jimboz80 Startet 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2009 Har tenkt å montere en stereo i båten min, det geniale spørsmålet jeg har til den som vet, er : Jordingledningen, den må jeg vel strekke helt tilbake til batteriet? Er vel ikke noe jord i båten er det? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Du har nok mange svarte minus 12 volt ledninger omkring i båten. Pass på at du kobler deg til en "feit" svart minus 12 volt kabel. Bruk multimeter for å sikre deg at du har koblet til rett kabel. Pluss 12 volt må du sikre med sikring nærmest mulig batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
christp Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Anbefaler deg å strekke jord til batteriet når du først strekker pluss. Ganske sikkert det beste jordingspunktet i båten og med minst risiko for støy/forstyrrelser (susing i høytt). Sitér dette innlegget Link to post
jimboz80 Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Du har nok mange svarte minus 12 volt ledninger omkring i båten. Pass på at du kobler deg til en "feit" svart minus 12 volt kabel. Bruk multimeter for å sikre deg at du har koblet til rett kabel.Pluss 12 volt må du sikre med sikring nærmest mulig batteriet. Takk for gode råd!! Strekker den til batteriet jeg, er en Buster så det er ikke mange svarte jordingkabler her og når jeg først skal strekke plus så strekker jeg minus også. Men hvor stor sikring trenger jeg? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 kommer an på hvor stort tverrsnitt du har på kabelen du trekker .. trekker du f.eks 4.0 mm2 så kan du sikkert sette på en 20A så har du litt til andre ting etterhvert også Sitér dette innlegget Link to post
jimboz80 Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 kommer an på hvor stort tverrsnitt du har på kabelen du trekker .. trekker du f.eks 4.0 mm2 så kan du sikkert sette på en 20A så har du litt til andre ting etterhvert også Takk for hjelpen;) Har kjøpt en 6mm2 kabel som jeg tenkte å bruke. Mens jeg har en lenke på gang om dette så kan jeg jo spørre mere siden det er så mange gode svar. Jeg har fått råd om å ha 2 batterier, der et er kun til forbruk og et er kun til start av motor. Hvis jeg skal gjøre dette, hvordan skal dette kobles ihop? Trenger jeg en "switcher" til dette? Hvis jeg i tillegg vil ha oversikt over strømforbruk eller lettere sagt hvor mye strøm det er igjen på batteriet, hvordan gjøres dette? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) da kan du kjøpe en manuell bryter for å velge batterier eller ett automatisk rele som kobler inn batteriene for deg Søk Bep rele så finner du masse info tenker jeg. vet ikke hva plass du har å montere ting på , men bep rele er veldig lite og du trenger ikke montere det på en lett tilgjengelig plass , slik som du må gjøre med en manuell velger. Redigert 24.Mai.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.