palmatta Startet 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2009 Har en snekke med en 72 hk iveco med gear.Problemet er at jeg ikke har peiling på dette, herav spørsmål hos dere erfarne båtfolk.Problemet var at når jeg tok gearspaken framover, så gikk båten bakover, og når spaken gikk fram, så skjedde ingenting.Gearen koblet ikke inn.Har nå prøvd å koble motsatt slik at det skal gå riktig vei, men ingenting skjer.Selv om jeg beveger gearspaken manuelt på motoren så går verken båten bakover eller forover. Er veldig lite motstand når jeg skyver på gearhendelen i motor rommet og det kjennes ut som jeg ikke får den i gear ordentlig.Tips og råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 for meg kan se ut som du har et prm hydraulisk gir.Det første jeg hadde gjort er og peile olja...Denne kassa er avhengi av olje for og fungere.Den er nermest som en hydraulikk pumpe,eller som automatkassa på en bil.Har lest en plass at du kan vist tvangskjøre den,men men men KUNN ved NØD.Er det olje på den,kan det vere no galt med trykket.Søker du på prm gir her på bp er det en del tråder. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Bergen dørk Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Det var også min erfaring på min Nidelv 24 m/hydraulisk gear. Oppdaget helt tilfeldig at det skulle fylles på olje på gearet, da det begynte å fjuske på lignende vis. Er det ikke "oljeskruen" den store mutteren midt blant mange små der, da? (for å uttrykke meg litt keitete) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
kipp36 Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 nei,det tror jeg lufting...peilepinnen ligger på fremmsiden.på mitt prm gir er den i messing,ser den med gang... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
palmatta Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 flott, takker for svar, kom gjerne med flere inspill folkens!! Men hvor fyller jeg på olje på gearen da? Vanlig atf olje? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 På min skulle det helt ordinær motorolje, ja. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
kipp36 Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 jeg kjører no esso greier.Er det ikke et skilt på kassa da???? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
index Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Disse gearene skal ha oljeskift hvert år, og de aller fleste av dem bruker vanlig motorolje. jeg bruker 15W-40, samme som på motoren. Hvis det forsvinner olje kan det være lurt å skifte zimmerringer på inn- og utgående aksel. jeg skiftet mine i fjor, og ble kvitt problemet med olje som forsvant. Hvis jeg ikke ser helt feil er oljepåfyllingen skruen helt nede til høyre i bildet. Denne har peilepinne under, så du ser hvor nivået skal være... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
palmatta Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Altså jeg åpner her og kommer til en peilepinn? hvor mye olje skal på kassen? Heter denne gearkassen noe spesielt navn eller nr? Hva er den store rare sjruen midt på bildet med ? tegn på? Fungerte helt fint da båten ble satt på land, men nå ser jeg at det er endel olje i vannet som ligger i bunnen(mye olje under gearkassen), kalesjen er ikke helt 100% tett) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Peilepinnen er sekskantmutteren nede til høyre. Du ser når du har skrudd den ut. Det skal stå et skilt på kassen som angir identifikasjon. Vet ikke hva du mener med 'sjuren', men er det dingsen midt oppå, så er det lufte/pustehullet. Når du får korrekt identifikasjon, så kan du henvende deg til Halaas og Mohn i Kristiansund. For noen kroner sender de deg komplett manual på kassen. Som nevnt tidligere, så bruker disse kassene motorolje, mineralsk. Eks. 15W- 40 er bra. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 En annen ting som fort kan skje her er at olja forsvinner via oljekjøleren,men da må jo båten ha hvert i bruk da serfølgelig... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.