Jump to content

Gir, mulig PRM, kobler ikke inn


palmatta

Recommended Posts

Har en snekke med en 72 hk iveco med gear.Problemet er at jeg ikke har peiling på dette, herav spørsmål hos dere erfarne båtfolk.Problemet var at når jeg tok gearspaken framover, så gikk båten bakover, og når spaken gikk fram, så skjedde ingenting.Gearen koblet ikke inn.Har nå prøvd å koble motsatt slik at det skal gå riktig vei, men ingenting skjer.Selv om jeg beveger gearspaken manuelt på motoren så går verken båten bakover eller forover. Er veldig lite motstand når jeg skyver på gearhendelen i motor rommet og det kjennes ut som jeg ikke får den i gear ordentlig.Tips og råd mottas med takk.

22052009648.jpg

Link to post

for meg kan se ut som du har et prm hydraulisk gir.Det første jeg hadde gjort er og peile olja...Denne kassa er avhengi av olje for og fungere.Den er nermest som en hydraulikk pumpe,eller som automatkassa på en bil.Har lest en plass at du kan vist tvangskjøre den,men men men KUNN ved NØD.Er det olje på den,kan det vere no galt med trykket.Søker du på prm gir her på bp er det en del tråder.

Link to post

Disse gearene skal ha oljeskift hvert år, og de aller fleste av dem bruker vanlig motorolje. jeg bruker 15W-40, samme som på motoren. Hvis det forsvinner olje kan det være lurt å skifte zimmerringer på inn- og utgående aksel. jeg skiftet mine i fjor, og ble kvitt problemet med olje som forsvant.

Hvis jeg ikke ser helt feil er oljepåfyllingen skruen helt nede til høyre i bildet. Denne har peilepinne under, så du ser hvor nivået skal være...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Altså jeg åpner her og kommer til en peilepinn? hvor mye olje skal på kassen?

Heter denne gearkassen noe spesielt navn eller nr?

Hva er den store rare sjruen midt på bildet med ? tegn på?

Fungerte helt fint da båten ble satt på land, men nå ser jeg at det er endel olje i vannet som ligger i bunnen(mye olje under gearkassen), kalesjen er ikke helt 100% tett)

220.jpg

Link to post

Peilepinnen er sekskantmutteren nede til høyre. Du ser når du har skrudd den ut.

 

Det skal stå et skilt på kassen som angir identifikasjon.

 

Vet ikke hva du mener med 'sjuren', men er det dingsen midt oppå, så er det lufte/pustehullet.

 

Når du får korrekt identifikasjon, så kan du henvende deg til Halaas og Mohn i Kristiansund. For noen kroner sender de deg komplett manual på kassen.

 

Som nevnt tidligere, så bruker disse kassene motorolje, mineralsk. Eks. 15W- 40 er bra.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...