glad Startet 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2009 Hei! Vi har planer om å ta turen enten til Shetland eller Skottland i sommer (seiler fra Oslo), og lurer på om det er noe krav om kompetansebevis på de sider. Holder det med båtførerprøven? (er det i det hele tatt krav om dette?) VHF sertifikat og forsikring for de farevann er også på plass. Tidligere har jeg bare seilt til Sverige og Danmark uten egentlig å gjøre meg noen særlige tanker om dette, men er det noen krav der også? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Krav til kompetanse må du ha hvis du skal være med i en regatta. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Skal bare på hyggetur. Så jeg kan forstå det slik at det er bare å seile i vei? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Det er ingen krav til kompetanse, men med båtførerprøven og VHF-sertifikat har du det du trenger. Det er viktig at VHFen står på kanal 16 og du har høyt nok volum til du hører om du blir oppkalt. Det er en del virksomhet i gang ute i Nordsjøen, slik andre kan ha behov for å gi deg beskjed om at du skal holde unna dem. God tur og en hyggelig opplevelse! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Careka Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Kravene som er, bestemmes vel etter hvilket flagg som henger i enden av båten. Så din båt med Norsk flagg/(reg Norsk) skal følge norske regler. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
glad Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Jeg som kommer til å være skipper har faktisk ikke båtførerprøven, da jeg holder til i utlandet, og kun er hjemme på ferie for å seile litt (det er alltids godt å ha en god unnskyldning for slikt...), men broren min har planer om å ta den før avreise så sånn sett burde det vel gå i orden... Norskregistrert båt ja, selv om jeg faktisk ikke er norsk statsborger.. Men det har vel ikke så mye å si? Når vi først er i gang: Gjelder dette også i andre farevann? Så lenge båten er norskregistrert/norsk så gjelder norske regler? Har litt vanskeligheter for å tro at alle land aksepterer dette? Redigert 24.Mai.2009 av glad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Det er nok slik, registert i norge så gjelder norske regler. samme hvor /hvilket land skipperen kommer ifra. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Apokope Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Jeg vil tro at første bud er noen gode fendere, etter ryktene har Skagen et godt utvalg. Samme by kan også skilte med flust av tilgjengelige framkomstmidler. Ellers vil jeg råde deg til å brøle navnet på kjempers fødeland av full hals for hver 5 Nm. Kjenner en tidligere gast som var meget god på dette. Sørg også for et godt mannskap, finnes to sjarmerende karer som jevnlig irriterer vettet av all rutetrafikk i indre Oslofjord. To ord; verv dem! Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Ingen krav for båtfører kompetanse... Noen ombord må ha VHF sertifikat.... Kan være godt å ta med deg kopi av båtforsikkringen, da Skotske havner har nettopp innført nye, strengere regler som sier at alle båter som kommer inn til havnene skal kunne frembringe forsikkringspapirene. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
glad Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) @Apokope: hehe. Litt internt, men dog... dere er vervet :-) - men om dere ønsker dere noen fendere ved annkomst på shetland så får dere stå for det selv. Det finnes grenser for hva skipperen skal legge til rette for! Redigert 27.Mai.2009 av glad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) Er kompetansen ok for Shetland? Er båten klar? Jeg fant dette gullkornet i Shetland-Marina-Guide: "Any well-found yacht that has sailed to the Shetland Islands will be well equipped for cruising in the area." Det gjelder vel ikke bare båten men skipperen også... Redigert 27.Mai.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
glad Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Takk for super link! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.