Jump to content

Alo 28, Montering av toppvant og undervant

ezpn75

Recommended Posts

Fikk båten på sjøen på onsdag, og fikk montert opp masta i samme slengen. Sjekket bildene fra i fjor for å se hvor toppvant og undervant var montert på dekk. Der var altså toppvant montert på det bakerste festet, og undervant montert i det fremste festet.

Stusset litt over at toppvantene fikk en "knekk" over salingshornene, og etter å ha sett bilder av andre Alo 28 på nett ser det ut som andre båter har det motsatt, altså toppvant i det fremste festet, og undervant i det bakerste.

Noen som kan fortelle meg hva som er riktig?

Vi kjøpte båten i høst så måten det var rigget på var gjort av forrige eiere.

Det vil være nyttig om du kan legge ut bildene fra i fjor. I en forstand skal toppvantet alltid ha en knekk siden salingene skal spenne vantet ut fra masten.

I påvente av bilder gjetter jeg på at du har en enkel masthead-rigg (dvs forstaget til toppen av masten). Da gjetter jeg videre på at salingene står tverrskips ut fra masten (ikke vinklet bakover som på en del andre båter). I så fall bør toppvantene festes i røstjernene som står tverrskips på linje ut fra ut fra masten og undervantene feste i røstjernene aktenfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...