Jump to content

Båt tilsalgs uten ce godkjent motor, hva risikerer en ved kjøp?


Suzumar

Recommended Posts

Kan ikke så mye om dette, men er iallefall enig med deg om at det var en flott båt til en gunstig pris. Fine linjer på disse båtene. Mange hevder at det er fornuftig at motoren er ferskvannskjølt eller bygger om til dette.

 

Vedr CE-merking så finner du info her fra Sjøfartsdirektoratet.

 

Fra 16. juni 1998 har det vært krav om at fritidsbåter skal være CE-merket.

 

"Fritidsbåter med skroglengde på mellom 2,5 og 24 meter, skal være CE-merket før disse kan settes på markedet eller tas i bruk for første gang i EØS-området. Fritidsbåter som importeres fra land utenfor EØS-området, må derfor som hovedregel CE-merkes før disse kan settes på markedet eller tas i bruk i Norge."

 

Dette gjelder selve båten og da er vel denne OK. Motor skal CE-merkes etter 2006, etter det jeg har forstått.

 

Her kan sikkert mange andre bidra med mer info! :smiley:

 

Denne var forøvrig noe tynn i annonsen: "Båten er registrert i småbåtregisteret, og kan derfor belånes." :smiley:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Men altså, hva risikerer en dersom en kjøper og tar i bruk denne båten uten å bry seg noe mer om at motoren ikke er godkjent?

Du kan risikere å ikke få lov til å bruke den før du har fått CE-godkjent motoren. I verste fall kan dette bety at du må installere ny CE-godkjent motor.

 

Mer info hos Sjøfartsdirektoratet

Se spesielt linkene nederst på sida. På den første kan man f eks lese:

Motorer som ikke er CE-merket kan benyttes i fritidsfartøy som ble tatt i bruk i EØS-området før 1. januar 2006.

 

Det er mye som tyder på at denne båten er privatimportert etter 1.1 2006...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Det er ingen ting som heter CE-godkjent. Men CE-merket.

Er det ikke slik da, at båten/motoren skal være CE-merket, og da oppfyller den visse normer.

Hvis den ikke er CE-merket må båten kontrolleres og godkjennes av autorisert instans for å få CE-merke. (dyrt!)

Tror nok at det kjører mange båter rundt uten å være CE-merket. Hvem er det som skal kontrollere at vi har CE-merket da? Politi? Tollvesenet?

Link to post

Det er sannsynligvis ikke noe problem med båten rent bruksmessig, sjekk om det kan bli problemer med forsikring dersom ikke alt er ce merket. Siden båten er registrert i småbåtregisteret, er det da noe, men jeg tviler på at det gir deg mulighet for å ta pant i båten. Det gjelder båter som er registrert i skipsregisteret. Det blir nok først og fremst når du skal selge båten igjen at du får problemer med denne mangelfulle merkingen, som deg selv, vil andre kjøpere være skeptisk til dette, og du vil både ha en båt som er vanskelig å selge, samt at den må selges billigere enn tilsvarende båter med papirene i orden.

Link to post

Er det ikke derfor den står tilsalgs for en såpass lav pris allede da? Ville nå tro at en slik båt ville være noe dyrere enn 370 000.- med alle papirer i orden.

Selv hadde jeg ikke brydd meg noe som helst om å bruke en motor av kjent merke, selv om ikke denne EU-koden står klistret på den. Mercruiser er nå Mercruiser uansett da........

Link to post
Hvem er det som skal kontrollere at vi har CE-merket da? Politi? Tollvesenet?

 

Fra dokumentet CE-MERKING - FRITIDSBÅTER

Import av fritidsbåt

Før fritidsbåter kan settes på markedet eller tas i bruk i EØS-området for første gang, skal disse være CE-merket. Dette gjelder som hovedregel enten båten produseres i EØS-området, eller importeres fra et land utenfor EØS-området (tredjeland), om båten er ny eller brukt. Importeres båten fra et tredjeland, må båten CE-merkes selv om den kun er til eget bruk og selv om det finnes fartøyer av samme type eller modell på EØS-markedet. Fritidsbåter som omfattes av kravene til CE-merking og som importeres uten CE-merke, vil bli stoppet i tollen2. Man har da valget mellom å CE-merke båten (gjennomføre etterkontroll), eller sende den ut av EØS-området.

(min utheving)

Her tipper jeg det er problemer med Tollvesenet, ja...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Og tollvesenet kødder man ikke med......

