Jump to content

Bytte olje og filter om våren

plati1

Recommended Posts

Hei

Har en 41 a motor som eg har som rutine å bytte olje og filter før båten blir tatt på land om høsten. Høsten 2008

ble det ikke tid til å gjøre dette.

Satt på sjøen våren 2009 og tok en tur for å kjøre motoren godt varm før ole/filterskifte. Da jeg sakket ned til

ca 800 o/min. kom alarmen for lavt oljetrykk inn,dette har aldri hendt før. Byttet olje/filter og tok en tur for å

kjøre motoren varm . Da jeg kom tilbake ca. 1 times kjøring på marsjfart og sakket ned igjenn til 800 m/min.

gikk oljetrykket ned til ca. 2 bar som er det normale på min motor.

Min mening med dette er at man bør bytte olje om høsten om båten skal i opplag.

Sesongen 2008 kjørte vi ca. 150 timer..

Redigert av plati1 (see edit history)

Og min påstand er at dette ikke har noe som helst med oljeskift vår eller høst å gjøre! Hva skulle skje med den gamle olja som skulle tilsi noe slikt? Tipper overtrykksventilen din bare har vært litt treig og derfor ikke stengt skikkelig. Jeg for min del pleier å skifte olje om våren, og burde da hatt problemer hver vår hvis din teori stemmer. Men det har jeg da vitterlig ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Min mening med dette er at man bør bytte olje om høsten om båten skal i opplag.

Er vel kanskje greit å la båten overvintre med ny olje, men å påstå at problemene du opplevde skyldes manglende oljeskift om høsten er bare tull. Noen ganger har jeg skiftet olje på høsten, andre ganger på forsommeren. Har aldri merket noen som helst forskjell på hverken det ene eller det andre.

Hei det å skifte olje år vært er meget overdrevet da oljen idag er så bra at det trengs overhode ikke.De første gangene når motor er ny ja, men ikke på en gammel motor.Hvor mange timer kjører man en bil før man skifter olje det er langt mer. Så lenge det ikke er antydning til kondens på innsiden av lokket til påfylling av olje eller missfarging på olje hadde jeg vurdert å ikke skifte.

Hvor mange timer kjører man en bil før man skifter olje det er langt mer.

Er ingen motoringeniør og forholder meg kun til hva jeg har lest og hørt. På slikt vis har jeg lært at oljen bør skiftes ved jevne tidsintervall uavhengig av antall brukstimer. Videre har jeg lest et sted at det danner seg visse syrer i oljen over tid og at dette nettopp er årsaken til at man bør sikfte før opplag på høsten.

Ser at du hevder noe annet Viktor. Før jeg følger ditt råd må jeg få spørre om hvilken kompetanse du har på området?

Hei om du skifter hvert år ville jeg fylt gearet helt fult med olje på høsten for å unngå rust og korruksjon og selvfølgelig justert nivået på våren når båten skal ut.En båtmotor er veldig utsatt for galvanisk reaksjoner så det er min rutine.Selv skifter jeg vært 3år. Og når jeg tar olje skiftet så gjør jeg det på høsten å fyller det helt fult. :yesnod:

Hei det å skifte olje år vært er meget overdrevet da oljen idag er så bra at det trengs overhode ikke.De første gangene når motor er ny ja, men ikke på en gammel motor.Hvor mange timer kjører man en bil før man skifter olje det er langt mer. Så lenge det ikke er antydning til kondens på innsiden av lokket til påfylling av olje eller missfarging på olje hadde jeg vurdert å ikke skifte.

Du må ikke sammenligne en båtmotor med en bilmotor. En båtmotor går med 80 % belastning en bilmotor går med varierende belastning. En lastebil motor kan gå opptil

1 mil. km. En båtmotor tror eg ikke hadde klart det samme. Hvor mange timer kjører du motoren din før du skifter olje ?

Nå er det vel slik at de fleste motorer enten det er til maritimt bruk eller ikke har et anbefalt service intervall. Hvis en følger dette skulle det borge for et langt og lykkelig liv.

Si det til VAG eiere med 2,5 V6 TDI med noen km på nakken som må bytte kamaksler (kjempejobb) til 50K og andre VAG-biler som må bytte de hydrauliske ventilløfterene pga. at de har gått tette fordi serviceboka sier de kan kjøre optil 2 år eller og 40.000 km på Long Life oljeskiftet.

Samme sak med tiptronic kassene som i følge boka ikke har skiftintervall og havarerer som fluer, ofte ved 150-200.000 km. Når de åpnes er de så fulle av slagg og partikler at de rett og slett har gått tette.

De som likevell mot produsentens anbefalinger bytter olje og filter på disse kassene hver 60-80.000 km opplever aldri de samme problemene....

Nei, å skifte oljen er en såpass billig og viktig forsikrig mot at motorens indre og viktigste (dyreste) deler slites ut før tiden. F.eks kan en slik tiptronic kasse veiledene koste typisk fra 100-200.000 hos VAG... :crazy:

Jeg kjenner noen VAG mekanikkere, og ingen av de ville kjørt long life intervaller på sine egne biler. De sier at bytt heller olje 2-3 ganger så ofte og bruk billigere olje. Motoren har mye bedre av det.

De gutta jeg kjenner sier at "alle på verkstedet", kjøper heller Biltemas 5w40 olje til 40 kr/l og fyller på sine egne biler, selv om det er foreskrevet VW507.01 spec ojle (dyr 0w30 olje til 250 kr/l) som de får til rabbatert pris på jobben.

Etter det har jeg begynt og bytte olje og filter på mine egne biler hver 10.000 (intervall = 30.000km) og bruker Biltemas 5w40 med god samvittighet.

På båter har jeg de siste årene bytte 2 ganger i året. En gang i August i god tid før opplag, og en gang typisk i slutten av Mai en måneds tid etter utsett

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...