Jump to content

Rar lukt ombord

Astor

Recommended Posts

Har den siste uken kjent en rar lukt kommet sigende når vi har vært ute med båten. En aning septiklukt, kanskje? Har sjekket alle forbindelser rundt septiken fra toalettet. Tørt og fint og uten lukt. Men på styrbord side sitter kjøleskap og under der 3 x 115 amp. batterier. Ett for start og to forbruk. Alt koblet mot en vender som viser o= når alt er avslått, 1 = startbatteri og 2= forbruk.

Den gamle eieren fortalte meg at det ene forbruksbatteriet hadde en defekt celle. Jeg etterfylte batteriene i vinter og regnet med at alt var ok. Etter at båten kom på vannet har kjøleskapet stått på hele tiden. Ved landligge kobler jeg til landstrøm. Har kjøpt en "inteligent" lader hos Clas Olsson som har fått god omtale i båtbladene. Den kan lade opp til 150 amp/t.

Så til saken: Jeg tror bestemt at denne "kloakklukta" kom fra ett av batteriene. På det ene forbruksbatteriet kunne jeg fylle på rundt 4 liter batterivann. Kjente på batteriet at det var "småvarmt".

Skal det komme en slik stank av lukt når man "tørrlader" batteriet? Imorgen blir det skiftet ut med ett nytt batteriKan jeg sette inn ett 110 amp/t i stedet for 115?

Så at "Sea" hadde brukbare priser på ett 110. De hadde ikke 115.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei Inge :flag:

Det mest idielle er at batteriene som er koplet i serie har samme Ah. Men du kan sette 110 Ah til start og forsatt ha 2x 115Ah til forbruk. Enkelte hevder at hvis ETT batteri tar kvelden BØR alle batteriene som er koplet sammen byttes p.g.a. de eldes med tiden og de gamle stjeler kraft fra det nye :sailing:. Henger på en link fra Ladac.

http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm

Ved lading hvor batteriene "koker" kan det komme søtlig, litt kvalmede lukt :wink:.

Mvh Heira :confused:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Hvis ett av batteriene dine er defekt som den forrige eieren sa, kan dette en kortslutning i en celle.  Når du starter og kjører motoren. vil batteriet lades, og om det er en kortslutning tilstede, vil de resterende cellene få for høy lading, og medfølgende lukt. Lukten er karrakteristisk når batterier "koker", men har du ikke kjent lukten tidligere, kan den kanskje forveksles med septiklukt.  Jeg vil foreslå at du kobler batteriene fra hverandre, og måler spenningen over dem. Bør ved fulladede batterier som har hvilt et par timer være ca 12,5  volt.  Skal du bytte ut et av to paralellekoblede batterier i forbruksbanken din (12V anlegg) bør du bytte begge.  Sørg for at de nye batteriene er helt like.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei Poseidon :flag:

Du mener vel parallell i dette tilfellet  

mvh

Poseidon

Helt korrekt :smiley:!!! det er det jeg mener. Han skal ikke ha 24 volt :nono:

Mvh Heira :yesnod:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Har kjøpt nytt 115 amp/t. batteri hos Sea i Bærum til drøye 1100 kroner. Setter dette opp som startbatteri, bytter det gamle startbatteriet over til forbruk ved siden av det gamle 115-batteriet. Det ødelagte fjerner jeg fra båten.

Så håper jeg alt blir som før den vonde lukten kom.

Kunne tenkt meg å sette inn Ladac, men det blir vel ikke før til høsten.    Har en ladeeffekt på 13.4 volt, noe jeg syntes er lite til de 3 batteriene. Derfor setter jeg på lading så fort jeg har landligge med strøm.

Knallgass er luktløs, men det kan være syrelukt. Det lukter jo ikke bare blomster av det heller.

Hmmmm.

Trodde da faktisk at den gassen som kommer ut når et batteri koker/overlader er knallgass. Den lukter ihvertfall ikke godt. Det er vi enige om.

