asmang Startet 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2009 Har kjøpt båt fra 2003. Regner med forbruksbatteriene (2 stk. 140 Ah) er fra samme årstall, men ikke helt sikker. Batteriene er dårlig, men da jeg sjekket væskenivået, så har jeg totalt fylt på mellom 2 og 3 liter. De står nå til lading. Hvis jeg får opp spenningen, vil de da være bra, eller er det bare å kjøpe nye? De brukes i seilbåt, så man er jo litt avhengig av strøm da.... Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Har reddet mange batterier tidligere ved og bare fylle opp med væske og lade dem godt :) så det er store sjangser for at dine åsså blir gode igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Regner med at disse batteriene er varig svekket. De kan naturligvis halte seg gjennom en sesong eller to til, men jeg tror du ville hatt mye igjen ved å bytte til nye allerede nå. Batteriene er jo uansett i enden av livssyklusen, ganske sikkert påskyndet av dårlig behandling. Så i stedet for å irritere deg over dårlig batterikapasitet hele sesongen, er det kanskje like godt å kjøpe nye med en gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brodern Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Du må måle syrevekta i batteriene for å vite kondisjonen på batteriene. Lån en eller kjøp en selv. De koster fra 50-60 kroner og oppover til et par tusen. Syrevekta/verdiene skal være omtrent likt på alle 6 cellene på batteriet, og helst rundt 1.20- 1.30 på scalaen (tror jeg det var) Man kan ikke vite om de er dårlige uten å måle de eller belaste de. Alt annet blir bare synsinger Redigert 22.Mai.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Man kan ikke vite om de er dårlige uten å måle de eller belaste de. Alt annet blir bare synsinger Helt enig, allminnelig sett. Men i tilfelle som hos asmang er det vel tydelig bedre å følge anbefalingen som index skrev. Hvis batteriene ha stått lenge i så dårlig tilstands (nesten tømt for væske) og er så gamle allerede da er det vel best med å ikke å utfordre lykken. I tillegg blir batterier ikke tømt for væske fra en til neste dagen, dette bør undersøkes i tillegg. Batterier kan være lenge, men bare med bra vedlikehold og dette ha vel disse batterier ikke fått. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lotus Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Du har fyllt på vann og satt de til lading. Fint. Når de er ladet helt opp, måler du syrevekta på cellene. Det forteller mye om tilstanden. Får du ikke opp syrevekta til topp og/eller har store variasjoner mellom cellene, kobler du på en uregulert lader a la bensinstasjonslader. Da vil ladespenninga på de fulladede batteriene fortsette å stige til langt over 15 volt. Fint. Lad de stige til opp mot 16V, men sjekk at de ikke blir varme. Vil ikke spenningen stige opp mot 16V etter en håndfull timer eller de blir varme, er det et dårlig tegn. Uansett. Koble da fra laderen etter ovennevnte prosedyre er gjennomført. Har du nå høyere syrevekt enn før og mindre variasjon i syrevekta mellom cellene, så er batteriene kanskje brukbare. Om ikke annet enn for denne sesongen. Dårlig behandlede batterier får varig skade og ovennevnte kan bare i noe grad reversere driten. Ikke forvent all verden, men med så lite bryderi er det jo greit å prøve seg i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Syrevekta/verdiene skal være omtrent likt på alle 6 cellene på batteriet, og helst rundt 1.20- 1.30 på scalaen (tror jeg det var) Alt annet blir bare synsinger Dette rådet blir jo ganske mye synsing det også da ettersom du angir og anbefaler ytterpunktene i syrevektskalaen. 1,20 er vel jevngodt med flatt og 1,28 regnes som max verdi. Uten at jeg skal påberope meg for mye batteri ekspertise (vi har heldigvis mye av det her på forumet ) Men jeg syntes det er verdt å påpeke "feilen" (som Brodern riktignok har lagt til "tror jeg") Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hvis batteriene har en syrevekt på 1,28 så er de fulladet og i bra stand, men hvis syrevekta er 1,18 så er de utladet. Som tidligete nevnt over, så burde syrevekta være 1,28 hvis batteriene er i topp stand. Sjekk dette! Får du ikke rundt 1,28, så ville jeg byttet dem ut! Lykke til! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Brodern Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Dette rådet blir jo ganske mye synsing det også da ettersom du angir og anbefaler ytterpunktene i syrevektskalaen. 