Jump to content

Hvordan tette hull i skroget på en plastbåt?

Adriansen26

Recommended Posts

Hei

Har endel spørsmål angående div oppussing ang båt.

Har kjøpt med en plast båt(29fot) som har vært på havets bunn. Her så vindt begynt å reparere den, revet ut alt innvendig, byttet motor og skal til å reparer og støpe igjen hullene på utsiden av båten, har 3 hull under vannlinjen, en stor sprekk og 2 mindre hull. Og 2 hull over vannlinjen.

Hva er den beste fremgangsmåten og hva skal jeg bruke for at disse hullene blir tette og ser bra ut?

Har støpt litt med glassfiber før men ikke på tingen som skal være under vann;)

Håper noen kan hjelpe meg på vei med dette.

Takk for alle svar

Har gjort noe av det samme med båten min, det som lønner seg hvis hullene er store er å sparkle opp skaden for så å lage en form. dette er lettest og du får et 100% resultat hvis du er nøye med sparklingen.

Ingen vits i å bruke epoksi så lenge du er nøye... bare dyrt og ikke nødvendigvis bedre :smiley:

Husk på at det må være helt tørt før du begynner.

Oppskrift:

1- Sparkle opp hull

2- Vokse skadestedet

3- Smøre med slippmiddel (kan droppes)

4- Støpe ny form 20/30cm ut fra hver side av skade

5- Merk hvor form skal ligge. Rive av form, bruk trekiler hvis den henger

6- Kutt ut skade

7- Slip deg innenfra og ut til skade slik at du går ut i en skarp kant

8- Smør form med voks 2/3 ganger + slippmiddel

9- Skru på form

10- Smør tykt lag gelcoate, la tørke

11- Støp innenfra 5-6 lag 450gr matte

12- Rive av form, bruk trekiler hvis den henger

13- Puss til.

windy_27nov_2008_056.jpg

windy_27nov_2008_053.jpg

windy_27nov_2008_009.jpg

windy_27nov_2008_011.jpg

Dette lærte jeg av en båtstøper.

Lykke til :smiley:

Hilsen Lasse

Redigert av josefsen (see edit history)

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

Det ser veldig bra ut det du har gjort der, men jeg kommer ikke til noen av hullene innen fra, så jeg må lappe em fra utsiden:( Er det da bare å slipe ned et stort område rundt hullet, og bygge seg utover med glassfibermatter helt til man har oppnåd samme tykkelse?

Hva bruker man på utsiden av glassfiberen for å få en jevn fin overflater? vanlig glassfibersparkel?

Mvh

Alexander

Du bruker glassfibersparkel eller gelcoatesparkel, jeg vil anbefale deg å forsøke så langt det går å støpe innenfra. Da får du et mye sterkere og finere resultat, det er jo bare å kappe ut det som evetuelt dekker for å komme til. Legg inn noen bilder av skaden så kan jeg veilede deg :smiley:

www.ulyd.net

Og reparere et skrog fra utsiden blir bare et totalt ubrukelig klatverk. Synes forøvrig 5-6 lag med 450g matte hørtes veldig lite ut på en 29 foter du er da ikke i nærheten av den laminattykkelsen som forlanges i foreksempel en 29 fots sjark.

Helt enig, lapping fra utsiden bør ikke forekomme. Det blir bare noe makkverk og vil ikke holde særlig godt.

Med 5 lag 450gr matte oppnår man et resultat på ca 4-5mm laminat, det skal holde men det er jo bare å legge så det munner :smiley:

Pass på å legg biter på kryss og tvers, ikke noe vits i å legge for sore matter da det blir sterkere med "strimler"

Redigert av josefsen (see edit history)

www.ulyd.net

Hei. Du snakker om at du har revet ut alt invendig. Vist du er litt usikker på hvordan du skal gå frem ville jeg ha overlatt ivertfall alt som er under vannlinjen til ett verksted. Dette går også på din forsikring av båten senere vist det skulle skje noe. NB. Har du sjekket opp slik at du ikke får problemer med å forsikre båten? Selskapene har div. forutsetninger som må være oppfylt oppimot båter som er "kaserte" Trenger ikke å være ett problem, men sjekk.

Baugpropell røret koster ca. 7 timers arbeid for ett verksted, pluss montering av baugpropell. De andre sprekkene under vannlinjen tar du en sag(bajonett) og skjærer vekk alt som er delaminert (hvitt) og sprukket. For sliping bruker du vinkelsliper med kobberskive, den groveste du finner. Verksteder er som regel glade vist de slipper slipingen så her kan du spare penger.

Litt vanskelig å se men det virker ikke som det er store jobben med sprekken du viser. Og den viser ikke på innsiden?Min anbefaling er at du river ut til du har synlighet på skroget innvendig. Her kan være ndre ting som er delaminert på innsiden som ikke viser på utsiden. feks. skott og langsgående forsterkninger.

Skal du plaste alt fra utsiden er det ingen umulighet men det koster mye mer i tid og matriell og du har mindre kontroll Vi bruker vanligvis å tenke finnish på utsiden og styrke på innsiden.

Av polyester bruker du iso under vannlinjen

Hei

Har endel spørsmål angående div oppussing ang båt.

Har kjøpt med en plast båt(29fot) som har vært på havets bunn. Her så vindt begynt å reparere den, revet ut alt innvendig, byttet motor og skal til å reparer og støpe igjen hullene på utsiden av båten, har 3 hull under vannlinjen, en stor sprekk og 2 mindre hull. Og 2 hull over vannlinjen.

Hva er den beste fremgangsmåten og hva skal jeg bruke for at disse hullene blir tette og ser bra ut?

Har støpt litt med glassfiber før men ikke på tingen som skal være under vann;)

Håper noen kan hjelpe meg på vei med dette.

Takk for alle svar

Kom til skaden innenifra, skjærte bort den siste sittegruppa bare, så var det litt lettere. :) men på baugpropellen så ble jeg fortalt at det bare var å kappe røret likt med båten og bare legge på 3-4 matter med glassfiber utenpå og litt inn i røret. Holder dette eller er det for simpelt?

Takk for gode råd!:)

Mvh

Alexander

Hei.

Kapp røret innom skroget så du får så stor radius som mulig. Jeg prøver å legge meg en par cm. innom. Vist jeg klarer mtp. bunnen.

Dette øker både effekt og minsker støy.Gjør deg ferdig på innsiden først. 3 lag med 900 med god ommskjøt er ok. Det utvendige tar du med 3-4 lag med 300g csm matter. til det ser flott ut.Husk å rille godt ut luften og matten og bruk iso polyester.

Husk å slipe godt med minimum 40 papir så du får heft.

Men igjen. Er du usikker, la en fagmann se på det.

:flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...