Jump to content

gps bra eller dårlig

gojos

Recommended Posts

Hei.

Garmin lager utmerkede GPS'er. Er fremdeles like godt fornøyd med min Garmin 75 idag som da jeg kjøpte den i -94.

Går du inn på Belanor sine sider http://belanor.no og videre til den modellen Du tenker på (direktelink: http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=1508&...=1426%20&pid=83 ), kan du derfra klikke på "sammenlign" og velge å sammenligne med den andre modellen du nevner, så ser du hva den ene måtte ha og ikke den andre.

Lars H.  :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Spesifikasjonene er nokså like. 72-modellen er litt større og tyngre enn etrex, men har dermed også større skjerm, selv om oppløsningen er mindre. Billigere er den også. Garmin 72 ser kort og godt ut til å være en glimrende gps som gir mye for pengene (for de som ikke har planer om å laste inn detaljerte kart).

Hvis den først og fremst skal brukes ombord i en båt, ville jeg ikke stusset på å velge den. Skal du derimot bære den med deg på fotturer, er den mindre og lettere Etrex'en kanskje å foretrekke.

Både Etrex Venture og Garmin 72 bruker batterier, men begge kan kobles til 12 V ved hjelp av en kabel. Jeg ser på gpsweb.no at en lighteradapter til etrex koster 349,-. Siden 72 er såpass ny har jeg ikke funnet noen adapter som passer eksplisitt til denne, men det de kaller en lighterkabel til 12 V modeller, beregnet til Garmin 76(S), koster 446,-.

Så begge modellene kan kobles til 12V uten problemer, men det koster altså noen hundrelapper ekstra.

Det er også riktig at Venture ikke har norsk meny. Det går jo an å håpe på en oppdatering av programvaren, men hvis det var aktuelt burde det vel ha skjedd forlengst.

tema: Både Etrex Venture og Garmin 72 bruker batterier, men begge kan kobles til 12 V ved hjelp av en kabel. Jeg ser på gpsweb.no at en lighteradapter til etrex koster 349,-. Siden 72 er såpass ny har jeg ikke funnet noen adapter som passer eksplisitt til denne, men det de kaller en lighterkabel til 12 V modeller, beregnet til Garmin 76(S), koster 446,-.

Så begge modellene kan kobles til 12V uten problemer, men det koster altså noen hundrelapper ekstra.

Det er også riktig at Venture ikke har norsk meny. Det går jo an å håpe på en oppdatering av programvaren, men hvis det var aktuelt burde det vel ha skjedd forlengst.

Undersøkte litt for lite ang 12v til Etrex Venture først :rolleyes:, men på Etrex Venture må du bruke den 12v adapteren spesielt beregnet for Etrex som konverterer 12v til 3v :wink:. (må kjøpes ekstra)

Bilde

mens 72 kabelen (som bruker samme kabler som 12/45/48/76+++) kan man koble rett på båtens/bilens kurser. (både 12 og 24v)

Bilde

Men det kan se ut som om den ikke følger med som standard.

Ellers ville jeg tatt og besøkt http://www.garmin.com og lest kjapt igjennom manualene til Etrex Venture og 72

Skal du bruke GPS'en til primært tur i skog å mark, event. i bil, er Etrex Venture et godt valg

Men er båt ditt primære behov, bør du se litt nærmere på 72.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...