Jump to content

Rep. av tæring/hakk på alu.propeller DP 290A.


saga

Recommended Posts

Tok nettopp av propellene på mitt DP290A-drev for å skifte sinkring og lakkere propellene.

 

Da oppdaget jeg noe som ikke hadde skjedd før. På enkelte steder, og spesielt på et propellblad, var det småe groper (2-4 millimeter) hvor metallet var porøst. I ytterkant av bladet var det også et felt som var porøst og med et hakk. Når jeg tok et skrujern og pirket i gropene så gikk skrujernet rett igjennom propellbladet. Propellene hadde begynt å miste lakken for en stund siden og hadde stått slik noe en stund. Kanskje dette er årsaken til skadene i propellen? Om skadene skyldet tøring eller kavitasjon undres jeg over.

 

Jeg brukte en bor (4 millimeter) til å fjerne porøst metall i gropene og et par plasser borret jeg hull rett igjennom. I tillegg så var det et hakk på størrelse med en tommelfingernegel på ytterkanten av bladet. Hadde en tube "kjemisk metall" liggende og på embalasjen var det bilde av en propell med skader som ble utbedret med dette stoffet. Jeg la derfor i dette stoffet i de skadede delene av propellbladet og pusset ned. Propellen ser på ut som ny etter lakkering.

 

Spørsmålet mitt blir om det er noen som har erfaring med "Kjemisk metall", eller andre produkter for den saks skyld, beregnet til dette formålet og om dette kan være holdbart over tid?

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå igjen å påføre 3 lag med International drevspray. Fra før har jeg hatt på et strøk med etsprimer og 2 strøk med primer/grunning. Propellene vil se ut som nye. Det jeg er spent på om det stoffet (kjemisk metall) som jeg har reparert skadene i propellbladet med holder mål og ikke faller av. Er også spent om drevstoffet sitter godt og ikke skaller/flaker av etter en stund. Primere og drevstoff kostet ca. 700 kr. og da bør det holde en stund.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Legger ved en link som inneholder mer inforsjon om et firma som heter PROPELLSERVICE i Sarpsborg. Dette er et par meget dyktige gutter med mange års erfaring rundt dette med propeller og alle slags feil/reperasjoner. :flag::lol: :lol:

 

http://www.gulesider.no/gsi/tolink.do?bkod...do&itemId=LISTP

 

Ring de og spør om hva det kan være.

 

:lol:

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

(Fortsetter i denne tråden med "nesten samme spørsmål":)

 

Mine A6 aluminium propellere på 290DP-drevet har vært brukt to sesonger. Særlig på den bakre (4-bladers) propellen har mesteparten av Volvos originale svarte blanke lakk løsnet fra propellen og forsvunnet. Mye av det som er igjen, kan jeg pirke bort i flak med en skrutrekker. Propellen ser helt fin ut ellers og har ikke kaviasjonsgroper eller hull.

 

Er det vanlig at propellene kvitter seg med den originale lakken slik??

 

Hvordan bør man reparere dette?

 

Eller skal man bare pusse den glatt og bruke propellen som en ubeskyttet aluminiumspropell?

 

Jeg har ikke hatt spes problemer med groe, men det har vært nok av rur på beskyttede områder av propellen, f.eks på innsiden av propellhuset rundt festemutteren etc.

 

På en større påhengsmotor som vi hadde tidligere, brukte jeg kun grunning og lakk for bil (beregnet på aluminium). Det holdt vanligvis bra, men her er det mye mer belastning så hva lønner seg å gjøre?

 

Noen tips??

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte propellservice på greåker til å fikse på mine propeller. (Også 290 drev)

Leverte de inn for å fikse en liten skade jeg fikk av ankerkjettingen...:blush:

 

Driver nå å pusser ned drev og propeller, og er litt oppgitt over at at de har brukt veldig gruvt redskap til å slipe med. Ganske dype spor som er for dype til å slipe ned.

