persik Startet 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2009 (redigert) hallo,folkens. Det er med stor interesse jeg leser og koser meg her på forumet. Jeg har montert nytt ror og hæl på skuta denne våren, men jeg er usikker på hvordan jeg skal plassere tæringene og hvor mye osv.. Jeg kunne altids spurt hjemme i småbåthavna, siden det alltid kryr av "eksperter" .men heldigvis har en mye ekspertise her inne. kan noen forklare hvordan jeg best mulig beskytter "de edlere deler".?? rød = alu blå = rustfri orange = bronse grønn = kopper Redigert 22.Mai.2009 av persik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Koble sammen aluminium og rustfritt er det verste man kan gjøre. Det er viktig at det rustfrie får noe annet å spise enn aluminiumen. Regner forresten med at du ligger i sjøvann med båten. Fest anoder, helst sveis dem fast til heljernet. I tillegg kan du feste en anode til roret, så nær der rorakslingen går ned i heljernet. Helst i forkant av rorakslingen. Bruk sink- eller aluminiumanoder. Sitér dette innlegget Link to post
persik Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) ok,takk for gode råd. Ja båten ligger i saltvann.Hvor mye sink bør eg sveise til helen? kan det være nok med nok med en dobbel slik som på bildet foran akselen nede ved helen , eller bør jeg ha tilsvarende 30cm fra vannlinjen også( på baksiden av akslingen??) denne er Ø 90mm / T 16mm Redigert 22.Mai.2009 av persik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Jeg ville heller satt en halvkilos vanlig anode på hver side i stedet for den runde der. Jeg har en slik rund, pluss to halvkilos på mitt ror. De to vanlige skiftes hvert år, men den runde dingsen ser ut til å være evigvarende! Og det skal jo ikke anoder være.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Hvor mange kilo du skal henge på, avhenger av hvor lang sesong du har. Men hvis du henger på 1/2 kilo på heljernet vil jeg tro det holder en tid. Jeg er ikke glad i disse runde anodene. Bruk heller de som har kjerne av jern som kan helst sveises, men også boltes fast. Disse anodene gir bedre kontakt. God- og vedvarende elektrisk kontakt er et krav for god virkningsgrad. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.