TerjeS Startet 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2009 Har problemer med ladingen på min 2005 mod. Suzuki DT30 m. el.start. Har søkt uten å finne svar på det jeg lurer på. Er nesten helt blank når det gjelder lading med båtmotorer. Har ellers ok peil på el. Problemet er at voltmeteret ikke viser mer spenning enn hva som er på batteriet. Kun på bunn gass får jeg spenning opp i mot 13 V. Dette er vel også for lite? Den skal vel lade også på tomgang? Båten og motoren er ny for meg i år, og har derfor ingenting og sammenligne med. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal måle for å finne ut hva som er galt. Vet ikke hvordan noen ting ser ut av elektriske komponenter i motoren, så gode forklaringer trengs Det er koblet en tykk + kabel fra batteri, og til noe jeg vil anta er startreleet? På samme kobling sitter det en hvit kabel m. 30 a sikring. Er det denne som gir lading? Batteriet er forresten helt nytt. Trodde at det var det som var feilen da det ikke funket med det gamle. Er det noen som har koblingsskjema til denne motoren? Håper noen kan hjelpe meg med probleme mine. Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Hei En kamerat av meg stusset også på dette da vi sjøsatte båten hans i dag. Voltmeteret viste litt over 12v og ved pådrag av motor ca 13v. Hans motor er riktignok en DF30 (2002), men lading/strøm er jo prinsippet det samme. Vet ikke hvor godt kalibrert disse instrumentene er, men kan jo kanskje være en ide og teste ladespenningen med et multimeter. Muligens det er avvik fra forskjellige instrumenter og at ladingen er ok? Vi skal uansett teste ut dette Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
TerjeS Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 (redigert) Jeg har målt med multimeter og. Har målt på motoren der hvor den tykke kabelen er koblet til. Fikk samme resultat der som det voltmeteret viser (er koblet til batteriet). Redigert 23.Mai.2009 av TerjeS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeS Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Med batteri frakoblet måler jeg 15-16 V. Når jeg kobler til batteriet måler jeg 12,5 V. Er dette normalt, eller er det noe som ikke er som det skal?? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Les brukermanualen. Der står det noe om dette. Det er ivertfall en beskrivelse rundt dette og en ledning med sikring som må være korrekt tilkplet på min nye 150 hkèr. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeS Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Har ikke brukermanualen.. Kanskje noen som har til denne motoren?? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Hei! Jeg kjenner ikke denne motoren, men den har vel sannsynligvis spenningsregulator for ladespenningen(?). Jeg tolker det du skriver som at motoren kan ha blitt kjørt uten tilkoblet batteri? I så fall er det visse muligheter for at likeretter og/eller regulator kan ha gått "føyken". Hvorvidt disse er "pakket" i en og samme fysiske enhet eller er to separate komponenter på denne motoren, vet jeg ikke. Hvis batteriet er oppladet, og ladespenningen ikke varierer/øker fra tomgang og når motoren går med litt turtall, så tyder det på at det kun er batterispenningen du måler. Dette indikerer manglende lading fra motoren, og sannsynlig feil på en av de to komponentene jeg nevner foran her. Tror jeg ville tatt en telefon og rådført meg litt med en Suzuki-forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeS Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Motoren har separat likeretter. Kommer to ledninger fra innunder svinghjul som går inn på denne. Så går det en til jord og den nevnte hvite til +, til ledningen som går til batteriet. Slik jeg forstår det da, er det ingen regulator koblet til? Spennigen øker til ca. 12.8 V når jeg ruser motor (batterispenningen var 12,5V). Kan jo være at dette er normal ladespenning på denne motoren, men har forstått det slik at det er vanlig med ca. 14 V. Var i kontakt med min lokale Suzukiforhandler i dag, men det var det ikke mye hjelp å få. Virket ikke som de har eget verksted engang..... Det må vel være en måte man kan måle om komponentene fungerer, slik at man slipper å bytte ut komponenter som funker? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Her på denne linken finner du mer informasjon om ladekretsen på en utenbordsmotor - i hvert fall hvordan den vanligvis er oppbygget på litt eldre 2-taktere. Her kan du også lese litt om hvordan merkingen på tilkoblingspunktene er på en likeretter (4 punkter), og hvordan du eventuelt kan sjekke med et ohm-meter om likeretteren er OK. Dette betinger imidlertid at likeretteren ikke er innebygd i en felles enhet med regulator, for da får du neppe tilgang til målepunktene for diodene. Jeg trodde i utgangspunktet at det var spenningsregulator på motoren din, siden den er såvidt ny og vel også 4-takter(?), men kjenner den som sagt ikke. Det er sikkert andre her som vet mer om dette. Dersom batteriet er noenlunde oppladet, burde motoren klare å gi en ladespenning på mer enn 12,8V hvis alt går riktig for seg. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeS Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) Takk for infoen om målingen av likeretter Arvid! Målte følgende: Med minus på baksiden av "trekanten" (Pluss på baksiden i parantes): Jord- rød fra ladespole 2.1 (1.34) Jord- gul fra ladespole - (1.28) Rød- hvit til batteri - (1.13) Gul- hvit til batteri - (1.28) Der det står - fikk jeg ingen kontakt. Alle målingene er gjort med ledningene frakoblet. Slik jeg forstår det, er det noe galt med dioden mellom jord og den røde ledningen?? Den slipper strømmen feil vei? Eller er jeg ute og sykler?? (PS. Det er en to-takter Arvid) Redigert 27.Mai.2009 av TerjeS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Se det, ja! Jeg er enig i antagelsen din om mulig feil i dioden mellom rød fra ladespole og plussutgangen. Slik jeg forstår målingene dine leder den i begge retninger. Da er det nok bare å få tak i en ny brolikeretter. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeS Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Har bestilt en ny en i fra ELFA. Håper det er riktig, men jeg så at akkurat denne var anbefalt flere steder her på baatplassen.no. Likeretter Fikk bestilt den gjennom jobben, så da håper jeg den kommer før helga Har lest at disse bør monteres på alu.plate m. kjølepasta?? Takk for hjelpen så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Jeg får ikke opp noen informasjon om en spesifik likeretter på den linken du viser til. Du må sette inn en likeretter som minimum klarer den strømmen som ladespolen kan gi. Jeg vil anta at dette ligger i området maks. 6-7 ampere(?). - og ja, den bør nok monteres slik at en får kjøling. Får håpe dette gjør susen! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
TerjeS Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Den er 15A. Sikkert overdimensjonert, men det er den jeg har sett blitt anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeS Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Prøvde med en ny likeretter nå. Samme resultat. Så vidt den stiger over batterispenning når jeg ruser. Målte den gamle på nytt, og får nå resultatene jeg skal ha. Må ha kommet borti med fingeren eller noe når jeg har målt. Noen som har noen flere ideer?? Hvor mye ACV bør jeg ha fra spolen?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.