Jump to content

70 hk på en Skibsplast 605 holder det?


Skipper Båtløs

Recommended Posts

I brosjyren til Skibsplast står det om 605;

 

605 går bra med 90hk, men tar gjerne en 135hk for de som ønsker noe ekstra.

 

Selv anser jeg 70hk som alt for lite og den vil også være langt vanskeligere å selge igjen enn en båt med 90hk eller mer. At en del produsenter, eller forhandlere, annonserer denne båten og andre tilsvarende båter (som f.eks den Morgan5350 som jeg selv har) med noe jeg anser som for liten motor skyldes konkurranse og for å få lavest mulig listepris.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det jeg gjorde var å kjøpe en Skibsplast 605 med liten motor til god pris, byttet inn motoren i ny 115hk med garanti. Total prisen ble for meg med ny motor kr.265.000,- (ga kr.45000,- i mellom, fikk da med nytt ledningsnett og instrumenter). Brukte 70hk til 90hk 4takt er ganske populære brukt, du får derfor en god innbyttepris.

 

Jeg har nå eid båten i 5år og er kjempefornøyd med båt og motor. Med 115hk får jeg toppfart målt med GPS på 37knop i ferskvann. Båten veldig ledig å lett i marsfart på 32-34knop.

 

Jeg var tidlig på våren litt gira på ny båt, men under besøket på båtmessa i år kom jeg fram til at ingen båt i klassen 19-21fot frister meg!

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Men jeg ville nok selv gått for en 150HK'er på en såpass stor båt...

Enig i at 70 Hk er i knappeste laget for 605. 150 Hk er derimot i overkant og mer enn standard 605 er godkjent for. Det er bare den forsterkede offshoreversjonen av 605 som er godkjent for 150 Hk. Storebror 655 med pluss en halv meter i lengde har forøvrig også 150 Hk som maks godkjent motor.

Link to post

70 hester er altfor lite. Kjøpte en planende 19 foter i fjor (Quicksilver Pilothouse 580) med 75 hester. Jeg solgte den raskt igjen hovedsakelig for jeg fant ut at motoren var for svak. Gå for 135 hester, du.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

115 er nok den ideelle motoren, da blir dama imponert :wink:

Da greier båten 37-38 knop ifølge annonsene, altså 8-10 knop mere enn med 70 hk og det fortjener den.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Samme tilfelle er det med Uttern 52. Den ble levert i bøtter & spann med 60hk 4-takt i 2004-2005 noe som var i grenseland. Nå leveres den i stor grad med Optimax 75.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...