Men vil det si at det kommer to typer gasser, en fra syren som lukter fælt, og en annen gass som er luktfri fra noe annet? (som da er knallgassen)  :yesnod:

Hmmmm.

Trodde da faktisk at den gassen som kommer ut når et batteri koker/overlader er knallgass. Den lukter ihvertfall ikke godt. Det er vi enige om.

Men vil det si at det kommer to typer gasser, en fra syren som lukter fælt, og en annen gass som er luktfri fra noe annet? (som da er knallgassen)  :yesnod:

Knallgass er hydrogen og oksygen, begge luktløse gasser. Syren er derimot svovelsyre, og svovelet kan frigjøres under lading. Har opplevet dette med gammel lader med høy spenning. Lukter noe i retning av råttent egg.  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Knallgass er hydrogen og oksygen, begge luktløse gasser. Syren er derimot svovelsyre, og svovelet kan frigjøres under lading. Har opplevet dette med gammel lader med høy spenning. Lukter noe i retning av råttent egg.  :lol:

Skjønner at det ikke lukter av knallgass alene.

Men jeg har alltid hørt at det er knallgass med i bildet når det lukter råttent egg av batterier som koker. Vil det si at det ikke behøver å være knallgass der når et batteri koker/overlader??

Kan noen da fortelle meg når det kan være knallgass i batterikassa?? :flag: Hvordan kan en sjekke for knallgass uten å bruke en fyrstikk? :lol: :lol: Må en ha gassmåler?

Skjønner at det ikke lukter av knallgass alene.

Men jeg har alltid hørt at det er knallgass med i bildet når det lukter råttent egg av batterier som koker. Vil det si at det ikke behøver å være knallgass der når et batteri koker/overlader??

Kan noen da fortelle meg når det kan være knallgass i batterikassa?? :cryin: Hvordan kan en sjekke for knallgass uten å bruke en fyrstikk? :nonod: :nonod: Må en ha gassmåler?

Et batteri som koker under lading frigir knallgass. Svovel kommer som en eventuell bonus.  :nonod: Generelt betrakter jeg et batteri under eller like etter lading som omgitt av knallgass.

Knallgass er lettere enn luft og forsvinner opp. Litt utlufting før du kommer med fyrstikken gjør underverker. Ellers er deg meg bekjent ingen annen måte enn "fyrstikk-metoden" for å finne ut om det er nok knallgass tilstede til at det tenner.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Men så ble doen tett. Aldri kjedlig med båt................ :flag:

He he he he. Akkurat ferdig med den drittjobben der igår kveld :flag: Benyttet anledningen til å rengjøre tanken og alle slanger med det samme.Likså greit å ha all drittspainga på en gang :flag: Gudd løkk. Brukte Plumbo med godt resultat forresten akkurat i utløpet av tanken.Der er det en slags vannlås på tanken min og for å unngå å spyle dritten inn i båten så ble det Plumbo.Det kokte no grassat en halvtimes tid også var det bare å lense det ut.

color=Blue]

Finnes det et godt middel til og rense belegg inne i slangene med ?

eller et lurt triks. ? :flag:

[ [/color]

Å kjøre igennom edikk ett par ganger i sesongen skal vistnok forhindre urinstein avleiring, (piss og saltvann, blir beinhart bellegg).

Hadde akurat samme drittjobben selv. At noe overhode hadde kommet gjennom de slangene er ubegripelig. Potte tett, men det var gjørme og ikke så mye urinstein. Demonterte toalett og tok ut slagene og fikk dritten ut. En  :flag: jobb.

Plumbo? Vet ikke om det er så veldig bra for gummislanger og pakninger. Advares å brukes i plastrør :nono:. Hvis plumbo: bruk flyetnde Plumbo. PulverPlumbo    forsteiner seg og lager en skikkelig propp hvis ikke alt løser seg opp.Skyll VELDIG godt etterpå også tanken.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

sitronsyre løser jo opp kalk, så skulle tro det skulle gå bra. Har ikke peiling på hvor sterk sitronsyreblandingen  kan være men det er jo heavy stoff så jeg ville vel eventuelt lagd en svak blanding og latt det virke noen timer før jeg skylte grundigt gjennom med vann.

