Skipper Båtløs Startet 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2009 Har kikket på noen Skibsplast 605 til under 200000, men de har oftest 70 hk...er redd det er litt for lite, eller hva mener "ekspertisen" her Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 70 hk på 20 fot er for lite. minimum 90 Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 70 HK'er blir for snaut ja... På den båten mener jeg det absolutt minste bør være 90 HK'er. Men jeg ville nok selv gått for en 150HK'er på en såpass stor båt... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Skipper Båtløs Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Er jo litt merkelig at Skibsplast utstyrer de med 70 hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 I brosjyren til Skibsplast står det om 605; 605 går bra med 90hk, men tar gjerne en 135hk for de som ønsker noe ekstra. Selv anser jeg 70hk som alt for lite og den vil også være langt vanskeligere å selge igjen enn en båt med 90hk eller mer. At en del produsenter, eller forhandlere, annonserer denne båten og andre tilsvarende båter (som f.eks den Morgan5350 som jeg selv har) med noe jeg anser som for liten motor skyldes konkurranse og for å få lavest mulig listepris. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Båtløs Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 ja har fått med meg at skibsplast anbefaler fra 90 hk...men det er vel som du sier...mindre motor...lavere pris. Mange båtkjøpere tenker bare pris,og ikke motorkraft Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 om du bare skal bruke båten aleine så går det vel med nød og neppe. men særlig økonomisk er det heller ikkje da det blir flatt jern støtt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 barna er store...kjerringa har reist, så det blir bare meg og eventuelt et nytt kvinnfolk som jeg har på prøve Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Det jeg gjorde var å kjøpe en Skibsplast 605 med liten motor til god pris, byttet inn motoren i ny 115hk med garanti. Total prisen ble for meg med ny motor kr.265.000,- (ga kr.45000,- i mellom, fikk da med nytt ledningsnett og instrumenter). Brukte 70hk til 90hk 4takt er ganske populære brukt, du får derfor en god innbyttepris. Jeg har nå eid båten i 5år og er kjempefornøyd med båt og motor. Med 115hk får jeg toppfart målt med GPS på 37knop i ferskvann. Båten veldig ledig å lett i marsfart på 32-34knop. Jeg var tidlig på våren litt gira på ny båt, men under besøket på båtmessa i år kom jeg fram til at ingen båt i klassen 19-21fot frister meg! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
kjellsea Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 (redigert) en bekjent av meg kjøpte 605 med 70Hk,det var ikke nok motor og han byttet til 115 Hk og er kjempefornøyd,går veldig lett med den motoren og bruker lite fuel Redigert 23.Mai.2009 av kjellsea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Ja da vet jeg at jeg skal styre unne, selv om den ligger 10-20 tusen under andre i pris Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Tja, hvorfor ikke prute, hvis selve båten er kjempefin, - selg 70-hesteren, kjøp en ny 115-hester og sett på. Bruk kalkulatoren og finn ut hva som gir mest / best båt og motor for pengene? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Og skal du holde på dama må du sikker ha 90..... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Helge Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Men jeg ville nok selv gått for en 150HK'er på en såpass stor båt... Enig i at 70 Hk er i knappeste laget for 605. 150 Hk er derimot i overkant og mer enn standard 605 er godkjent for. Det er bare den forsterkede offshoreversjonen av 605 som er godkjent for 150 Hk. Storebror 655 med pluss en halv meter i lengde har forøvrig også 150 Hk som maks godkjent motor. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Det er bare den forsterkede offshoreversjonen av 605 som er godkjent for 150 Hk. Så vidt jeg husker så har dette skroget en dypere v-bunn samt et "step"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fanafjord Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 70 hester er altfor lite. Kjøpte en planende 19 foter i fjor (Quicksilver Pilothouse 580) med 75 hester. Jeg solgte den raskt igjen hovedsakelig for jeg fant ut at motoren var for svak. Gå for 135 hester, du. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
ultra1 Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Grunnen til at del 605 har 70hk, er at det var den første "store" 4-takteren suzuki kom med. 90/115 kom en liten stund etterpå, ble da vanlig å sette på det i stedet for. Klare vel knapt 30knop med 70 under gode forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Vil være ille å investere så mye penger, og så ikke kjøpe motor nok til at du får båten opp av havet når den er litt grodd eller du har med en ekstra passasjer. Minst 90Hk, helst mer. Det får du igjen for i drift og når du evt. skal selge igjen. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Teerex Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) 115 er nok den ideelle motoren, da blir dama imponert Da greier båten 37-38 knop ifølge annonsene, altså 8-10 knop mere enn med 70 hk og det fortjener den. Redigert 24.Mai.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
VannTro Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Samme tilfelle er det med Uttern 52. Den ble levert i bøtter & spann med 60hk 4-takt i 2004-2005 noe som var i grenseland. Nå leveres den i stor grad med Optimax 75. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.