Jump to content

Erfaring med kinesiske motorer TM Diesel/Yang Dong?

Shetlandsnilsen

Recommended Posts

Hei har akkurat satt Lomatec i båten,en 49 hk.Foreløpig er jeg veldig fornøyd så langt https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/063.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/004.jpg .Er elktriskt stopper olje tempratur, digetal.timeteller , oljetrykk ,klokke ,turtall , vanntemp.Denne motor er litt mere for seg gjort enn denne Jang dong.Hadde litt problem i førsten på grunn av jeg selv hadde tettet der jeg skulle ha oljefilteret mitt så jeg fikk høy tempratur min egen feil.Ellers gir 2,1 pris mulig litt dyrere enn denne dong :giggle: .Disse motorer går veldig pent men har selv ikke hørt disse andre merkene av kinsiske motorer.Lykke til med valget av motor.Mvh Bjørn :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Tja, han gamlingen så jo ut til å være fornøyd og han så også ut til å ha være på sjøen et par ganger før. Ikke kunne jeg høre noe ulyd fra motoren heller, men ser fra tidligere innlegg på Baatplassen at det er mye skepsis ute og går. Er egentlig ikke blitt så mye klokere, men jeg sender en spost til adressen på slutten av filmen, selv om det så ut som en reklamefilm for Yang Dong.

Motorene SER jo genialt enkle ut, velsignet fri for elektronisk rallamikk. Dersom selve blokk/stempel/veiv er av en grei kvalitet, er det fare for at disse motorene kan gå visse andre en høy gang. :yesnod: De største skrptikerne er vel som vanlig de som ikke har prøvd, men derimot vet om en som kjenner en som...........

Hadde kanskje vert på tide at leverandør kom på banen med referanser, dersom dette er seriøse greier. :smash:

Takk for innspill

Fikk omsider tak i en spesifikasjon fra forhandleren og det viser seg at en ca 30 hk motor rett og slett blir for stor for motorrommet. Tung er den også - ca 80 - 100 kg mer enn de vanlige motormerkene med samme effekt.

Fikk også et hyggelig svar fra videobloggeren fra New Zealand, men han kunne heller ikke bidra med mye informasjon.

Nei, det blir nok kanskje en ny Yanmar, og da er vel 3YM30 et nærliggende valg. Sole og Volvo har jo også passende modeller. Synspunkter noen?

Jeg har også en yanmar 3 qm30 som tok kvelden og jeg så for meg det værste.En sesong uten båt.Undersøkte alt jeg kunne og var klar for og kjøpe en kina motor tok ut den gammle yanmaren og skrude den i fra hverandre.Resultat var en defekt sylinder foring og defekt topp pakning den lak vann i i sylinder,snakket med en del gammle mekanikere og konklusjonen fra de var klar,jeg kjøpte tre nye sylinder foringer med stempel fjærer og planet toppen byttet topp pakning og ellers det som måtte byttes av pakninger renset motor og topp for avleiring skrude sammen alt,luftet og trykket på knappen gikk som ei klokke igjen tottal kosnad ca 11000.- de gammle mente jeg kunne ha motor i 20 år til med lit godt vedlike hold toppen bør tas av ca hvert 5 år for og skjekke eventuelt rense den for avleiring det er veldig enkelt og skru på disse motorene

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

• 2 uker senere...

Motoren min ble overhalt med nye sylinder foringer og nyoverhalt topp planslipt og alt satte i båten og den gikk som en drøm etter ca tottalt 5 timmers gange mistet jeg oljetrykket og nå med defekte veivlager så nå rykker nok yanmaren ut for godt har kostet på den for mye alerede så nå er båtsesongen over for meg i år blir nok kansje ny kina motor til neste år :headbang::headbang::headbang::discuss:

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Ville ikke kostet noe på en saltvannskjøt Yanmar 3QM30. Det blir raskt bortkastede penger. De mekanikerne som sa du hadde motor i 20 år til med nye sylinderforinger uten å samtidig også bytte topp.....De levner jeg ikke mye ære. De har iallefall ikke mye erfaring med Yanmar 3QM30, det er helt sikkert. Her er det nemlig toppen som ryker, garantert.

