kenneein Startet 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2009 Hei. Jeg er førstegangs båtkjøper og har gjort avtale med selger om kjøp av båt til 220.000. Har ikke besiktiget båten enda da det er komplisert rent geografisk men har gjort avtale med min bror som bor i nærheten av selger . Han har god greie på båt og skal besiktige og prøvekjøre båten nå til helgen (23 mai). Selger svarer på henvendelse at båten var registrert i småbåtregisteret på forrige eier men at han "ikke har kommet så langt" når det gjelder å få omregistrert den til sitt navn, men at båten har vært forsikret i hans navn. Er dette nok for å bevise eierskap ? Båten er 20 fot så den er vel ikke registreringspliktig slik jeg har forstått det så spørsmålet mitt blir , hvordan vet jeg at selger er eier ? Kan det være salgspant i båten ? Kan det være tatt utleggspant ? Hvordan sjekke disse ? Er det andre "feller" for en førstegangs båtkjøper ? Takker for alle svar... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Du får be din bror om å få kopi av kjøpekontrakt fra forrige eier. Edit: Velkommen til baatplassen Redigert 21.Mai.2009 av Fjordutsikt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Egentelig skal vel forrige eier også skrive under på omregisteringspapirene i og med han står som eier Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Egentelig skal vel forrige eier også skrive under på omregisteringspapirene i og med han står som eier Han trenger ikke det. Har nå en tilsvarense sak på gang med småbåtregistret og de sier det holder med kopi av kjøpekontrakt ev. en kvitering om dette finnes. (Beløp kan i flg. småbåtregistret "sladdes" om det er ønskelig av selger). Finnes det inken kontrakt eller kvitering skriver forrige eier en erklæring til selger, som gir denne til deg. I min sak er det mange ledd å nøste opp i så jeg vet ikke helt om jeg gidder å gjøre det, mitt forsikkringsselskap ønsker at jeg skal ta denne jobben slik at båten kan bli registrert. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.