Jump to content

Seile til Shetland / Skottland: Krav om kompetansebevis?

glad

Recommended Posts

Hei!

Vi har planer om å ta turen enten til Shetland eller Skottland i sommer (seiler fra Oslo), og lurer på om det er noe krav om kompetansebevis på de sider. Holder det med båtførerprøven? (er det i det hele tatt krav om dette?) VHF sertifikat og forsikring for de farevann er også på plass.

Tidligere har jeg bare seilt til Sverige og Danmark uten egentlig å gjøre meg noen særlige tanker om dette, men er det noen krav der også?

Takker for svar!

Det er ingen krav til kompetanse, men med båtførerprøven og VHF-sertifikat har du det du trenger. Det er viktig at VHFen står på kanal 16 og du har høyt nok volum til du hører om du blir oppkalt. Det er en del virksomhet i gang ute i Nordsjøen, slik andre kan ha behov for å gi deg beskjed om at du skal holde unna dem.

God tur og en hyggelig opplevelse!

Jeg som kommer til å være skipper har faktisk ikke båtførerprøven, da jeg holder til i utlandet, og kun er hjemme på ferie for å seile litt (det er alltids godt å ha en god unnskyldning for slikt...), men broren min har planer om å ta den før avreise så sånn sett burde det vel gå i orden...

Norskregistrert båt ja, selv om jeg faktisk ikke er norsk statsborger.. Men det har vel ikke så mye å si?

Når vi først er i gang: Gjelder dette også i andre farevann? Så lenge båten er norskregistrert/norsk så gjelder norske regler? Har litt vanskeligheter for å tro at alle land aksepterer dette?

Redigert av glad (see edit history)

Jeg vil tro at første bud er noen gode fendere, etter ryktene har Skagen et godt utvalg. Samme by kan også skilte med flust av tilgjengelige framkomstmidler.

Ellers vil jeg råde deg til å brøle navnet på kjempers fødeland av full hals for hver 5 Nm. Kjenner en tidligere gast som var meget god på dette.

Sørg også for et godt mannskap, finnes to sjarmerende karer som jevnlig irriterer vettet av all rutetrafikk i indre Oslofjord. To ord; verv dem!

:flag:

Ingen krav for båtfører kompetanse...

Noen ombord må ha VHF sertifikat....

Kan være godt å ta med deg kopi av båtforsikkringen, da Skotske havner har nettopp innført nye, strengere regler som sier at alle båter som kommer inn til havnene skal kunne frembringe forsikkringspapirene.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Er kompetansen ok for Shetland? Er båten klar? Jeg fant dette gullkornet i Shetland-Marina-Guide:

"Any well-found yacht that has sailed to the Shetland Islands will be well equipped for cruising in the area."

Det gjelder vel ikke bare båten men skipperen også...

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...