Renita Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Sitat:"Motor instalasjonen er kun en del av et større prosjekt, så sjøsetting blir tidligst i mai neste år. Dere er sikkert kjent med formelen; tre ganger så dyrt, og tre ganger så lang tid..." Og tre ganger så morro.................. Redigert 24.Mai.2009 av Capitanear (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg hadde tre stk bravo 3 som alle røk etter ca 50-60t kjøring. Båten veide 3800kg og ble pent kjørt i hovedsak på marsfart ca 25kn i 4-5t av gangen. Etter at det første drevet røk ble det montert drevdus men den hadde tydeligvis ingen misjon. Så ble det montert bravo 3x det første holt ca 100t og det neste 120t. Til slut ble hele båten solgt dete ble for dyrt og holde på med. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Feil Utveksling i forhold til motor er nok en av årsakene til disse havariene. Jeg kjenner til en Riviera 925 med Mercruiser V8 diesel som har høyere dreiemoment enn nevnte Peninsular og har montert et vanlig Bravo 3 drev. Denne har gått problemfritt i mange år....Dessuten er det vel også viktig at denne motoren har eksosutløp utenom drevet pga motstand og varme Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
ford4fun Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Har denne her: Bravo drev med drevkjøling.. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hei, Har ikke helt lyst til å slippe denne tråden, siden jeg liker den omtalte båten så godt. Sea ray 29 Sundancer med 2005 mod TAS-310 Peninsular og Bravo III, med drevkjøler. Motoren har nå gått 190timer med dette drevet og drevet hadde gått ca 140timer før Peninsular motoren ble inst. Utvekslingen på drevet i forhold til motor ble kontrollert av Mercruicer forhandler før inst og det ble også skiftet propeller. Sørsmålet mitt blir: Hvist dette drevet ikke tåler det kraftige dreiemomentet burde det da ikke ha røket for lenge siden? Takker for synspunkt. MVH Bjørn. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Og ryker drevet så kjøper du deg et brukt Bravo II til rundt 10.000 og monterer det Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Renita Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Og ryker drevet så kjøper du deg et brukt Bravo II til rundt 10.000 og monterer det Den tanken har slått meg også Liker båten din også, har studert den på Finn men tror at den blir litt for liten for oss da vi har tre barn. Ellers så ser det ut til å være en flott båt. MVH Bjørn. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Takker for det, båten er nå solgt. Interessen var meget stor. Båten er for liten for familie på 5, de som kjøpte var 4 og det går greit ......... helt til 3 fot syken tar deg Jeg har også vurdert 290 Sundancer som neste båt men vil nok avvente litt, tar et venteår grunnet familiesitasjonen. Selv hadde jeg foretrukket en med 4,2L D-tronic 300HK (som ligger på finn.no) enn en med Peninsular. Ikke det at jeg har noe mot Peninsular, men Mercruiser motoren blir litt mer kurant. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Octant Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Sørsmålet mitt blir: Hvist dette drevet ikke tåler det kraftige dreiemomentet burde det da ikke ha røket for lenge siden? Det er dette som er kjernen i diskusjonen, nemelig at det ikke er noen entydig og klart hendelsesforløp som kan spores tilbake til hvorfor Bravo 3 drevene ryker. Reklamen for drevene sier at de skal kunne tåle opp til 320 hk, men ingenting om hvor mye dreiemoment som de kan utsettes for. Ei heller hvor mye dreiemoment over hvor lang tid de er beregnet for. Disse diskusjonene rundt Bravo 3 drevene, minner litt om den diskusjonen som gikk på 80-tallet angående sleping av camping vogner med biler med automatkasser. Det viste seg at ikke alle biler med automatkasser hadde oljekjøler innstalert på kassene, som førte til at de havarerte etter perioder med lang og vedvarende belastning. Den gang ble det sagt at ATF oljen i automatkassene "krystaliserte" seg ved høye temparturer og fikk en slipende virkning i stedet for smørende, med havari som resultat. Hvis Bravo 3 drevene sliter med samme type problem, nemelig at det kun er overoppheting som er problemet, vil montering av en drevdusj eller enda bedre en oljekjøler, løse problemet. Men ut fra de trådene her på BP er det tilsynelatende flere ting som kan være årsaken til havariene; tyngde på båt, utveksling, propellstigning, oljetype osv. Diskusjonen rundt dette temaet blir gjerne litt for generell, og konkluderer som regel med at stor dieselmotor med Bravo 3 drev ikke er et godt parti, uten å prøve å analysere hva som er årsaken. Kom gjerne med flere synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) Det er montert Bravo 3 duopropdrev på denne motoren, er det bra? Er dette drevet bedre/sterkere en 2X ? Her går vi vel alle ut fra at det er et Bravo 3X Diesel og ikke et standard Bravo 3 drev ? Hvis ikke sååå.... Mitt Bravo 3X er komisk nok merket Bravo Two X Diesel, man kan spekulere på hva det kommer av. Antar den kan komme av at Bravo 2 og 3 har samme øvre girhus men forskjellige nedre ? Og at noen på fabrikken kanskje har satt feil dekal på... Redigert 4.Juni.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SeaRaymond Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) sovnet... Redigert 4.Juni.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Leste øya våte om dette da eg bygget sammen 7,3 literen min med et standar Bravo 3 Det har noe med hvor på turtalls skalaen dreiemomentet oppstår. Utveksling på drevet osv. Eg satte på Bravo 3 med 1.5-1 utveksling og 22 toms i stigning.Desse vart cuppet til 23. Dro alltid pent ut av sjøen og brukte flaps aktivt når eg skulle legge båten i plan. Motoren min hadde 842 -Nm i dreiemoment. Skal en være sikker med slike brutale krefter ville eg valgt Sternpower 1000 drev men da er det singel prop. Kjørte båten vel 100 - 140 timer. Drevet var gått 110 timer før eg kjøpte det. Hadde drevkjøling. Seperat eksos. Hadde også temp måler på drevet og det kom aldri opp i 140 grader F som skalaen startet på. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Octant Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hadde drevkjøling. Seperat eksos. Hadde også temp måler på drevet og det kom aldri opp i 140 grader F som skalaen startet på. Hei 'Birchwood 33', fortell litt mer om hvordan du monterte temp måler på drevet, og hvor du fikk tak i delene. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Monterte den føleren rett i hullet til øvre lufte/fylle plugg. Pumpet olje til det kom ut det hullet så skrudde eg inn føleren. Kabel måtte opp gjenom skrog. Hvor kjøpte eg den da.. hmmmmmm. Husker faktisk ikke. Var norsk leverandør. Seatronic .. kanskje.. Var vel ganske dyr da. 2-3000,- men eg var så nyskjerrig siden alle sa det ikke gikk med det drevet på den motoren.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Renita Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Sverre: Du skriver at du hadde foretrukket Mercruiser 4,2L D-tronic 300HK, er det det den i Svolvær du tenker på? Takker for svar og god helg MVH Bjørn. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Jepp! uten å ha vurdert båtene opp mot hverandre så ville jeg heller hatt den med 4,2 D-tronic. Ikke det at jeg har erfaring med noen av disse motorene men Merc 4,2 D-tronic har vært grunnstammen i Mercruiser sitt dieselprogram i mange år, og har et bra rykte. Peninsular er noe mer ukurant og blir tyngre å selge igjen og har et noe mer frynsete rykte. Noen mener at dette skyldes useriøse aktører i Norge som mariniserer bilmotorer med peninsular deler og selger dem som Peninsular. Men det vet jeg ingenting om Redigert 5.Juni.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
trikkern Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Evig eies kun et dårlig rykte! Det er flere år siden at Peninsular hadde en motorserie med feil fra produksjonen. Det er ikke tilfelle lenger. I min ungdom var Peugeot bånn i bøtta. Nå kjører jeg Peugeot og er kjempefornøyd. Jeg er like fornøyd med Peninsularen. Ryktet er svært ufortjent. Dagens motor er svært slitesterk og robust, og har rolig gange, og helt kjemisk fri for "Luriumelektronikk" a'la dagens Volvo Penta. Peninsular etter 2003 trenger du ikke være bekymret for. Den gangen Peninsular hadde feilserien løp den norske forhandleren fra ansvaret sitt. Men de som kontaktet fabrikken direkte fikk hjelp. "Bilmotor-ryktet! Ikke riktig. Dette ryktet henger sammen med at noen forhandlere importerte industrimotorer for å unngå Hk-avgiften, for deretter å montere på mariniseringsutstyret. Industrimotorene var samme GM-blokka som Peninsular mariniserte selv. Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Vi hadde problemer med å starte vår nå, men bytta til Optima batteri og elektrisk biltema drivstoffpumpe. Virker som at den mekaniske pumpen ikke matet nok, og var trolig defekt.. Erfaringen vi sitter igjen med er at den er mye kvikkere opp i fart, går mye reinere, ryker betydelig mindre under pådrag og når lett maxfart på 27knop... Ingen problem å marsje i 14knop nå, mot 11 tidligere.. Sitér dette innlegget Link to post
audun83 Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Fart hei trikkern ka fart får du paa baaten og ka proppel har du på den Sitér dette innlegget Link to post
audun83 Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Ka som var gale med peninsular som er laget før 2003 da? Sitér dette innlegget Link to post
Gonsjo Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Jeg har en Peninsular 400TA-310 fra 2005, kjøpte båten for 2 år siden, Den ryker en del ved oppstart av kald motor selv om jeg gløder. Hva kan det komme av ? På dieselpumpen er det en justeringskrue, hvilken fungsjon har denne ? Har desverre problem med å legge til bilde. Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 jeg hadde en gm 6.5 kommer aldri til å anskaffe meg en slik igjen, etter 500 timer totalhavari. https://baatplassen.no/i/topic/120627-gm-hammerhead-300-veiven-brakk-i-2/ Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Har også hatt Peninsular 6,5l som vistnokk skulle være 350 HK. Motoren fungerte forsåvitt greit så lenge jeg hadde den. Skiftet en del glødeplugger og loddet oljekjøleren men ellers ingen problemer. Være var det med det Mercruser drevet som sto på båten det holt ikke mange timene mellom vær repprasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 I edruelighetens navn bør man kanskje nevne at motoren din som knakk veiva verken er GM 6.5 marine eller Peninsular Motors. Men på bilene som hadde motorer trimmet til 160/180 hk, var det ikke herdet veiv. Det var to produsenter, GM og Iveco (etter husken) som ikke leverte nitrittherdede veiver. Dette ble jeg gjort oppmerksom på av Sarpsborg Motorverksted AS den gangen jeg bygget opp motoren min. Veiven min ble sendt bort for nitrittherding, og det kostet et par tusen kroner. Og den sikkerheten la jeg inn på en GM 6.2L som er trimmet NED til 140 hk. Kostnaden for å få et vesentlig bedre produkt er i dette tilfellet ikke stor. Når det gjelder eksosrøk, så avgir min GM 6.2L null eksosrøk, utenom damp i spesielle værsituasjoner. Disse forskjellige GM'ene blir levert med et antall forskjellige dieselpumper. Hvilken Gonsjo har aner jeg ikke. Det er en del justeringer for turtall og mengde. En mail til Peninsular vil kanskje være den rette veien. Jeg tror de er flinke til å besvare forespørsler fra brukere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 (redigert) Hva kan være galt her tro? Redigert 27.Februar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.