ezpn75 Startet 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2009 Fikk båten på sjøen på onsdag, og fikk montert opp masta i samme slengen. Sjekket bildene fra i fjor for å se hvor toppvant og undervant var montert på dekk. Der var altså toppvant montert på det bakerste festet, og undervant montert i det fremste festet. Stusset litt over at toppvantene fikk en "knekk" over salingshornene, og etter å ha sett bilder av andre Alo 28 på nett ser det ut som andre båter har det motsatt, altså toppvant i det fremste festet, og undervant i det bakerste. Noen som kan fortelle meg hva som er riktig? Vi kjøpte båten i høst så måten det var rigget på var gjort av forrige eiere. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Det vil være nyttig om du kan legge ut bildene fra i fjor. I en forstand skal toppvantet alltid ha en knekk siden salingene skal spenne vantet ut fra masten. I påvente av bilder gjetter jeg på at du har en enkel masthead-rigg (dvs forstaget til toppen av masten). Da gjetter jeg videre på at salingene står tverrskips ut fra masten (ikke vinklet bakover som på en del andre båter). I så fall bør toppvantene festes i røstjernene som står tverrskips på linje ut fra ut fra masten og undervantene feste i røstjernene aktenfor. Sitér dette innlegget Link to post
ezpn75 Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Det stemmer at det er en enkel masthead rigg ja, og salingene stå rett ut fra masten. Sitter på jobb nå, men jeg skal se om jeg får lagt ut bilde senere idag. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Du skal bruke det forreste røstjernet til toppvanta. Sentrer toppen av masta og teit alle vant sånn passelig og slik at masta er rett. Teit toppvanta til rett spenning. Bruk undervanta og babystaget til å sette ønsket prebend med rett spenning. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Siden du har et enkelt sett med (aktre) undervant kan det hende du også har et babystag (festet i salingshøyde og i dekket foran masten) for å kunne justere mastekrumningen. Se, f.eks. Selden Mast (pdf) for råd om hvordan riggen skal settes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.