Jump to content

Sabb 22hK som stopper

midnat

Recommended Posts

Riktig god aften, kjære medforumister!

Har en ferskvannskjølt 22hK Sabb. Her forleden var jeg ute og tøffet en tur i finværet. Alt var fint helt til vi på vei hjem mistet turtall på Sabben plutselig. Deretter stoppet den helt. Resultatet var at vi lå og drev i to timer før Sjøredningskorpset kom og slepet oss i land. (Ære være...!) Ved start fyrer den bare i noen sekunder før den dør igjen. Jeg tenkte at jeg muligens hadde kjørt tanken tørr, så jeg fylte på litt diesel og luftet systemet. Men med like lite resultat. Nå har jeg skiftet filter, men den fyrer ENDA mindre enn tidligere. Jeg har luftet systemet og sett at det kommer diesel etter filteret når startmotoren tørner, også til de to mutrene på røret inn til toppen. Det kommer ikke noe luft og masse diesel når jeg tørner motoren, men motoren tenner bare noen få sekunder - og det etter å ha kinnet lenge på starteren. Hva kan være galt? Kan dysene plutselig ha tettet seg? Jeg trodde disse gradvis ville ha kunnet tette seg, men ikke så momentat som jeg opplevde? Det hører med til historien at båten og motoren har stått på land i tre år, men at motoren har gått som ei klokke i to måneder uten noe problemer før dette plutselig inntrådte..

Heisann. Jeg har en Sabb G i snekka mi, og hadde en lignende opplevelse med den. Den var plutselig helt død, og jeg sjekket alt som kunne være årsaken.. heldigvis var det en gammel sjøulk i havna som tipsa meg om å sjekke om det kunne være koks i eksosrøret ut fra potta. Ganske riktig; der var det helt tett, og når jeg fikk hakket dritten ut, så starta Sabben slik som den alltid har gjort :smiley: ! Årsaken er vel dårlig forbrenning av dieselen pga dårlig forstøving?.. Jeg kjenner ikke 22 hesteren, men Sabb-motorer pleier nå alltid være til å stole på, så det kan jo være en slik banal ting som er problemet med din motor? Håper det kan være til hjelp :flag:

Bare noen sjekkpunkter:

- Kan det ha kommet vann i dieseltanken?

- Har du skrudd opp kranen fra dieseltanken til matepumpa?

- Kan matepumpa være tette av skitt (det sitter en sil der) - kan membranet til matepumpen være perforert?

- Har du lufting til tanken? Hvis ikke så oppstår det vakuum i tanken etter en stunds gange og pumpa greier ikke å suge diesel til å forsyne dieselpumpa.

- Hvordan så dieselfilteret ditt ut når du skiftet det? Mye møkk? - Kan du ha dieseldyr i tanken (grå-brun slimaktig "guffe") som tetter dieselfilter og kan skade dysene.

- Har du tappet "juret" på dieseltanken for vann / grums?

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

IKEA, ja? Hmmm, da tror jeg jeg vet hvem som står bak :smiley: .

Jeg prøver igjen: Se her om dette kan hjelpe. Potta henger på sia av blokka, med eksosrøret ned og bakover under potta(helt likt som på min motor). På min motor løsner du potta med å løsne to bolter som går gjennom potta og inn i blokka, mulig det er samme greiene hos deg. NB: Vær litt forsiktig når du skal løsne disse boltene, for de kan faktisk knekke rett av.. jeg måtte bytte begge to når jeg var for brutal.. :headbang: . Lykke til i allefall :flag: .

Oi. Er man amatør, så er man amatør. Beklager, falsk alarm. Det viste seg at jeg hadde luftet på helt feil sted på dieselrøret. Ikke rart den ikke startet da? Etter at tabben ble oppdaget, gikk det ca ett minutt før Sabben fyrte opp uten problemer. Men det er nok mye dritt på tanken og filteret gikk nok tett. Spørs om tanken bør ut snart og rengjøres. Velvel. Håper dere ikke skyter en amatør med ansvar for en Sabb... :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...