Jump to content

Jabsco pumpedo vil ikke pumpe.

Petterøe

Recommended Posts

Har et jabsco pumpedo (manuell pumping ) med tilhørende septiktank. Doet har en sånn vender - vann inn / dritt ut. Problemet er at pumpefunksjonen ikke fungerer, hverken ut eller inn. Jeg pumper, men systemet gir ingen motstand,- pumpa virker å gå i luft uten sugeeffekt. Har søkt i kategorier for å se om det finnes gamle innlegg om akkurat dette, men kunne ikke finne noe.

Har noen et godt råd for å løse problemet ?

Det kan være pumpestempelet som har sluppet taket i stanga men mest sannsynlig en ventil som har tatt kveld. Kjøp den et overhalingssett og skru sakene fra hverandre. Det er enkle saker og ventilene varer ikke evig. Om det er noe som kan repareres uten å skifte deler kan du jo ha settet liggende til du trenger det........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei,

Som SveinHa sier er dette enkle saker. Jeg har et lignende toalett og har hatt litt kluss med at tetningen rundt pumpestempelet er en gummiring som ligger i et spor i stempelperifierien. Etter noen år begynner denne ringen å bli tørr, den mister sin fleksibilitet og dermed tetter den ikke ordentlig mot cylinderveggen.

Ringen burde sikkert ha vært skiftet med noen års mellomrom, men jeg har holdt den OK med å ta den ut av og til, gni den godt inn med silicongrease og montere sammen igjen  -  enkelt og rimelig.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hej !

Biltema säljer ett komplett pumphus för 279:-

Bilde

er det noen som vet om dette passer til Par/Jabsco toaletter ?

Hei

Det er jeg ikke sikker på, men jeg kjøpte et slikt pumpehus fra biltema da det var like billig som pakningsett fra andre leverandører det funker helt fint.

På min toalett skal pumpa festes med 3 skruer 2 mot toalettskåla og en på utsiden.

Pumpa fra biltema skal festes med 4 skruer. Løste det med å borre et hull mellom de to på pumpa. Ble tett og fint.

Haig

• 3 uker senere...

Kan det ligge en bæsj i den ene klaffen? Den første drittjobben jeg hadde for 45 år siden hos "gamleFritjof" på Killingen var å dra ut et damebind "med nogo attåt" ut av den ene ventilen på en kundedass. Det var den første gangen jeg fikk vite hva et "damebind" var- og dets funksjon, i detalj. Under megen latter og morskap overfor en meget grønn-i-trynet-konfirmant.

Moralen må bli; Søk under "damebind". Slik var det i hvertfall i gamledager.

Alså: Lekkasje i ventil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...