Jump to content

Erfaringer med GM motorer

eysteind

Recommended Posts

Såg en annonse på Finn i går om "nye" Gm motorer.

Har ingen erfaringer med disse, men med 8 sylindere, 6,5 liter volum og  225 hk burde vel dette vere kraftige og gode saker?

Motorblokkene var gamle men nyoverhalt, stempel og annet utstyr var nytt.

Vekten var ikke så gal heller. Og det var 2 års garanti.

Pris med Mercruser drev lå rundt 170.000 + moms.

Har noen erfaringer med en slik motor? Dette er vel en motor som står i mange US biler og mindre lastebiler...

Hva med noe sånt kontra en Volvo/steyr/mercruser motor?

Blir forbruket mye høyere med åtte sylindrer?

Vil en slik motor bli mer å reparer på  enn f.eks Volvo d-4?

Vil en slik motor vere passelig i min Halco 26?

Det eneste jeg vet om GM motorer er, det er meget solide motorer, såfremst det ikke er ettermontert Turboer.

Samt. att motorene er fra midten av 80 til nå.

Gamle GM motorer ble ombyggd til Diesel tidligere, disse ble svake motorer.

Skal det være turboladede GM motorer, så bør det være med 7.2 L.

En ting som er sikkert er att, GM har skikkelig BROM-BROM lyd av herligheta.

NB! Alle diesel motorer fra GM går meget hardt når de er kalde.

Tjo Bing Hardball :yesnod:

Styr unna GM 350CID Dieselmotorer (Chevrolet, Pontiac) Disse er ombygde bensinmotorer og har vist seg å være for spinkle. Mange hevder også; styr unna Detroit Diesel 6,2l.  6,5l DD derimot har godt rykte, selv om de teknologisk begynner å dra på åra.

GM V8 bensinmotorer er gjennomgående svært bra motorer, både smaalblock variantene (mest 350CID) og big-block 427, 454, (500) CID.

CIDx16=Liter

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

styr unna Detroit Diesel 6,2l.

Dette er en gjengs misoppfatning. Detroit Diesel er et eget fabrikat eiet av GM og kan IKKE sammenlignes med GM 6.2/6.5. Enkelte synes det er stas å kalle motoren sin for Detroit Diesel selv om det bare er en GM. :yesnod:

Jeg har også hørt at GM6.2 ikke er verdens beste motor og at GM6.5 er vesentlig bedre.

Hilsen Svein..... som snart får sin 4. ekte Detroit Diesel om bord..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Dette er en gjengs misoppfatning. Detroit Diesel er et eget fabrikat eiet av GM og kan IKKE sammenlignes med GM 6.2/6.5.

Både Chevrolet, Pontiac, Detroit Diesel mfl. tilhører GM familien.

Hverken Chevrolet, Pontiac, Olds eller Cadilac for den slags skyld produserer dieselmotorer på 6,2/6,5 liter.

Hvem andre SveinHa mener du da produserer disse motorene en nettopp GM datterselskap DD?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Hvem andre SveinHa mener du da produserer disse motorene en nettopp GM datterselskap DD?

Jeg vet ikke hvem som produserer GM6.2/6.5. Det jeg prøvde å si er at Detroit Diesel er et eget motormerke som er produsert av Detroit Diesel Allison (og for å gjøre litt mer komplisert så har også DDA i den senere tid kjøpt seg inn i andre motorprodusenter som VM-Motori og MTU og selger disse under Detroit Diesel merket). Du kaller vel heller ikke en Rover for BMW selv om BMW eier Rover? Spør du meg så vil en GM6.2/6.5 ALDRI kunne kalles Detroit Diesel med mindre DDA velger å markedsføre dem under dette navnet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Dette er en gjengs misoppfatning. Detroit Diesel er et eget fabrikat eiet av GM og kan IKKE sammenlignes med GM 6.2/6.5. Enkelte synes det er stas å kalle motoren sin for Detroit Diesel selv om det bare er en GM. :yesnod:

Helt enig, det er mye forvirring "ute der" vedr. GM / DD osv.

DD kom ut med noen av de mest solgte diesel maskiner her i verden. Hovedsakeling for industri bruk, men ble fort marinisert da de "packed punch" med høyt dreiemoment ved relativt lavt turtall (takket være 2-takt teknologi), samt at det var lett å få tak i deler og vedlikehold, opp og ned "tuning" av maskinene var relativt lett, noe som var av stor interesse for marine industrien. I de senere årene har DD hatt samarbeid med MTU på marine siden, med mange interessange produkter (hovedsakelig store 10, 12 og 16 sylindre).

