Jump to content

Hvilken billig seiljolle for bruk av en voksen nybegynner?

Stoffi

Recommended Posts

Hei.

Jeg har funnet ut at jeg har lyst til å prøve meg på seiling, og jeg ønsker da å prøve meg

med noe smått og billig.

Fra før av, så har jeg tilnermet ingen erfaring med seiling. Jeg har prøvd en VG-jolle på

Oslo sjøskole, og jeg har vært på leirskole på skonnerten Svanen, men begge disse hendelsene

er cirka et halvt liv siden.

Jeg har prøvd å søke rundt om seilbåter og seiljoller, og jeg finner mye til å være i det dyreste

laget for en som ikke vet helt sikkert om det er noe for seg.

Det er også så mye jeg ikke vet om hva som finnes, og hva som er bra til hvilke formål osv osv.

Det første jeg begynte å se på, var optimistjolla, men den blir nok for liten for meg? Som er

anslagsvis 180cm høy.

Å bruke mer enn 20 000 er helt uaktuellt i dag, så om det gjør seiljolle uaktuellt, så må det bare bli slik.

Jeg ønsker jo helst å kjøpe nytt, siden jeg ikke er kompetent til å se over en brukt båt, og ikke

har noen slike kamerater heller.

Nå ble det kanskje noe ustrukturert dette her, men det jeg ønsker er hjelp til å finne en billig seiljolle jeg kan kjøpe,

og lære meg å seile i. Så jeg håper noen her vil være snille og behjelpelige :)

Mvh

Kristoffer

Hei og velkommen til Baatplassen

Sjekk om du har en lokal seilforening som har et tilbud som du kan benytte deg av. I området rundt Bergen er det flere av seilforeningene som har båter (2.Krone, 2,4M, Yngling etc.) for utlån til medlemmer, kombinert med kurs og opplæring. Kanskje er det noe slikt i ditt område også!

Laser er suveren. Ukomplisert, rask, morsom. Men vær forberedt på å bade og øv på kullseiling og oppretting av jolla først som sist.

Det kommer an på hva du vil. Laser er jo en veldig fysisk krevende jolle. Hvis primærmålet er som jeg tolker trådstarter: å friske opp gamle seileferdigheter ville jeg nok heller gått for en liten kjølbåt. Killing f.eks.

Guest Avmønstret#
Det kommer an på hva du vil. Laser er jo en veldig fysisk krevende jolle. Hvis primærmålet er som jeg tolker trådstarter: å friske opp gamle seileferdigheter ville jeg nok heller gått for en liten kjølbåt. Killing f.eks.

Først og fremst så er det greit å få tak i en god Laser til under 20 000,- Dernest trenger man ikke båtplass, jolla kan fraktes enkelt på henger, tilogmed på takgrind. Med en enkel tralle, feks kanotralle, kan man greit sjøsette utallige plasser. Den er ekstremt raskt å rigge og gjøre klar for seiling.

En Laser er ekstremt ukomplisert og enkel på alle punkt. Det er god deletilgang og en relativt aktiv klasse. Den er også lett å seile, manøvrere og ikke noe fysisk krevende for en mann på 1, 80, med mindre du er ekstremt lettvekter da. Har man klart å "ta seg rundt" med en A-jolle/Optimist og har sånn ca forståelse av prinsippene så er overgangen til Laser enkel, forutsatt at man ikke hiver seg utpå i mye vind de første gangene.

Ja man kan kullseile, men fordelen er at man også kan plane og få oppleve hva jolleseiling gir, fart, spenning og fantastisk mye moro "for pengene".

Har selv prøvd noen små kjølbåter (av urgammel design som feks Killing), har man først seilt jolle så kan man fort oppleve små kjølbåter som treige og kjedelige, syns jeg. Å plane avgårde på en slør med en Laser er noe man ikke glemmer, og det er relativt kjapt å komme dit.

Ville heller anbefalt Killig osv hvis man hadde planer om å kjøpe seg stor seilbåt, da kan man lære mer om prinsippene for trimming og seiling med noe tilnærmet en ordinær rigg for seilbåt.

Og skulle ikke Laser være det rette så får du solgt den på 0, niks.

Et alternativ, hvis du ikke ønsker å seile i noen aktiv klasse, kan vel være en Walker Bay. Skjønt nypris med deluxe seilpakke (både stor og fokk) er vel noe over det du skisserer - ca. 30 000. Med bare storseil blir den vel en del rimeligere. Fordelen er at du får en jolle som også kan brukes til andre ting, som f.eks. fiske. Du får se om du får kontakt med Sun Flyer her på forumet, han har en slik som slepejolle og er visst veldig fornøyd med den.

walkerbay10.jpg

Bundin er bátleysur maður

Hei igjen.

