Jump to content

Kompresjonstester for TMD30, virker denne her?

TG-cruiser

Recommended Posts

Hei.

Hvor nøyaktig den er en en annen spørsmål.

Men før du kjøper den skulle du sjekke om det finnes en adapter presis til motoren din.

Husk at det er en båtmotor og ikke noe "norsk bilmerke".

På dieselmotor må den skrues inn, fordi man kan normalt ikke holde i mot så høy trykk.

I verste fall blir målingen unøyaktig, og da kan du vel spare deg det i det hele tatt.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Den virker nok, men på biltema kan du kjøpe fem komp.testere for denne prisen. Det er bare det, at bt. sine komp.testere er i utgangspunktet beregnet for pangsinmotorer og tilpasset tennplugghull. Får du overgang, er det ingen ting i veien for at de kan brukes. :smiley:

Forskjellen ligger på måleområdet/kompresjonstrykk.

Bensintestere går skjelden på mer en 16 bar mens diesel går til noe rund omkrings 30 bar.

Bensintestern kan derfor neppe brukes for dieselmotor.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Den virker nok, men på biltema kan du kjøpe fem komp.testere for denne prisen.

Forskjellen er at hvis du bruker disse på en dieselmotor siner det pang! og delene ligger spredt over hele båten! Det er forskjell på 10 bar og 30 bar....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ifølge datablad for motor er kompressionstrykket 25 bar, ved og tørne med startmotor. Kan huske fra tidligere arbejde til søs, at der er ret meget tryk på når man måler kompressionstryk.

Tror I de medfølgende adapter kan bruges på en tmd30? Hvis de kan bruges på bilmotorer, burde der vel være en chance, men jegvil være sikker inden jeg bestiller noget.

To ting som er viktig her:

1. Testeren må ha skala opp til minst 30 bar.

2. Der en normalt på en bensin motor tar ut pluggen og skrur inn en adapter eller bare presser mot med en gummi kon, så må det her en adapter som passer i dysehullet og som du får klemt fast med dysefestet.

Lykke til :smiley:

Ja det går fint men husk å kutte diesel tilførsel. Stopp ute eller av med el kobling på pumpa. Har kjøpt et slikt sett på ebay for det var vanskelig å få tak i utstyr her hjemme som gikk høgt nok. Tror det settet eg har er det overgang til nesten alt av motorer. Eg brukte denne på 7,3 liter v8 diesel. 508 psi hadde eg på den. Høg komp kan du si

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg skulle teste kompresjonen i en 31 motor. Prøvde da å få låne på et verksted uten suksess. Bestilte et kompresjons sett på Ebay til 400 NOK som gikk opp til 70 bar. Og laget en test dyse lik diesel dysen. Dette funket veldig bra. Men litt mye arbeid kun for å teste kompresjonen en gang. Hvis du har en ekstra dyse er det lett å lage denne om til en test dyse.

Ja nu kan jeg huske det, man skal spænde testerens ene ende fast med den som holder dysen, og den skal spændes hårdt. Ja, det er en del år siden jeg arbejde med sådan noget, dengang gjorde jeg det tit og tænkte aldrig på at jeg en dag ville skulle få brug for og gøre det på min egen motor..

Skal prøve og kontakte firmaet som sælger ovennævnte sæt og spørge om hvilke adapterer som er med.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...