Link to post
Share on other sites

Kjemisk metall som du nevner er aldeles utmerket til slike reparasjoner! Hadde selv en propellsom var blitt ersattet via forsikring. Denne hadde fått slått av ytre deler av bladene (etter å ha vært i bunnen). Laget til bakhold, og fylte ut de manglende bladene med kjemisk metall og lot herde. Etter pussing og lakking var det ikke mulig å se tegn etter skadene lengre. Forsøkte å bryte av tuppene på pladene med tang, men de satt som .... Propellen vvar i bruk i flere sesonger etterpå uten at gamle skader ble slått opp!! (Problemet i en historie som denne kan selvfølgelgelig bli balansen i propellen)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Driver nå å pusser ned drev og propeller, og er litt oppgitt over at at de har brukt veldig gruvt redskap til å slipe med. Ganske dype spor som er for dype til å slipe ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Da blir spørsmålet fortsatt: Hva skal man behandle propellen med? Holder det med vanlig grunning og lakk for biler (før eventuell antigroemiddel)?

 

Jeg undres faktisk på om den markerte lyst til å kvitte seg med lakken kom av at offeranoden innerst på akslingen nesten var helt oppspist. Den var ny på våren, men ved opptak var den helt skranglete og skikkelig tynn. Det som i alle fall var helt klart, var at det ikke var særlig god kontakt mellom drevgodset og annoden pga at den var så oppspist. Det var såpass lite igjen at jeg fikk lyst til å sjekke evt. bytte i løpet av sesongen. Men dette var nå helt OT i forhold til overskrift på tråden.

Link to post
Share on other sites

Da blir spørsmålet fortsatt: Hva skal man behandle propellen med? Holder det med vanlig grunning og lakk for biler (før eventuell antigroemiddel)?

<{POST_SNAPBACK}>

Du må bruke to-komponent etchprimer på aluminium før du lakker eller har på bunnsmøring. Jeg fulgte instruksjonene til punkt og prikke sist jeg behandlet propellene. Brukte etchprimer og International PropOdrev (tror jeg det het) på sprayboks. Det flasser av igjen uansett. Spesielt på fremsiden av propellene eller på sugesiden av propellbladene blir det store felt av bart aluminium. Som mange har uttalt tidligere så hadde du blitt rik hvis du hadde funnet opp noe som gjør at lakken/bunnsmøring hadde sittet fast på alu-propellene

 

Må føye til at på selve drevet så fungerte disse stoffene utmerket.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forespurte Winrace om reparasjon av slik skade (korrosjon -> kjeks), men fikk til svar at jeg kunne kaste de...

 

Vurderte også rep. m/stålplast, men gav opp da jeg mista ned eska med propellene og slo et stort stykke "kjeks" av den ene.

 

Moral: Kjøpe stålpropeller (på postordre fra USA selvsagt - bare bittelitt dyrere enn alu her hjemme).

 

Forresten er alle KAD-motorer (unntatt 32) levert originalt med stålpropeller de senere årene - sikkert fordi alu ikke holder godt nok.

Link to post
Share on other sites

Moral: Kjøpe stålpropeller (på postordre fra USA selvsagt - bare bittelitt dyrere enn alu her hjemme).

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, mulig jeg ikke leste tråden godt nok eller har fulgt godt nok med på baatplassen i det siste

(grunnet båtpuss, og fundering på hva jeg skal gjøre med kavitasjonsgropene på min innerste 290DPE propell :wink: )

 

Men stål proppeller fra USA til alu pris, er det mulig :confused: tips :confused: how :confused: please!

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Men stål proppeller fra USA til alu pris, er det mulig  :confused:  tips  :confused:  how :confused:  please!

<{POST_SNAPBACK}>

Bare til informasjon :

Har selv stålpropeller på mitt DP-drev,disse pusses bare med stålull så er de som nye når båten er på land.Jeg skjønner at man vurderer stålpropeller men det er en hake ved disse.Min båt ligger ute hele året og jeg opplever en kraftig tæring på anoden bak propellene som medfører at jeg må bruke en nødløsning for å slippe å ta båten oftere opp enn en gang hver vår og høst.(Jeg har også byttet marina uten at dette har hjulpet)

Som du husker 'maanestraale' så ga du meg et svar på dette innlegget for rask tæring av zink.Løsningen jeg brukte for å forsinke tæringen var den som'NW390' kom med i innlegget.