Det ble visst et noe sent svar, så jeg skal prøve

å raske sammen et fellessvar til alle inleggene.

(Og takk for dem forresten :smiley: )

Ang. lokal seilforening, så vet jeg ikke om noen, det nærmeste tror jeg er i tromsø,

og det er et godt stykke unna der jeg bor i nordtroms.

(Ikke så langt unna storslett om det sier noen noe.)

Ang. seileferdigheter, så er de fraværende. det kom desverre ikke frem av mitt første innlegg her,

men jeg var kunn en dag ute i seilbåt når jeg var på oslo skjøskole,

og det var lite vind når jeg var ombord på skonnerten svanen,

så da brukte vi seilene bare en dag, mest for å ha gjort det.

Så, tilbake til båt.

Noen større seilbåt ønsker jeg meg ikke, da vil jeg heller ha et

mindre "leketøy" som jeg kan ta ut på fjorden når det måtte passe.

Killing så ut til å være større enn det jeg har lyst på,

selv om jeg antakeligvis har tilgang til båtplass.

Laser ser (det lille jeg har sett på nett) ut til å være en

fin seiljolle, men veldig dyr ny, og forhåpentligvis forståelig,

så finner jeg det noe skummelt å kjøpe noe både brukt og usett,

og som jeg kan lite/ingenting om.

Hva med zoom8? (også dyr som ny :sad: ) blir det for smått for meg?

Eller kanskje mindre passende for meg enn en laser på andre måter?

Jeg veide meg nettop, til ca 66kg (med klær på) er jeg en såkalt ekstremlettvekter da?

Jeg så laser hadde noen båter med mindre rigg (om jeg har forstått seiluttrykkene riktig)

som skulle kompansere for slikt i sterkere vind.

En 10 fots Walker bay med "standard" seilpakke koster 24.660kr. (inkludert frakt)

Det virker jo som noe man kan strekke seg til,

men de ekstra mulighetene den byr på teller ikke nevneverdig for meg personlig,

det måtte heller bli om jeg skulle låne bort båten.

Så får jeg fått en Laser til samme prisen,

enten ny eller praktisk tilsvarende stand,

så tror jeg at jeg heller velger laseren, enn walker bay.

Dette ble vel enda et roteinlegg, og desverre for min del,

så føler jeg meg ikke nærmere et båtkjøp enda :sad:

Uansett, håper fortsatt på flere svar :smiley:

Mvh.

Kristoffer

Sånn helt kort, tror jeg nok Zoom8 blir litt for smått for en stor og voksen mann på 180; den er tatt frem for å dekke gapet mellom optimist og laser/europajolle. Laseren er perfekt som "badeleke" for å leke seg med vind og vær på fjorden, men husk tørrdrakt, vannet er vel heller kjølig på dine kanter av landet også om sommeren :yesnod: og det ville vel heller ikke være en ulempe å be noen på land med tilgang til båt å følge litt med i tilfelle du skulle havne i trøbbel.

Jeg ville ikke vært så redd for å kjøpe en brukt laser som ukyndig. Bare pass på at skroget er i ett stykke og ikke lekker; kjøl, ror og rigg er med og du får med skjøte, kick og uthal (og muligens cunningham?); med andre ord 3 (eller 4?) tau. Skulle det mangle noe, er jollen såpass utbredt at det skulle være helt kurant å få tak i deler, enten brukt eller nytt.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Takk.

Laser virker nå mest aktuell, og etter det du sier, så virker det tryggere å kjøpe brukt.

Kanskje jeg kan få en bekjent til å se over en eventuell båt før jeg kjøper den, de aller fleste

båtene til salgs er jo sørpå.

Hvis det er aktuelt å dra til Sverige, er Fabola Pokus et godt alternativ. En kombinasjonsbåt ala Askeladden, men som seiler bedre. Se Sailguide.com:

Synpunkter avseende Fabola Pokus införd 2002-08-20

Seglingsegenskaperna: Tittar man på konstruktion och segel fungerar den sannolikt som "riktig" segelbåt. Dessutom verkar den vara mycket bra för nätfiske och bad.

Positiva egenskaper: Mitt minne säger mig att båten fick mycket god kritik när den testades mot bl a Askeladden i Vi Båtägare för några år sedan. Jag har sannolikt slarvat bort tidningen

Som regel ligger det noen stykker på Blocket.se. Til ca kr. 10.000

Redigert av Havgap (see edit history)
Hvis snipen krever et mannskap på to, så er den nok desverre uaktuell.

Takk for tipset om Fabola Pokus. :smiley: En blir vel nødt til å vurdere en sånn en

om den selges i nord-sverige, og en laser blir for kostbar...

Jeg har hatt både Laser og Fabola Pokus.

