Jump to content

Drivstoffiltrering, spørsmål til Lotus, andre er o


Haba

Recommended Posts

:yesnod::flag:

 

Hei !

Ønsker å sikre meg best mulig for motorkutt under gange i urolig sjø og har derfor lest det jeg har kommet over av innlegg om emnet, særlig har jeg festet meg ved Lotus sine synspunkter.

Jeg har en Yanmar motor 96 HK. Drivstofflinjen består av en vanlig, lukket-metall vannavskiller (Lucas) uten filter og deretter føger Yanmars originale filter med innebygget vannavskiller og varsler.

Har nå tenkt å skifte ut vannavskilleren med en Racor FG 500 kombinert vannavskiller/filter med finhetsgrad 10 eller 30 micron. Med er kommet i tanker om at kanskje dette er å overdrive og at jeg vil skyte spurver med kanon.

Skal jeg beholde dristofflina som nå eller endre den som tenkt ? Takknemmelig for raskt svar, skal på ferie.

 

mvh

Haba

Link to post

Hei Haba.

Ikke noe problem med å benytte din nåværende løsning. Bytter du vannutskilleren med en Racor 500, blir du fort 2000 kroner fattigere, men du får noen kjekke gevinster.

Du får det litt bedre, litt sikrere og litt mer bekvemt. Filterbytte og vanntømming på selve motoren er mye mer plundrete. Filterbytte på 500FG går som en lek. Med tilbakeslagsventil og bytte fra toppen, er det en grei affære. I tillegg har du full kontroll med vannutskillingsdelen hvis du velger plasthus. Det originale filter/vannutskiller på motoren blir en reserve som tar aller siste rest, hvis det skulle være en aller siste rest. Da varer det lenge og trenger ikke etterses like ofte.

 

Kommer du i en situasjon med meget urent drivstoff, tetter første filter seg fort. Hadde du hatt 2 i parallell som GeirKS sier, kunne du bare byttet over til nr. 2. Nå må du i stede putte i din reserve filterpatron og fylle opp med diesel. Mer bry. For min del har jeg aldri tømt vannutskiller og aldri opplevd urent drivstoff. Anser meg ikke for spesielt heldig og tror derfor at dette for det meste er normalen.

 

Noen velger det ene, noen det andre. I mindre båter er det nok heller uvanlig med 2 filtre i parallell. Du har en grei løsning, som du jevnlig må sjekke. Du kan få en mer bekvem og enda litt sikrere løsning med et Racor 500.  Men absolutt påkrevd? Neppe.

 

Lotus

Link to post

Jeg har 2 micron. Først tenkte jeg at Racoren skulle få 10 eller 30 og at neste filter tok resten. Dumt tenkt. Racor 500 har kjempestor kapasitet og selv med et 2 micron filter, delvis tettet, så gir den likevel mer enn nok drivstoff både til motor og til retur. Mesteparten går jo til retur uansett.

 

Nå er det finfiltrering og finfiltrering. Virker utmerket. Betyr også at skiftes det et filter, så er det stort sett bare første filter. Racor er på arbeidsleir, Yanmarfilter/vannutskiller er på hvilehjem.

 

Lotus.

Link to post

For hva det er verdt så har jeg et Racor 230 FG 2 micron filter på min MD21A, dette er montert etter matepumpa og et Lucas 291 filter/vannutskiller. Motstanden i filterne begynner å bli i største laget for matepumpa (ny), men det kommer fortsatt en slant i returen.

 

Søk på forumet og du vil finne at micron og filtere har vært diskutert før, jeg husker ikke konklusjonen.

 

Så litt tilbake til det egentlige spørsmålet; for å unngå stans i urolig vær; det er vel tre ting som jeg umiddelbart tenker på:

 

1. Luft/Skum i diesel

2. Vann i diesel

3. Tette dieselfiltre

 

Hittil har vi skrevet mest om filtre, naturlig nok siden det var det du spurte om, men du bør også ha tenkt igjennom hvordan du kan unngå de to første punktene.

 

GeirKS

Link to post

Jeg har 2 micron. Først tenkte jeg at Racoren skulle få 10 eller 30 og at neste filter tok resten. Dumt tenkt. Racor 500 har kjempestor kapasitet og selv med et 2 micron filter, delvis tettet, så gir den likevel mer enn nok drivstoff både til motor og til retur. Mesteparten går jo til retur uansett.

 

Nå er det finfiltrering og finfiltrering. Virker utmerket. Betyr også at skiftes det et filter, så er det stort sett bare første filter. Racor er på arbeidsleir, Yanmarfilter/vannutskiller er på hvilehjem.

 

Lotus.

 

Har samme Racorfilter og bruker også 2 my. Yanmars motor filter skal etter sigende være 8 my, så dette trenger jeg vel aldri skifte mer. Skiftet det for sikkerhetskyld etter 10 års bruk, men det så ut som nytt.

Link to post

Hallo, Haba!

 

Tilhører også klubben med Racor FG500 og 2micron filterinnsats. Har prioritert feltet og har

for sikkerhets-skyld to av dem, i tillegg til vakumklokke for å gi tidlig varsel om når filteret

begynner å tettes. Opplegget mitt er nok i drøyeste laget (småparanoid...), men en

tre-trinns Racor FG500 sammen med nevnte vakumklokke vil gi deg god oversikt og trygghet.

Kjenner noen som driver en frakteskute og har doble racor fg900. Tidligere byttet de rutinemessig filterinnsats etter en tur Vestlandet - Finnmark med retur. Etter å ha montert vakumklokke har de kjørt flere turer UTEN å skifte filter. De sparte med andre ord inn igjen

kostnadene til vakumklokken i løpet av relativt kort tid.

 

MVH

Pelle

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...