Med andre ord stålpropeller skaper kraftigere tæring på anoden som man må være oppmerksom på.

SOLO

Link to post
Share on other sites

Hei Solo

 

Jeg har også stålpropeller på DP-G drev, men er ikke plaget av overdreven tæring. Pusser også propeller med stålull og polerer med et ellere annet stål-lurium.

 

Volvo skriver i brukermanualen som medfølger motor/drev at det skal monteres to stk blokk-anoder på skjoldet dersom det brukes stålpropeller. Selv har jeg ikke det, og fortsatt ingen uvanlig tæring, men du kan jo kanskje prøve deg med to stk.? (Mener å huske at Maanestraale foreslo dette også i den andre tråden)

 

Forøvrig bør du passe godt på når det er slik tæring, for det går lett utover drevet dersom anodene får dårlig kontakt eller blir spist opp. F.eks bør lakkskader repareres så fort som mulig da dette blottlegger bart aluminium som ikke er særlig edelt.

 

Anoder skal selvfølgelig ikke overmales/stoffes og det er greit å pusse litt på kontaktflatene før montering av nye.

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Men stål proppeller fra USA til alu pris, er det mulig  :confused:  tips  :confused:  how :confused:  please!

<{POST_SNAPBACK}>

Tja. Jeg sa jo bittelitt _over_ alu-pris her hjemme. Kjøpte senest hos http://www.marinepartsexpress.com/propellers.shtml

 

Ser at prisen nå ligger litt over det jeg betalte - pr. i dag USD 1091.16 for et sett C-propeller.

Legg til noen dollar i frakt og så moms så har du prisen. Marinepartsexpress var forresten så greie at de oppga verdien på pakken til USD 500, så da ble det bare mat-moms ut av det når speditøren beregnet...

Link to post
Share on other sites

Tja. Jeg sa jo bittelitt _over_ alu-pris her hjemme. Kjøpte senest hos http://www.marinepartsexpress.com/propellers.shtml

 

Ser at prisen nå ligger litt over det jeg betalte - pr. i dag USD 1091.16 for et sett C-propeller.

Legg til noen dollar i frakt og så moms så har du prisen. Marinepartsexpress var forresten så greie at de oppga verdien på pakken til  USD 500, så da ble det bare mat-moms ut av det når speditøren beregnet...

<{POST_SNAPBACK}>

Takker :smiley: bra pris dette da, i forhold til her :wink: Drevia har vel tidligere hatt noen vintertilbud til kr. 10` SEK

 

Jeg har i dag Alu B4, noen som vet hva tilsvarende vil bli i Stål, C? .....

 

Å til SOLO, jepp jeg tar høyde for extra tæring med stålprop, men har ikke båten ute om vinteren så med sesong på max 6mnd skal det gå bra, med orginal anodene. Må bare følge med på dem!

 

:smiley:

Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag Alu B4, noen som vet hva tilsvarende vil bli i Stål, C?  .....

:smiley:

Månestråle

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg gikk fra B7 til C7 på min Nidelv 750. B7/C7 var så godt som identiske - 20 til 30 rpm høyere på C7.

Hvis B4 passer bra burde du kunne gå rett til C4.

 

Ta en telefon til Morten Trøbråten (Persbråten?) hos Volvo Penta. Han er guru på dette (alternativt så kan vel Winrace-gutta svare også).

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å få maling til å stå særlig lenge på aluminiumspropellere. Det er etter min mening fordelaktig å påføre ny maling så snart du ser rent metall. Grunnen til dette er at maling leder strøm dårlig. Bare prøv å sveise på noe som er malt, så vil du oppdage det. Galvanisk tæring er som kjent forårsaket av svak strøm. Dersom propellen alt er angrepet av galvanisk tæring, vil det være korrekt å reparere med kjemisk metall. Sveising vil ikke gi tilfredsstillende resultat.

Dersom tæringen er forårsaket av kavitasjon, vil sveising gi et meget godt resultat.

Reparer aldri en skade, som har oppstått etter for eksempel bunnkjenning, med kjemisk metall. Da trenger du skikkelig måleutstyr. Det er ingen som kan ta dette på øyemål.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...