Jump to content

Sleipner Sidepower SP55, relé slår inn, men motor går ikke


Sneila

Recommended Posts

Baugpropellen vil ikke gå. Relleet slår inn, men motoren vil ikke gå. Den trekker heller ikke noe strøm, så jeg tror ikke den sitter fast. Mistenker at den må ut, men har ikke tegninger på hvordan motor og propell henger sammen. Kan jeg løsne festeboltene mellom motor og brakett og dra den rett av? Båten ligger på vannet, så jeg tør ikke å røske så hardt.Er redd pakkboksen kan ta skade. Eller er det noen som har noen tips til videre feilsøking før jeg demonterer?Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Problemer med Sleipner Sidepower SP55 . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Link to post
Share on other sites

Ja det er bare å gjøre som sistnevnte. Dette må også gjøres vis splinten ryker, så det er greit å ha prøvd det :smiley:

Mener den inne er litt tynnere enn den ute slik at den mest sannsynelig ryker først. (vis du får en plastpose i baugpropellen f.eks)

Nye splinter skal sitte på siden av trusteren vis ikke bør du få deg noen som reserve.........

Lykke til....

Link to post
Share on other sites

Har målt spenning helt frem. Har også testet med startkabler mellom batteri og hovedpluss/minus på propellen. Siden relleet også slår inn, så burde alt av spenning være i orden. Skal teste litt i helga med forbikobling av bryter og relle. Om jeg ikke kommer noe lenger blir det å levere motoren til reparasjon. Hvordan kommer jeg til splinten? Ser at jeg har reservesplinter festet til dekselet slik en av dere beskriver.

Link to post
Share on other sites

Mix gir det ultimate råd.

 

 

sleipnerbaugpropel.jpg

 

I prinsippet skal du få 12 volt inn på A1 og A2 når du bruker fjernkontrollen/kontrollen til baugpropellen. Dersom du har 12 volt her, men savner lyd fra motoren, så kan det også være at børstene har hengt seg opp/er utslitt/mangler kontakt.

Noen ganger kan det hjelpe å kakke til elmotorhuset.

Link to post
Share on other sites

Baugpropellen vil ikke gå. Relleet slår inn, men motoren vil ikke gå.

 

Hadde samme problem som deg. Det var rele'et som var ødelagt. Jeg trodde det slo inn (det sa klikk), men det slo ikke helt inn. Fikk nytt tilsendt av Sleipner og alt var ok. Det var en serie med rele'er som det var feil på.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det er releet her også. Tok av releet og kakket litt på det. Monterte det og gjorde et nytt forsøk. Noen klikk til å begynne med, men så gikk den. Problemet er bare at nå henger releet i drift høyre posisjon. Kontakter Sleipner for nytt relè.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Undr plastlokket sitter det øverst en stor firkant med 3 kontaktpunkter på oppå, så sitter det under denne en sort liggende plastgreie som det går en haug med tynne ledninger inn i, det er vel kanskje den da.

 

Saken er at propellen min har gått sakte rundt de siste 2 gangene jeg har testet og nå klikker det bare i baugen når jeg prøver, det skjer ikke noe.

Antar at det kanskje da er dette releet som klikker da symptomene virker å være noe ala det som er nevnt i tråder her på BP.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært hos Sleipner i Fredrikstad og levert motoren, dommen er relativt grei.

Børstene og børsteholderne må byttes. Det har vært vannlekkasje eller ihvertfall ekstremt med kondens der og det var masse rust oppi der ,lagre osv var rustete og det hele så ikke mye bra ut.

Releet var også tvilskomt ala kommer og går muligens ? samma det, jeg fikk en deal på en byttemotor som er litt nyere som de har liggende til samme pris som det koster i deler + 1time arbeid så da blir det å hente en ny der i morgen tidlig og få den montert inn i "vannsengen" foran

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...