Konklusjonen må være at dersom båten er i papirmøllen til tollvesenet så vil en slite helt til en har skiftet motor. Dersom båten er anonym og ikke i noens søkelys så vil en sansynligvis kunne bruke denne uten problemer i lang tid framover. Problemer vil først dukke opp ved salg.

Verdt prisen? Bare dersom en er innstilt på å skifte motor en gang i framtiden.

Link to post

Synes dette vireker noe merkelig, men det er ikke første gangen jeg synes.. Om denne båten er CE merket i 2008, registrert i småbåtregistret(som krever HIN) og papirene er i orden.... så er det bare å komme seg utpå fjorden.... Det er ikke slik at motor og båt CE merkes hver for seg på en båt med innenbordsmotor, der CE merkes hele pakken samlet. Riktignok er det på nyere innebordsmotorer gjerne ett eget CE merke på motoren også, men skal uansett CE merkes under ett som en total pakke(båt og motor)

 

En telefon til selger kunne avklart spørsmål og samsvarserklæringen kunne vært greit å sjekket før en kjøpte båten.... Jeg tror det er minimale farer med å kjøpe denne båten om samsvarerklærinmgen er slik den skal være og at båten er CE merket av et annerkjent kontrollorgan her i Norge.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Mitt første inntrykk er at salgsanonsen er skrevet litt finurlig. - Men den kan selvfølgelig være korrekt.

Jeg ville først og fremst ha bedt om å få se tolldeklareringen i Norge.

Formuleringen "Båten er registrert i småbåtregisteret, og kan derfor belånes" kjenner jeg ikke fra før.

Jeg trodde utelukkede at det var registreringen av båten i skipsregistrene (NOR) som gå mulighet for lån med pant i båten.

Jeg ser at anonsen opererer med landstrøm - kanskje greit å avklare om det er 220 volt?

Link to post

Eller du kan selvsagt kjøpe båten, hive ut motoren og la meg kjøpe den forferdelig rimelig, og sette inn en dieselmotor... :lol::lol::lol:

 

Det du kan gjøre, er å ringe tollvesenet og spørre om de har noen anmerkninger på denne båten da du vurderer kjøp.

Da vil de opplyse om de i det hele tatt har denne båten i sitt falkeblikk, det er slett ikke sikkert.

 

Når det gjelder forsikringsselskapet, så krever vel de streng tatt ikke annet enn at båten er registrert i småbåtregisteret? Var hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg kontaktet dem

Link to post
Eller du kan selvsagt kjøpe båten, hive ut motoren og la meg kjøpe den forferdelig rimelig, og sette inn en dieselmotor... :lol::lol::lol:

Hvis problemet er (som jeg antar) at båten er tatt inn i EØS etter 1.1. 2006, og motorfabrikanten ikke var CE sertifisert på det tidspunktet da motoren ble produsert, så er faktisk dette en mulighet.

 

Fra CE-MERKING - FRITIDSBÅTER:

Motorer som ikke er CE-merket kan benyttes i fritidsfartøy som ble tatt i bruk i EØS-området før 1. januar 2006.

Dvs hvis du har en kjøper til motoren, så kan han installere den uten problemer i sin båt, hvis båten ble tatt i bruk i EØS før 1.1. 2006.

 

Så spørs det da om prisen du må betale for båten er gunstig etter at du har betalt installasjon av ny motor og trukket fra salgssum for gammel motor...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Førstereisgutten:

Og Småbåtregisteret forlanger at du skal dokumentere tidligere eiere bakover til kjøpt ny! :nonod:

Det kunne ikke jeg, da båten er bruktimportert fra USA. Derfor er den ikke registrert i Småbåtregisteret. Men hva svarten skal registeret med hvem som kjøpte båten ny i 1991 i Pennsylvania? Det bør stoppe ved norsk importør. Men forsikringsselskapet har ikke bedt om reg.nr. engang. (IF).

 

Ellers:

Båt eller motor, ny eller gammel som importeres fra USA er ikke CE-merket! Det gjøres av importøren i Norge. USA anerkjenner ikke dette CE-merkingsopplegget, da de har sitt eget godkjenningssystem. Det står imidlertid ofte på nye motorer importert fra land utenom EØS at de er bygget i henhold til bestemmelser og normer som korresponderer med Europeiske.

 

Denne uenigheten er basert på proteksjonisme og handelspolitisk tullball, og har ingen ting med at båter / motorer fra andre land er dårligere bygget. USA-bestemmelsene står ikke tilbake for Europeiske, men på enkelte områder er de faktisk strengere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...