1,20 er vel jevngodt med flatt og 1,28 regnes som max verdi. Uten at jeg skal påberope meg for mye batteri ekspertise (vi har heldigvis mye av det her på forumet ) Men jeg syntes det er verdt å påpeke "feilen" (som Brodern riktignok har lagt til "tror jeg") Er det synsing for at jeg sier at man bør bruke en syremåler å måle syrevekta ? Og er det synsing at jeg ikke husket helt korrekte verdier ? Som jeg skrev at jeg ikke gjorde ? Nå må du fan meg gi deg :) Det er søren meg mer kverulanter som er opphengt i bagateller her at jeg av og til må bare smile log le. Man kan både mene og tro om et batteri i det vide og brede, men du finner da ikke ut om det er bra før du måler syrevekta på det. Men det er vel en ting å kverulere om det også. Båtplassen, kverulantenes favorittsted Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
asmang Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Takk for gode råd og svar. Tipper det blir nye batterier før jeg drar til Shetland i juni, men skal i alle fall sjekke syrevekten etter lading er ferdig, så lærer jeg litt, om ikke annet. Redigert 22.Mai.2009 av asmang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Er det synsing for at jeg sier at man bør bruke en syremåler å måle syrevekta ? Og er det synsing at jeg ikke husket helt korrekte verdier ? Som jeg skrev at jeg ikke gjorde ? Nå må du fan meg gi deg :) Det er søren meg mer kverulanter som er opphengt i bagateller her at jeg av og til må bare smile log le. Man kan både mene og tro om et batteri i det vide og brede, men du finner da ikke ut om det er bra før du måler syrevekta på det. Men det er vel en ting å kverulere om det også. Båtplassen, kverulantenes favorittsted god natt Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Båtplassen, kverulantenes favorittsted Hadde det vært et mer interessant stedt hvis ingen "kverulerer"? Jeg synes at vi kan være takknemlig for passe kverulering fordi bare med det blir det mangfargete og utvikling mulig. How ever, i alle fall kan ingen fortelle noe tull uten at det blir kommentert. ...bra og et god tegn for at flere er både våken og fit. Tipper det blir nye batterier før jeg drar til Shetland i juni, Og det er reaksjonen som jeg hadde håp for at du viser, i hvert fall høres det ut som en av en voksen menneske. Gratulerer til innsikten. Batteriene dine kan du kanskje gjenbruke på enten bil eller for å experimetere på garasjen, altså der du bare kan hive den så snart du ikke lengre har lyst på dårlig magefølelse. På sjøen derimot har slik for min skyld absolut ikke noe å gjøre. Dette kan selvfølgelig går bra en stund, men likevel er det i grunn bare å utfordre sin egen men kanskje også andres skjebne. Fordi man vet -at- det finnes skader på batteriet og -at- den er over zeniten allerede uansett hvor mye en klarer å få ut av batteriet akkurat nu. Er det i det hele tatt verdt noe å diskuterer et minst 6 års gammel batteri som i tillegg ha stått lengre tid - uten spenning - uten lading - uten elektrolyt (dvs. syre) ?! Ikke "tving" meg til å si mer, vær så snill. ..... ..... Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Amen Jørg! Helt enig med deg. Lars H. Redigert 22.Mai.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Kan ikke være mer enig! Om batteriene har blitt totalt forsømt i seks år hjelper det ikke at man overøser dem med kjærlighet etterpå, skaden har skjedd for lengst! Nye batterier og godt stell, så varer kanskje neste runde i 8-10 år... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Er det synsing for at jeg sier at man bør bruke en syremåler å måle syrevekta ? Og er det synsing at jeg ikke husket helt korrekte verdier ? Som jeg skrev at jeg ikke gjorde ? Nå må du fan meg gi deg :) Det er søren meg mer kverulanter som er opphengt i bagateller her at jeg av og til må bare smile log le. Såså... Kverulant eller ikke,jeg synes bare det hadde vært dumt om trådstarter hadde målt syrevekt til 1,20 og deretter vært i den tro at batterienes tilstand var god! Om du ble støtt av at jeg "kverulerte" rundt dette kan jeg bare beklage. Ha en fin helg Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Om du ble støtt av at jeg "kverulerte" rundt dette kan jeg bare beklage. Ha en fin helg Neida, ble ikke støtt. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.