Redigert av Leading Edge (see edit history)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

• 1 måned senere...
  • 4 år senere...

Om differansen opp til Vetus eller Beta er liten ville jeg valgt en av dem. Ikke fordi at Kinamotorene nødvendigvis er noe dårligere, men med et kjent navn under motorkassen har du et bedre salgsemne den dagen du skal bytte. I tillegg har du sikkerhet for at importør og forhandler også er der den dagen du trenger reservedeler eller en garantireperasjon. Dette er fordeler som er verd å betale litt ekstra for.

Er differansen derimot formidabel og valget står mellom å beholden en gammel upålitelig sak vs en ny kinamotor er det en vanskeligere beslutning å ta.

Hei, jeg har fått ny TMDE 27 hk 3 sylindra satt innn i min båt i sommer, og den har gått ca 50 timer før den nå er i opplag for vinteren.

Erfaringene så langt: En ting er motoren, en annen er installasjon. Jeg valgte å gå via en båtbygger med godt rykte, og det er jeg glad for. Han har installert vel 15 av disse, og hadde ikke hørt noe negativt.

Han installerte motoren med litt for stor propell, så jeg får ikke mer enn vel 23 - 2500 omdreininer ut av den, da står snekka på rompa, men til vanlig bruk får jeg mer effekt ut av denne kombinasjonen - og det hadde jeg ikke kommet på selv.

Om selve motoren kan jeg si at skrogfarten på min 23 foter er omtrent som med en 10hk SABB, får vel 1 knop mer. Forskjellen er at nå gjør den 6 knop i motvind også, og i fint vær gjør den 6 knop på fra 1500 til 1800 omdreinger, og da sviver motoren veldig lett og fint. Den bråker endel- litt mindre enn SABBen, men den setter ikke vibreringer i skroget som den ene sylinderen gjorde.

Jeg har hatt ett kluss: Svitsjen kopla ut, men importøren ordna opp og betalte regninga for båtelekttriker på 1450 kroner.

La meg også si at selve motoren betalte jeg vel 30 for, aksling 12,5 og ny skrogjennomføring, eksospotte og enspaks speeder/girkontroll kosta også noen hundre. Men alt i alt med demontering og montering, betalte jeg omtrent det samme som en 29 HK Yankar ville kosta bare for motoren.

Så langt er jeg happy!

hørtes jo bra ut. vet ikke hvor stor forskjell det er på grunnkonstruksjonen i den 3cyl27 hk og 3cyl21hk som jeg vurderer.etter div googling virker det som impotøren for disse motorene er villig til å ordne opp hvis det skulle være noen problemer. vibr/støy/fysisk størrelse er dei tinga jeg ønsker endring på ved motorbytte. takk for svar/bruker erfaring nero2.

I tillegg har du sikkerhet for at importør og forhandler også er der den dagen du trenger reservedeler eller en garantireperasjon.

TT har vært i markedet i over 8 år og solgt mange TDMer her i landet. Fra Kina - ja hva så... Motoren funker og tikker som ei klokke hos meg (21 Hk TDM). Blir noen rare synsinger med en gang en nevner Kina og produktene derfra. Kommer det av uvitenhet eller...

her er vist ingen nyere bruker erfaringer av 20hk 3cyl motoren fra td power. mulig jeg må kjøpe for å finne ut av det... :confused:

Installerte en TDM21 Hk i sommer og den har fungert bra. Problemer som oppsto i sommer kom fra norske diesel tanker på land og all søpla som av og til finnes i disse. Kan trygt anbefale motorene fra TT, da de også har en god servicemann som er behjelpelig vist du er langt avsted. Han har lang erfaring over disse motorene. Deler, vist nødvendig leveres. Noe annet ville vært absurd.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...