner.no/ Håper den kommer til nytte Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Gunga Din Svart 3.Juni.2004 Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 Jag hade oxo sjösatt, vann tempen går vel opp litt derute på vestlandet så att du kan ta det med badbyxor någon gang senare i sommer om anoden försvinner helt....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
eysteind Svart 3.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2004 takker for svar. Trur ikke det tæres så veldig mye i løpet av sommeren, men var ikke helt sikker på om propellen kom til å tære bort dersom sinkanoden falt av. Da ble eg glad! Gleder meg som vare det. Er veldig på etterskudd. Planen var å få den ut etter påske, så det er på tide!!! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Hmm.. Ikke for å være negativ, men jeg er etterhvert blitt skeptisk til å ikke ha tilstrekkelig Zink. Helt uten Zink bør du ihvertfall ikke være, men er det noe igjen av den gamle kan det jo gå, og så skifte i vannet til sommeren før det forsvinner helt. Til ditt andre spørsmål : Har ikke ror selv (har drev), men under vårpussen sto jeg på siden av to båter som begge hadde ror, og som begge var festet via ett rør ut fra kjøl, og som festet ror i underkant. Det var to ulike båter (Tror det var en NB740?? og en Viksund ??), men ror og ror oppheng var rimelig like hverandre. Den ene hadde Zink på dette røret (Helt inne ved kjølen), den andre ikke. Dette undret oss litt, og vi sjekket da den uten, og fant tydelige tegn på tæring, røret hadde store hull. Ville derfor satt på Zink for sikkerhets skyld, selv om dette ikke er der orginalt. Tror det var en slags kuleformet Zink med hull i midten, og som var delt i to som var brukt, men her er jeg ikke helt sikker. Helt sikker er jeg imidlertid på at mangel på Zink der det burde vært Zink gir kjedelige resultat på kort tid... Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Skin Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Kjenner du ikke noen som går på mekk på yrkesskolen? Det burde være en smal sak å fabrikere en ny anode. Støpte og maskinerte selv en del anoder i når jeg gikk på yrkesskolen. Det eneste man bør være obs på er at røyken fra sinken der noe djevelskap. Tror som Hulda at den gamle anoder holder greit. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 4.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 da er båten sjøsatt med gammel anode. Får heller følge med litt. Har inspeksjonsluke over propellen slik at dette skulle gå fint... Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 da er båten sjøsatt med gammel anode. Får heller følge med litt. Har inspeksjonsluke over propellen slik at dette skulle gå fint...Ta det helt med ro. Fattern har hatt båt i samme brakkvannsbukta som deg i 22 år nå. Han har ikke hatt anoder på sin Myra 22" i det hele tatt og har sikkert kjørt 3000 timer i samme perioden. Har ennå ikke hatt korrosjonsskader (ikke som han vet om i hvertfall) ala akselbrudd, rorstilkbrudd etc.. Vannet er så ferskt at det tærer veldig lite. Du får jo vannet fra "halve" Breheimen rett ned i havna der du ligger. Så det går sikkert bra med noen måneder til. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Slagskibet Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Den ene hadde Zink på dette røret (Helt inne ved kjølen), den andre ikke. Dette undret oss litt, og vi sjekket da den uten, og fant tydelige tegn på tæring, røret hadde store hull. Ville derfor satt på Zink for sikkerhets skyld, selv om dette ikke er der orginalt. Tror det var en slags kuleformet Zink med hull i midten, og som var delt i to som var brukt, men her er jeg ikke helt sikker. Erik. Må være hæljernet du mener tror jeg? På min båt er det anode på hæljernet som er forbundet til hylsa med en ledning.Da båten ble innkjøpt stod det en anode på propellmutteren,denne stod på til den falt av helt av seg selv. Siden jeg aldri har hatt sansen for disse propellmutter anodene gikk jeg over til "egg" på propellakselen. Anodene byttes hvert 2. år minimum. Anodene ofres ikke like mye hvert år.Hvorfor skjønner ikke jeg,men kanskje Hulda kan forklare det? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 4.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Ta det helt med ro. Fattern har hatt båt i samme brakkvannsbukta som deg i 22 år nå. Han har ikke hatt anoder på sin Myra 22" i det hele tatt og har sikkert kjørt 3000 timer i samme perioden. Har ennå ikke hatt korrosjonsskader (ikke som han vet om i hvertfall) ala akselbrudd, rorstilkbrudd etc.. Vannet er så ferskt at det tærer veldig lite. Du får jo vannet fra "halve" Breheimen rett ned i havna der du ligger. Så det går sikkert bra med noen måneder til. Ja det stemmer. Vannet er ikke så veldig salt akkuratt, men veldig kaldt!! Eg har også en liten elv som går over tomten og renner ut rett ved siden av båten, så eg håper eg slepp å bekymre meg, derfor endret eg overskriften... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 5.Juni.2004 Del på Facebook Svart 5.Juni.2004 Veit dei har eller i allefall kan få tak i på Måløy Marineservice. Ta en telefon ut der hvis du skulle få bruk for anode (eller anna i løpet av sesongen) Tlf er 57849810 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.