Jump to content

Wallas 3000DX tenner ikke...

alfb

Recommended Posts

På alle Wallaser jeg har sett, sitter overopphetingsvernet mellom de to utblåsingsdysene. En liten gummiknott du trykker forsiktig på.

Når du sier "mellom utblåsningsdysene" da mener du på utsiden av chassiet regner jeg med?? Har faktisk lett der, men pga slangeklemmene så kan det være jeg overså den...

Hei!

Jeg har en Wallas 3000DX som stanset da vi var ute og kjørte. Nå vil den ikke starte, dvs vifta starter og jeg hører tikkinga fra pumpa - men den tenner ikke. Etter en stund begynner den røde indikator lampa og blinke rødt og etter endel minutter stanser den.

Kan det være overopphetingsvern? I så fall, hvor finner jeg dette??

Hadde akkurat samme symptomene på min 3000dx. Byttet glødepluggen og alt var iorden igjen. Utrolig enkel å bytte...

:yesnod: Føl deg frem med fingrene. Wallasen min sitter også så krøkkete til at jeg nesten ikke kommer til den knotten.

Hmm, var nede i båten og fikk av røra, ingen knott der :headbang:

Hadde akkurat samme symptomene på min 3000dx. Byttet glødepluggen og alt var iorden igjen. Utrolig enkel å bytte...

Tja, kan jo være et alternativ (tror vel ikke så veldig på akkurat det, da den stoppet mens den var igang), men ønsker først å finne overopphetningsvernet. Det står i manualen at det er et og at de indikeres med blinkende rød lampe, men det står ingenting om hvor det ligger :confused:

Redigert av alfb (see edit history)
  • 8 måneder senere...

Har i vinter hatt en gjennomgang av varmeren min (Wallas 3000DX) da den lever sitt eget liv i forhold til når den ser for seg å avgi varme eller ei :headbang:

Den kan starte fint flere ganger uavhengig av hvor lenge den har stått siden sist og enkelte ganger er den et sant he....e å få i gang.

Nå viser det seg imidlertid at de gangene jeg har problemer har dieselen rendt tilbake til tank :eek: Er det noen som vet om det er tilbakeslagsventil i pumpa og at det i så fall kan være denne som periodisk jukser :confused:

Redigert av alfb (see edit history)

Hei,

jeg har også en kald Wallas 3000DX, jeg ringte Wallas for å få noen tips.

For å sjekke om glødepluggen er defekt kan du måle strømmen ved oppstart, den skal være ca 8A. Hvis du måler en lavere strøm så er glødepluggen deffekt.

Har ikke fått sjekket min ennå, det er for kaldt ennå....

Carat 7400 1987 solgt
Nimbus 28DC 1987 solgt

Skuteløs

Ja, det er ventil på sugeslangen, sitter ved feste på fødepumpa og de er feldig følsomme på tilførselstrykket, trakk min slange opp av tanken under drift kun for å slippe den ned i ei annen kanne og da stanset varmeren straks og begynte nedkjøling selvom det var diesel i slangen. Holder en knapp på for lav spenning på din selv om den stoppet under drift. På min har jeg "infopanel" og den stopper så og si alltid på første gløding, så restarter jeg og da er alt iorden. Påse at du har nok strøm på batteriene og prøv igjen gjerne når hovedmotor går.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...