Mange firmaer mariniserte og mariniserer DD maskiner... GM og JT for å nevne to... men en felles ting de har er at de fleste brukte Allison Marine Gear, som vil være en sjekk om det er en original DD maskin, som hvis noe eldre vil være en 2-takter. Rekke 6, V6, V8, V12 osv. Ihh til informasjon fra Statene vil en V maskin fre DD være en litt høyere "tuned" maskin enn de gamle rekke 6 erene, som ved samme HK uttak vil bruke rundt 20% mindre drivstoff enn de i V konfigurasjon. Men da rekke 6 eren (6,9L) ikke var laget originalt for store HK uttak, (410 HK +), så ble det en del problemer med kjølesystemet i maskinen.

Nå kommer mer forvirring:

En GM (General Motors), eller JT marinisert DD, må ikke forvirres med en GMC eller GM-Diesel, som er en 6,5L V8 maskin, 4-takter, brukt i mange små og store lastebiler i Statene. Det er en del firmaer som har marinisert disse 6,5L maskinene, med blandet resultat. Maskinen finnes varianter fra rundt 170 - 300+ HK, men de som har større uttak, har tidligere hatt litt problemer med kjølesystemet. Denne maskinen var vistnok originalt utviklet for militært bruk, og er i lavere HK uttak veldig driftsikker, hvis mariniseringen er gjort skikkelig. Kjenner til et par som har installert disse i relativt moderne båter (Fairline Sprint, Bayliner 2885 osv.) og de er svært fonøyde med installasjonen sin, selv on de har fått økt vekt i hekken. De som jeg kjenenr til er rundt 250HK og det eneste problemet som eieren har funnet er at startmotoren vistnok er veldig ¤#%/"#¤%&/(!@   vanskelig å komme til, og har måttet vente 1 1/2 måned for å få den rette startmotoren hit til Storbritania.

Mer informasjon om GM-Diesel (GMC) her, men må ikke settes sammen på noen som helst måte med maskiner fra General Motors(GM).... http://gm-diesel.com/

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Spør du meg så vil en GM6.2/6.5 ALDRI kunne kalles Detroit Diesel med mindre DDA velger å markedsføre dem under dette navnet.

Jeg siterer fra http://www.62-65-dieselpage.com/ "The diesel page for GM light Truck Diesel engines"

Designed as a diesel engine from the ground up by the Detroit Diesel Division of General Motors, the original 6.2L diesel engine was introduced in the 1982 model year GMC and Chevy C/K truck line. Taking this engine design to the next level in the 1992 model year, the new 6.5L diesel engine was an advancement in technology, and was designed for the application of a turbocharger. The 6.2L saw its final year of production in 1993. While the 6.5 was replaced by the Duramax 6600 beginning in the 2001 model year Chevy and GMC vehicle production, the 6.5L diesel engine will be manufactured and sold by AM General for many years to come. AM General is the manufacturer of the civilian H1 Hummer & military HMMWV.

ad. planlegging:

.........Designed as a diesel engine from the ground up by the Detroit Diesel Division of General Motors, .........  the 6.5L diesel engine will be manufactured and sold by AM General for many years to come. AM General is the manufacturer of the civilian H1 Hummer & military HMMWV.

Jeg tror at vi fremdeles har litt misforståelse her .... Ingen i GM gruppen har makedsført denne maskinen til marinebruk. Den var laget for bruk i bil / lastebil / truck osv. DD har gjerne stått for designet, men har ikke markedført den som sin egen, eller noensinne hatt den i sin produksjon. Som du sier fra web siden, er maskinen laget av AM General (som er en sidearm av General Motors, ikke DD, som originalt sto ansvarlig for "The Design").

De som har hatt mest suksess med marinisering og markedsføring av denne maskinen for bruk i båt i Europa er "Samurai" (Så vidt jeg husker).... men jeg kan jo lett ha feil, da det er veldig mange små firmaer rundtomkring som kan gjøre dette (Lancing Marine deriblandt).

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

De som har hatt mest suksess med marinisering og markedsføring av denne maskinen for bruk i båt i Europa er "Samurai" (Så vidt jeg husker).... men jeg kan jo lett ha feil, da det er veldig mange små firmaer rundtomkring som kan gjøre dette (Lancing Marine deriblandt).

Mvh,

Peninsular er den mest kjente og den desidert største produsenten av båtmotorer med basis i GMs 6.5 L.  Leverer motorer med inntil 400hk på knappe 400kg! Ikke verst, dersom de holder.

