coco Startet 22.Mai.2009 Del på Facebook Startet 22.Mai.2009 (redigert) Har Raymarine c70 og har anskaffet meg minnekortleser i et forsøk på å planlegge ruter hjemme. Noen med erfaring som kjapt kan beskrive hvordan? Bruker dere Raytech? For å komme igang overhodet..blir det å ta med hjem kartbrikken og importere denne til Raytech, for så å lage en rute, lagre denne og finne den igjen når man er tilbake på plotteren? Setter pris på svar, er litt lost Redigert 22.Mai.2009 av coco (see edit history) Sitér dette innlegget Askeladden 705, 4,2L Mercruiser Link to post
880 Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 For å bruke disse kartbrikkene trenger du en spesiell kortleser fra Raymarine, mener denne koster mellom 6 -700 peng. Da kan du bruke Raytech på pc'en og overføre disse til plotteren.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jonette Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Betyr dette at waypoints osv. blir lagret på kartbrikken? Det hørtes interresant ut om det er mulig å bruke PC for å legge inn ruter (jeg har C80). Sitér dette innlegget /MS Link to post
880 Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Har også C80, etter det jeg har funnet ut er kortleseren fra Raymarine et must. Dette for å kunne lese kartet på pc. Du skal da kunne lager ruter som lagres og overføres til plotteren. Når alt er på plass tror jeg at det kan benyttes vanlige minnebrikker til å overføre data, men dette er jeg ikke helt sikker på ennu....l Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Mix Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Det anbefales ikke å lagre rutene på kartbrikken. Bruk en vanlig CF minnebrikke til å lagre rutene på, den koster nada. Og det er en Navionics brikkeleser som trengs. Den ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
coco Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Takker for svar! Er dere sikker på dette med kortleseren, at den må være fra Raymarine? Har ikke prøv ennå, men jeg kjøpte en minnekortleser for 90 kroner som kan lese compact flash (som er formatet kartbrikken er på, såvidt jeg vet) - fikk den i dag, skal prøve i morgen.. Sitér dette innlegget Askeladden 705, 4,2L Mercruiser Link to post
Jonette Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Har snust i Raymarines manual for C seien; sitat: "With a RayTech 6.0’s planner you can transfer waypoints and routes via a CF memory card. Such transfers require that the PC be connected to the display’s NMEA port via a serial data cable." Sitér dette innlegget /MS Link to post
Mix Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Takker for svar! Er dere sikker på dette med kortleseren, at den må være fra Raymarine? Nei, den må være fra Navionics. Raymarine lager ikke disse. Du må ha den avbildede Navionics leseren for å lese kartbrikken på PC. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.