Pokus er en kombinasjonsbåt for både motor og seil, omtrent som Askeladden 14. Pokusen seiler nok bedre, men den er likevel ganske sedat. En trivelig båt å være to eller tre ombord i. I kraftig vind kan man klare å seile båten full av vann - det er jo litt morsomt. Ikke like morsomt å øse - det finnes ikke selvlenser.

En stor ulempe med Pokus er kjølen, som er et stykke stålplate (nei ikke rustfritt!) med en stor blyklump nederst. Denne kjølen er forferdelig tung å ta opp og ned - og den ruster som fy. Solgte min Pokus for et par tusen kr.

Laser er en båt som seiler utrolig bra under alle vindforhold. Den er enkel å rigge opp og ned, lett å bære på land, ta på biltaket etc. Vi snakker om verdens største regattaklasse for voksne! Det finnes mange gamle "hyttelasere" rundt omkring. Laser er morsom å seile, og i svak vind er det helt greit for nybegynnere. I kraftig vind går den opp i plan - det er en skikkelig adrenalinrus.

En ulempe med en gammel Laser, er at innfestingen til masterøret er en svakhet. Det går et rør fra dekk og ned i bunnen av skroget. Festet i bunnen er forsterket med et stykke kryssfiner. Hvis båten er lekk, råtner kryssfinerbiten og man får rigghavari med dekket sprukket opp. Dette har jeg opplevd på to forskjellige Lasere og hørt om på andre. Med litt pågangsmot og endel glassfiber og polyester er det mulig å reparere dette, bare man passer på at røret blir stående rett.

Selv ville jeg gått for en Laser med seilnummer helst ikke under 100 000. Da må man ut med rundt 20 000 kr. Husk at dette er penger du får igjen ved et evt. salg senere.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Tusen takk for informasjonen.

Dette skal jeg ta med meg videre i min seiljollesøken!

Du har ikke vurdert seilbrett da?. Se f.eks denne tråden

Nei, Seilbrett hadde jeg faktisk glemt at i det hele tatt eksisterte :O

Det ser jo spennende ut når man kan det, men akkurat nå så føler jeg ikke

for å prøve meg på det. Kanskje det blir en gang senere, det så jo artig ut! :yesnod:

Hei.

Jeg har funnet ut at jeg har lyst til å prøve meg på seiling, og jeg ønsker da å prøve meg

med noe smått og billig.

Å prøve seg på seiling er en fantastisk idè og dette kommer du ikke til å angre på.

Ang. lokal seilforening, så vet jeg ikke om noen, det nærmeste tror jeg er i tromsø,

og det er et godt stykke unna der jeg bor i nordtroms.

(Ikke så langt unna storslett om det sier noen noe.)

Forstår jeg deg rett så bor du i området Storslett omegn (der jeg kommer fra) og der er det ingen seilforening , Tromsø er nok det nærmeste.

Så, tilbake til båt.

Noen større seilbåt ønsker jeg meg ikke, da vil jeg heller ha et

mindre "leketøy" som jeg kan ta ut på fjorden når det måtte passe.

Skal du ha ny båt i denne prisklassen og ikke er et barn på under 50kilo så tror jeg det blir lite å velge i , da er vel det eneste en walker bay og kjøper du den minste med "pølse" så er det sikkert mulig å seile med den for deg som er såpass lett , nå er det som du sier mest brukte joller å få tak i lenger syd i Norge men det er ikke noe stort problem , finner du en jolle som du vurderer seriøst å kjøpe så spør du bare pent her på forumet om noen kan sjekke den for deg og jeg blir overrasket om det ikke dukker opp en kompetent person som gjør dette gratis for deg.

Laser er en rask jolle , europajoller er det vel også endel til salgs av som også er kurante.

I og med at det er et leketøy og ikke skal brukes i regatta så åpner det seg jo for å finne andre alternativer også , hadde du vurdert å bruke mer penger så hadde min anbefaling vært http://www.astus.no/baater/141.html , det er helt råe båter men da ryker du fort på 60lapper.

Redigert av Enzo (see edit history)

Eksempel på en båt du kan vurdere, men koster noe mer, er denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17388934

Jeg har en slik (ikke til salgs!) og båten er jeg veldig fornøyd med. Kan seiles alene eller med to til tre personer. Lett å håndtere med tanke på opplag og transport (liten henger) og ganske morsom da den planer. Ligger to til salgs på Finn i øyeblikket. Båten brukes av stadig flere seilforeninger rundt om i landet til opplæring og regatta.

Er nok også ganske lett å selge igjen da de jeg har sett siste årene ikke har ligget lenge før de har vært solgt.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 2 år senere...

Hei

Jeg hadde en mørebas duett en gang, finnes noen av dem enda. Mye seil på liten båt. Eneste bakdelen er at iallefall min) var satt oppp slik at det var greiest å seile 2 stk. Artig båt, plana som et uvær med spinnakker.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...