Norsk importør:http://www.wic.no/index.html

http://www.peninsulardiesel.com/marine.htm

Har du "Designet" et produkt, dvs. konstruert et produkt har du også rettighetene til produktet. Dette ifølge vanlig patentlovgivning. Hvor du så velger å produsere (lisensiere) produktet er en helt annen ting. Du kan også overføre rettighetene til produktet til andre.

Her har vi et produkt som er utviklet av DD og som DD (ihvertfall opprinnelig) hadde rettighetene til. Hvem de idag må ha overført rettighetene til og hvem de har valgt til å produsere er vel egentlig uinteressant.

Jeg står følgelig fortsatt på at GM 6,2/6,5l dieselmotorer med rette må kunne kalles Detroit Diesel.

Nå er det forøvrig snart helg. Blir vel Hå-øya denne gang også regner jeg med?

God helg til alle

ad. planlegging:

Peninsular er den mest kjente og den desidert største produsenten av båtmotorer med basis i GMs 6.5 L.  Leverer motorer med inntil 400hk på knappe 400kg! Ikke verst, dersom de holder.

Norsk importør:http://www.wic.no/index.html

http://www.peninsulardiesel.com/marine.htm

Jeg har en peninsular 6,2 L, og den har det aldri vært noe tull med.... Det er nok fordi den har kun 160 hk, og tåler belasting ved følge av det... er iallefall min oppfatning.

DD har gjerne stått for designet, men har ikke markedført den som sin egen, eller noensinne hatt den i sin produksjon.

Det bekrefter det jeg mener. Tvert om så blir den markedsført som GM/GMC og i konstruksjon avviker den vesentlig fra Detroit Diesel.

God helg til alle, også "rem" :flag::lol: :lol:

Jeg har alltid vært i den salige tro at Detroit Diesel kun produserte to-takts diesler som er utstyrt med Roots-kompressor og eksosventiler. Har meget lett gjenkjennelig motorgange.

Men kanskje jeg er helt på jordet?

Neida, slett ikke på jordet. Detroit Diesel er kjent verden over for disse to-takterene men de er nå gått ut av produksjon etter å ha vært produsert tilnærmet uforandret i noe sånn som 40 år. Dagens DD er 4-taktere men har likevel mange av prinsippene bak 2-takterene med seg fremdeles.

Gidder ikke å hive meg på diskusjonen hvem som produserer motorene. Kan bare antyde at Sarpsborg Motorverksted som overhaler og remaskinerer disse motorene kaller dem Detroit, fordi de originaldelene de kjøper til disse motorene kommer derfra. Hulda kaller'n for GM.

6,5L er en videreutvikling av 6,2L, siste generasjon er Duramax som nevnt over. En rekke av "svakhetene" er rettet på 6,5L. Blant annet er det annen konstruksjon på toppene. Det er et annet tenningssystem (gløding), og det er en bedre dieselpumpe.

Hulda er innmari god fornøyd med motoren, liksom eieren. Selv om kompisen til eieren er Volvoforhandler, ble 6,2L valgt.

I Hulda brukes til vanlig ikke mer enn ca. 60- til 80 Hk. Jeg vil anta at forbruket ligger på rundt om 7 liter i timen. Denslags går det an å regne ut. I og med at motoren hos meg er benkkjørt, kjenner jeg antall Hk ved de forskjellige belastningene. Har aldri brydd meg om forbruket, Hulda skal også bruke vindmotor (seilbåt). Hulda har nå antatt depl. 12 tonn og skal opp et par- tre tonn til. 1500 rpm på motoren gir omtrent 6 knop.

.....men de er nå gått ut av produksjon etter å ha vært produsert tilnærmet uforandret i noe sånn som 40 år. ....

Den "Generalen" som står ombord i veteranskipet "ROGALAND" heter riktignok "Cleveland", men den er allerede over 60 år, laget i 1943 og seneste igår var jeg ombord med alle 16 cylindrene i jevnt og fint trav.

Se: www.gamlerogaland.no

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takker for infomasjon. Klarte ikke helt å følge med,

Men det var denne annonsa eg tenkte på:

GM,V8 Peninsular Diesel

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=442...343&pos=0&rub=9

Sende en mail og fikk dette svaret:

Hei!

Jeg vil sende deg brosjyre med spesifikasjoner samt priser.

Selve motorblokkene er overhalte med nye

marinestempler,kamaksel,løftere, alle lager samt register. Motorer fra

225HK har underspyling av stempler.

Alle motorene selges med 2 års nygaranti.