Ett par flasker med 7% edikk koster jo ikke allverden så jeg skal prøve det i sommer, og sjekke til høsten om slangene fortsatt er uten bellegg.

Overnevnte er ment som ett prevantivt tilltak, er det bygd opp med for mye bellegg så må vel man finne på noe annet.

Careka:

Hvis du mener Plumbopulver oppløst i vann.

Har gjort det selv i huset , men hver forsiktig får du overkok så gasser og bobler  det noe forferdelig. Bruk tykke gummihansker og vernebriller

Hvis du absolutt skal bruke avløpsåpner i septikslangene så er det beste å få tak i noe som er ferdigmixet i flytende form. Mener at bl.annet. Plumbo nå finnes flytende.

Personlig ville jeg ikke brukt avløpsåpnermiddel  i gummislanger det hele tatt. Tar heller jobben med å få slangene ut av båten og dunke, bende, slå og skylle med rent vann til faenskapet er ute.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Stiller ett lite spørsmål ved laderen din kjøpt på Claus Ohlson. Du sier den lader 150 Amp. Det er nok feil tror jeg. At den kan lade battterier på 150 AMP timer er kanskje det du mener. I så tilfelle har du 2 batteri pluss kanskje start batteri inne for lading samtidig. Det er langt over det laderen din kan mestre. DVS laderen din vil aldri gå over i hvilemoduss eller vedlikeholdslading.  Dette fordi du aldri vil oppnå høy nok motspenning på batteri som skal trigge vedlikeholds lading.

Det vil si at laderen din dreper batteriene dine, viss den altid står på.

Dette er en påstand som kan være riktig, men jeg kan også ta feil alt etter hvilken lader du har.  Jeg foreslår at du leser bruksanvisning eller skaffer data for laderen din.

Hilsen Småpala

Stiller ett lite spørsmål ved laderen din kjøpt på Claus Ohlson. Du sier den lader 150 Amp. Det er nok feil tror jeg. At den kan lade battterier på 150 AMP timer er kanskje det du mener. I så tilfelle har du 2 batteri pluss kanskje start batteri inne for lading samtidig. Det er langt over det laderen din kan mestre. DVS laderen din vil aldri gå over i hvilemoduss eller vedlikeholdslading.  Dette fordi du aldri vil oppnå høy nok motspenning på batteri som skal trigge vedlikeholds lading.

Det vil si at laderen din dreper batteriene dine, viss den altid står på.

Dette er en påstand som kan være riktig, men jeg kan også ta feil alt etter hvilken lader du har.  Jeg foreslår at du leser bruksanvisning eller skaffer data for laderen din.

Hilsen Småpala

Lederen er en CTEK Multi XS 7000 for blybatterier 14-225 ah. For lading til 225 ah trenger den 32 timer for å nå 80% lading i flg. norsk bruksanvisning.

Den har flere ladefaser: Bla. a. en vedlijeholdslading på 13.6 v. 16 v /1.5 a / 4 timer for å restaurere helt utladete batterier.

Tenkte meg det var en CTek, men hadde mistanke om det var Ctek 3600. Da skal den klare dine to forbruksbatteri viss batteriene er i god stand. Start batteri i tilleg klarer den ikke. DVS den klarer å lade men ikke å komme over i vedlikeholds modus.

Har du sjekket denne adressen for her er det noen tips?

http://www.ctek.se/

Her er også tips om hvordan du kan lade større batteribanker en det laderen er beregnet for. Har du spørsmål får du også svar her.

Det som er viktig er å sjekke om lyset for vedlikeholdslading kommer på. Viss ikke vil den overlade batteriene.

Jeg ville valgt vedlikeholdslading på laveste spenning viss du kan velge.

Lykke til. Tror du ha kjøpt en grei lader.

Smaapala

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...