Lakecaptain Startet 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2009 I min serie med dumme spørsmål fortsetter jeg. Mine tidligere båter har bare hatt ett batteri. Et kort båtbekjenskap med en amerikansk båt hadde en bryter der man kunne velge "Battery A - BOTH - Battery B". Det synes jeg var rimelig selvforklarende. Her valgte man både bruk og ladning og alt var koblet likt. Men nå er det altså to batterier. Og to hovedbrytere. På den ene står det "Start battery" og på den andre står det "Service Battery". Betyr det at de ikke er koblet "om hverandre", altså at service battery ikke kan brukes til å starte motoren og at start battery ikke gir strøm til f.eks. kjøleskap? Og hvordan lades de? Kun det batteri som har hovedbryteren innkoblet? Kan man overhodet noensinne koble ut startbatteriet med motoren gående? Eler lades begge to hele tiden om de er koblet inn? P.S. Spør ikke her av latskap, men fant ikke noe godt beskrevet i instruksjonsboken. P.S. 2: Bruker et kjøleskap mye strøm? Tåler batteriet at det står på natten over? (Som dere skjønner er det mye "første gangen" for meg med denne båten) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Hei. Dumme spørsmål finnes ikke. Det ser ut som at det bare finnes hovedbrytere. Om det finnes forbindelse mellom dynamoet og batteriene når bryterne er slått av må du faktisk måle, men sansynligheten er veldig liten, selv om det kan hende at det finnes en annen forbindelse også. Som f.eks. at det finnes skillediode, relé m.m. mellom dynamoet og start/forbruk. Hvis bryteren ble plassert mellom dynamo og batteri, da kan det bli uheldig hvis noen slår den av. I så fall finnes det i det minste ikke noe lading, som du kanskje får varsel om, men dynamoen din kunne ryke hvis det ikke finnes en overspenningsvern på selve dynamoet. Så, før vi svarer detaljert må du nesten sjekke først om ladekablen går direkte til bryteren eller ikke. Men da fant du svaret selv allerede. Ang. kjøleskapet finnes det mange forskjellige og forbruket rekker fra 0,5 til 10A per time. Så må du dessverre også sjekke forbruket på kjøleskapet ditt for så å regne forbruks Ah i mot Ah av forbruksbatteriene. Husk der at du (normalt) bare kan forbruke noe mellom 30 og 50% av batteriets kapasitet før den få varig skade. Sjekk derfor på batteriets spesifikasjon, dette er viktig mht. både utlading og lading. Ønsker en strålende søndag så lenge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lakecaptain Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Tillater meg å dra opp denne tråden. Joerg har gitt meg gode svar, men er det noen her kanskje som har direkte erfaring med min båttype eller lignende, så jeg slipper å måle/regne? Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Hei Hvis du vil ha hjelp til din båttype bør du vel fortelle oss hvilken båt du har? Sitér dette innlegget Link to post
dumbass Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 jeg har en mistanke at han har Bella 703 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jeg har ikke samme båt som deg, men opplegget høres likt ut. Hos meg går ladingen helt uavhengig av bryterene, via et BEP rele. Det brukes også ofte skilledioder for dette. Bryterene brukes for å gjøre anlegget strømløst, men kutter altså ikke forbindelsen til dynamoen. De to batteribankene er helt adskilte. Dvs du kan ikke starte på forbruksbatteriet, men du tapper heller ikke ned startbatteriet om du glemmer å slå over. med mindre du har en tredje bryter som kopler bankene sammen, må du bruke startkabler om du vil starte med forbruksbatteriet. Et enkelt og rimelig idiotsikkert opplegg etter mitt syn, det er ikke lett å gjøre feil her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
h2o Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Det er, som du kanskje skjønner, ikke noe enkelt fasitsvar her. Det finnes veldig mange variasjoner og måter og koble det elektriske anlegget ombord. Den enkleste måten el.anlegget i din båt kan virke på, er som med 1-both-2 bryteren din, altså at du lader det batteriet som er innkoblet, eller begge. Da finnes ikke noe skillediode eller rele som styrer ladingen. Men så kommer altså dette med rele og hvordan alt er sammenkoblet. Mulig du ikke kan bruke start batteriet til forbruk, eller så kan du . Kan du kikke på kablingen, er de koblet sammen etter bryterene, eller går de til hver sin forbruker. Virker kjøleskapet når motoren ikke sviver og du kun har startbatteriet innkoblet? Dersom dette er koblet direkte over bryterene uten rele eller dioder, lades bare det batteriet som er innkoblet. Om du kan starte motoren med forbruksbatteriet, det er bare å teste det, sett startbatteriet i av posisjon og forbruk i på, prøv å starte. Og motsatt, virker forbruksting som kjøleskap o.l. med forbruksbatteriet i av og startbatteriet på?. Det er bare å sette igang med litt forskning kom gjerne tilbake til denne tråden med resultatene, så kan du få gode svar. En ting må du imidlertid passe på: Aldri slå begge bryterne av mens motoren sviver, da risikerer du nemlig å ødelegge dynamoen, den må alltid ha ett batteri å levere strøm til. Ellers kan den ødeleggers på sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.