Marineutstyret er originalt og kommer fra Peninsular.

Motorene leveres med ferskvannkjølte eksosmanifolder, instrumentering,

kabelstokk og motorlabber.

Pris for 225HK er kr. 118.000,- + mva

Nytt Mercruiser drev for nymontering selger vi for ca. 53.000,- + mva

Prisen varierer litt avhengig av utveksling og modellvalg.

Sende en mail og fikk dette svaret:

Hei!

Jeg vil sende deg brosjyre med spesifikasjoner samt priser.

Selve motorblokkene er overhalte med nye

marinestempler,kamaksel,løftere, alle lager samt register. Motorer fra

225HK har underspyling av stempler.

Alle motorene selges med 2 års nygaranti.

Marineutstyret er originalt og kommer fra Peninsular.

Motorene leveres med ferskvannkjølte eksosmanifolder, instrumentering,

kabelstokk og motorlabber.

Pris for 225HK er kr. 118.000,- + mva

Nytt Mercruiser drev for nymontering selger vi for ca. 53.000,- + mva

Prisen varierer litt avhengig av utveksling og modellvalg.

Ser jo greit ut i utgangspunktet. Kjør litt på hva som ligger inni frasen "Alle motorene selges med 2 års nygaranti". Med den frasen må det være mer enn det som er angitt i kjøpsloven/m.f.loven. Ellers så er det lovbrudd...Det burde være bedre enn 2 år eller hvis noe er galt så kommer frasen: "Send meg motoren med frakten betalt, så skal jeg fikse'n hvis jeg finner at det er en reklamasjon". I og med at mva er holdt utenfor, så regner jeg med at hk-avgiften er inkludert. Eller at selger stiller garanti for beløpet hvis kravet skulle komme fra myndighetene. Lukter en liten snev av ugler her... En ting er å selge en bilmotor som konverteres. En annen ting er å selge en ferdig marinemotor. Jeg ville sjekket det der.

I og med at mva er holdt utenfor, så regner jeg med at hk-avgiften er inkludert. Eller at selger stiller garanti for beløpet hvis kravet skulle komme fra myndighetene. Lukter en liten snev av ugler her... En ting er å selge en bilmotor som konverteres. En annen ting er å selge en ferdig marinemotor. Jeg ville sjekket det der.

Her er der stor forskjell på hva jeg, som privatperson, kan gjøre i min egen båt og hva en kan gjøre på kommersiell basis. jeg sjekket dette nylig for min egen del og Tollvesenet ga et krystallklart svar: Jeg kan gjerne importere en bilmotor, marinisere den og montere den i min båt UTEN å betale Hk-avgift. Forutsetningen er at det TYDELIG er en bilmotor og ikke en marinemotor der mariniseringen er skrudd av (og som da gjerne kommer i egen pakke 2 uker senere....). Om en driver et firma som gjør det samme stiller saken seg helt annerledes og det virker jo som om disse karene selger en del, i alle fall annonserer de jevnlig og prisene ser bra ut.

Her er der stor forskjell på hva jeg, som privatperson, kan gjøre i min egen båt og hva en kan gjøre på kommersiell basis. jeg sjekket dette nylig for min egen del og Tollvesenet ga et krystallklart svar: Jeg kan gjerne importere en bilmotor, marinisere den og montere den i min båt UTEN å betale Hk-avgift. Forutsetningen er at det TYDELIG er en bilmotor og ikke en marinemotor der mariniseringen er skrudd av (og som da gjerne kommer i egen pakke 2 uker senere....).

Hei.

Har også hørt den definisjonen som du presenterer ovenfor.

Det nye fra tollvesenets side er visstnok:

"Hvis du på innførselstidspunktet av motoren fra utlandet til Norge visste eller burde vite at motoren skulle brukes som båtmotor, uavhengig av om motoren har påmontert mariniseringsutstyr eller ikke, og motoren blir montert i en båt vil motoren komme under reglene som gjelder for beregning av HK-avgift og avgift blir å beregne."

Dette har jeg fra relativt sikkert hold, men man kan jo likevel aldri vite om alle tollsteder praktiserer dette likt.

Ser at det er noen tollere rundtomkring her på forumet, de må vel vite det sikkert.

KAT

Vil tro at KAT har en poeng. Ordlyden høres departemental ut. Det er nok bare når man som privatperson fikser opp en gammel motor at man kan slippe unna. Jeg tror dette er en gråsone der praksisen fra de forskjellige tollstedene kan variere. Selv om dette ikke skulle være mulig i og med at forskriften er felles.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...