alfb Startet 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2009 Hei! Jeg har en Wallas 3000DX som stanset da vi var ute og kjørte. Nå vil den ikke starte, dvs vifta starter og jeg hører tikkinga fra pumpa - men den tenner ikke. Etter en stund begynner den røde indikator lampa og blinke rødt og etter endel minutter stanser den. Kan det være overopphetingsvern? I så fall, hvor finner jeg dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 På alle Wallaser jeg har sett, sitter overopphetingsvernet mellom de to utblåsingsdysene. En liten gummiknott du trykker forsiktig på. Knertet en slik når jeg ikke merket noe trykk, så jeg tok i for å være sikker.... Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 På alle Wallaser jeg har sett, sitter overopphetingsvernet mellom de to utblåsingsdysene. En liten gummiknott du trykker forsiktig på. Når du sier "mellom utblåsningsdysene" da mener du på utsiden av chassiet regner jeg med?? Har faktisk lett der, men pga slangeklemmene så kan det være jeg overså den... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Føl deg frem med fingrene. Wallasen min sitter også så krøkkete til at jeg nesten ikke kommer til den knotten. Sitér dette innlegget Link to post
Scand79 Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hei!Jeg har en Wallas 3000DX som stanset da vi var ute og kjørte. Nå vil den ikke starte, dvs vifta starter og jeg hører tikkinga fra pumpa - men den tenner ikke. Etter en stund begynner den røde indikator lampa og blinke rødt og etter endel minutter stanser den. Kan det være overopphetingsvern? I så fall, hvor finner jeg dette?? Hadde akkurat samme symptomene på min 3000dx. Byttet glødepluggen og alt var iorden igjen. Utrolig enkel å bytte... Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Føl deg frem med fingrene. Wallasen min sitter også så krøkkete til at jeg nesten ikke kommer til den knotten. Hmm, var nede i båten og fikk av røra, ingen knott der Hadde akkurat samme symptomene på min 3000dx. Byttet glødepluggen og alt var iorden igjen. Utrolig enkel å bytte... Tja, kan jo være et alternativ (tror vel ikke så veldig på akkurat det, da den stoppet mens den var igang), men ønsker først å finne overopphetningsvernet. Det står i manualen at det er et og at de indikeres med blinkende rød lampe, men det står ingenting om hvor det ligger Redigert 22.Mai.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Er det denne du har? Jeg har 3200, og på den sitter knotten bak disse to utblåsningene. Sitter den et annet sted på dieselmodellen tro? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Er det denne du har? Tja, ikke helt - men ganske lik. Så står det jo da Wallas 3000DX i front.. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) Har i vinter hatt en gjennomgang av varmeren min (Wallas 3000DX) da den lever sitt eget liv i forhold til når den ser for seg å avgi varme eller ei Den kan starte fint flere ganger uavhengig av hvor lenge den har stått siden sist og enkelte ganger er den et sant he....e å få i gang. Nå viser det seg imidlertid at de gangene jeg har problemer har dieselen rendt tilbake til tank Er det noen som vet om det er tilbakeslagsventil i pumpa og at det i så fall kan være denne som periodisk jukser Redigert 31.Januar.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egro Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Hei, jeg har også en kald Wallas 3000DX, jeg ringte Wallas for å få noen tips. For å sjekke om glødepluggen er defekt kan du måle strømmen ved oppstart, den skal være ca 8A. Hvis du måler en lavere strøm så er glødepluggen deffekt. Har ikke fått sjekket min ennå, det er for kaldt ennå.... Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
alfb Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Joda, glødepluggen hos meg virker den. Problemet her er at av og til slippes dieselen tilbake til tanken og starter da selvfølgelig ikke pga dieselmangel. Andre ganger forblir dieselen i anlegget og den starter som den skal. Det er i denne sammenheng jeg lurer på om det er noen tilbakeslagsventil/membran i pumpa som periodisk svikter Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Ja, det er ventil på sugeslangen, sitter ved feste på fødepumpa og de er feldig følsomme på tilførselstrykket, trakk min slange opp av tanken under drift kun for å slippe den ned i ei annen kanne og da stanset varmeren straks og begynte nedkjøling selvom det var diesel i slangen. Holder en knapp på for lav spenning på din selv om den stoppet under drift. På min har jeg "infopanel" og den stopper så og si alltid på første gløding, så restarter jeg og da er alt iorden. Påse at du har nok strøm på batteriene og prøv igjen gjerne når hovedmotor går. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
alfb Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Holder en knapp på for lav spenning på din selv om den stoppet under drift Det var for lite strøm som var problemet i starten av tråden, men merk at det nå er nye innlegg fra i dag av. Jeg kan se at det ikke er diesel i tilførselslangen når problemet oppstår. Har forøvrig godt med strøm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.