Jump to content

Problemer med lading Suzuki DT30

TerjeS

Recommended Posts

Har problemer med ladingen på min 2005 mod. Suzuki DT30 m. el.start. Har søkt uten å finne svar på det jeg lurer på. Er nesten helt blank når det gjelder lading med båtmotorer. Har ellers ok peil på el.

Problemet er at voltmeteret ikke viser mer spenning enn hva som er på batteriet. Kun på bunn gass får jeg spenning opp i mot 13 V. Dette er vel også for lite? Den skal vel lade også på tomgang? Båten og motoren er ny for meg i år, og har derfor ingenting og sammenligne med.

Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal måle for å finne ut hva som er galt. Vet ikke hvordan noen ting ser ut av elektriske komponenter i motoren, så gode forklaringer trengs :crazy: Det er koblet en tykk + kabel fra batteri, og til noe jeg vil anta er startreleet? På samme kobling sitter det en hvit kabel m. 30 a sikring. Er det denne som gir lading?

Batteriet er forresten helt nytt. Trodde at det var det som var feilen da det ikke funket med det gamle.

Er det noen som har koblingsskjema til denne motoren?

Håper noen kan hjelpe meg med probleme mine.

Hei

En kamerat av meg stusset også på dette da vi sjøsatte båten hans i dag. Voltmeteret viste litt over 12v og ved pådrag av motor ca 13v. Hans motor er riktignok en DF30 (2002), men lading/strøm er jo prinsippet det samme. Vet ikke hvor godt kalibrert disse instrumentene er, men kan jo kanskje være en ide og teste ladespenningen med et multimeter. Muligens det er avvik fra forskjellige instrumenter og at ladingen er ok? Vi skal uansett teste ut dette :smiley:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Hei!

Jeg kjenner ikke denne motoren, men den har vel sannsynligvis spenningsregulator for ladespenningen(?).

Jeg tolker det du skriver som at motoren kan ha blitt kjørt uten tilkoblet batteri? I så fall er det visse muligheter for at likeretter og/eller regulator kan ha gått "føyken". Hvorvidt disse er "pakket" i en og samme fysiske enhet eller er to separate komponenter på denne motoren, vet jeg ikke.

Hvis batteriet er oppladet, og ladespenningen ikke varierer/øker fra tomgang og når motoren går med litt turtall, så tyder det på at det kun er batterispenningen du måler. Dette indikerer manglende lading fra motoren, og sannsynlig feil på en av de to komponentene jeg nevner foran her.

Tror jeg ville tatt en telefon og rådført meg litt med en Suzuki-forhandler.

Motoren har separat likeretter. Kommer to ledninger fra innunder svinghjul som går inn på denne. Så går det en til jord og den nevnte hvite til +, til ledningen som går til batteriet. Slik jeg forstår det da, er det ingen regulator koblet til?

Spennigen øker til ca. 12.8 V når jeg ruser motor (batterispenningen var 12,5V). Kan jo være at dette er normal ladespenning på denne motoren, men har forstått det slik at det er vanlig med ca. 14 V.

Var i kontakt med min lokale Suzukiforhandler i dag, men det var det ikke mye hjelp å få. Virket ikke som de har eget verksted engang.....

Det må vel være en måte man kan måle om komponentene fungerer, slik at man slipper å bytte ut komponenter som funker?

Her på denne linken finner du mer informasjon om ladekretsen på en utenbordsmotor - i hvert fall hvordan den vanligvis er oppbygget på litt eldre 2-taktere. Her kan du også lese litt om hvordan merkingen på tilkoblingspunktene er på en likeretter (4 punkter), og hvordan du eventuelt kan sjekke med et ohm-meter om likeretteren er OK. Dette betinger imidlertid at likeretteren ikke er innebygd i en felles enhet med regulator, for da får du neppe tilgang til målepunktene for diodene.

Jeg trodde i utgangspunktet at det var spenningsregulator på motoren din, siden den er såvidt ny og vel også 4-takter(?), men kjenner den som sagt ikke. Det er sikkert andre her som vet mer om dette.

Dersom batteriet er noenlunde oppladet, burde motoren klare å gi en ladespenning på mer enn 12,8V hvis alt går riktig for seg.

Takk for infoen om målingen av likeretter Arvid!

Målte følgende:

Med minus på baksiden av "trekanten" (Pluss på baksiden i parantes):

Jord- rød fra ladespole 2.1 (1.34)

Jord- gul fra ladespole - (1.28)

Rød- hvit til batteri - (1.13)

Gul- hvit til batteri - (1.28)

Der det står - fikk jeg ingen kontakt. Alle målingene er gjort med ledningene frakoblet.

Slik jeg forstår det, er det noe galt med dioden mellom jord og den røde ledningen?? Den slipper strømmen feil vei? Eller er jeg ute og sykler??

(PS. Det er en to-takter Arvid)

Redigert av TerjeS (see edit history)

Jeg får ikke opp noen informasjon om en spesifik likeretter på den linken du viser til.

Du må sette inn en likeretter som minimum klarer den strømmen som ladespolen kan gi. Jeg vil anta at dette ligger i området maks. 6-7 ampere(?).

- og ja, den bør nok monteres slik at en får kjøling.

Får håpe dette gjør susen! Lykke til!

Prøvde med en ny likeretter nå. Samme resultat. Så vidt den stiger over batterispenning når jeg ruser.

Målte den gamle på nytt, og får nå resultatene jeg skal ha. Må ha kommet borti med fingeren eller noe når jeg har målt.

Noen som har noen flere ideer?? Hvor mye ACV bør jeg ha fra spolen??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...